Hur tänker ni med klimatet?

Jag tror att det är lätt att göra tankevurpor när man försöker jämföra tidigare värme-/köldperioder med vår tids uppvärmning.
Den glesa befolkning som fanns på jorden tidigare var ffa jägare/samlare som följde bytesdjuren genom årstiderna. Lokala förändringar i vattennivåer och växtlighet pga klimatförändringar kunde kompenseras med förändrade flyttmönster. ( f ö vet vi inte hur många som dukade under pga dessa skiften).
Dagens samhälle är betydligt mer stationärt avseende boende, matproduktion och annan infrastruktur. Förändringar i vattennivåer och växtbetingelser får sannolikt mer dramatiska konsekvenser.
Det är också lätt att blanda ihop lokalt-regionalt-globalt och väder/klimat.

2 gillningar

Säger såklart inte emot er, det är viktigt att vi håller koldioxidutsläppen nere och investerar i klimatsmarta alternativ.

Har det blivit stora förändringar i Sverige de senaste 20 åren angående temperaturen? Nej, inte direkt.

Som svar på trådstarten: Kan man investera i en global indexfond och förvänta sig bra avkastning de kommande decennierna om man inte säljer? Ja förmodligen, med hög sannolikhet.

Tror man på att den globala ekonomin kommer gå ner under de kommande decennierna så är man en klassisk björn i investeringssammanhang och då ska man köpa så mycket guldtackor som man kan.

Är man en person som tror att ekonomin kommer ha positiv utveckling de kommande decennierna så är man en tjur, och historiskt så har de alltid varit vinnare över 10-20 årsperioder på börsen, björnarna har alltid förlorat över långa tidsperioder.

Jag upplever att många av er som klassiska björnar.

För 20-årsperioden 2003-3023 för observatorielunden har 30-års glidande medelvärde ökat 0,9 grader. Årsmedeltemperaturen visuellt stigande.

Om det ät ”stora förändringar” kan man såklart diskutera. Riskerar förstås bli en semantisk diskussion. Det intressanta är hur informationen bör tolkas, med alla de fel och brister såpass lokal info över kort tidsperiod har.

Även jag ska väl återknyta till trådstsrten.
Enligt tesen att vi tenderar att överskatta förändringar på kort sikt och underskatta dem på lång sikt så tror jag inte klimatförändringarna, med nuvarande takt, har några avgörande effekter på privatpersoners investeringar inom 10-20 år. Inom 40 år kan det dock hinna hända mer.

Lärdomen från historien tänker jag är att det sannolikt kommer bli väldigt stora flyktingströmmar från områden där livsbetingelserna försämras drastiskt till närliggande områden som inte drabbats lika hårt. Med tanke på att det varit så mycket hallabaloo om den relativt lilla invandringen till EU de senaste åren så är detta något som kräver ansträngning att lösa. Blev du rädd för flyktingvågen 2015? You ain’t seen nothing yet!

2 gillningar

Vi har inte en blekaste aning vad som händer kommande decennier och du påpekar med hög sannolikhet att det blir bra avkastning. Baserat på vadå? Det kanske blir så men att så självsäkert säga det är väl ändå lite naivt?

Här är en visualisering hur det sett ut sista 22000 åren: xkcd: Earth Temperature Timeline

Vilka perioder har temperaturen ökat 5-8 grader så snabbt som du påstår? Fanns det liv på jorden då och vad hände med det livet?

I själva klimatförändrings-/temperaturförändringsfrågan tänker jag bara konstatera att vi har olika uppfattning där. Jag tror inte att varken du eller jag kommer att ändra sig på grund av något någon skrev på ett forum :woman_shrugging:t3:.

Nja, jag tror inte nödvändigtvis att den globala ekonomin kommer att gå ner, men jag överväger att välja bort en del av de företag som är minst hållbara. Dels som spekulation, att de möjligen kommer att underprestera över lång tid, och dels ur nån sorts samvetsperspektiv. Jag kommer ju fortfarande att spara i indexfonder vilket jag rimligtvis inte gjort om jag trodde världsekonomin skulle kollapsa.

2 gillningar

Tycker det är ironiskt att vi pratar om att minska immigrationen i dagens politik när precis som du nämner kommer vi troligen ha en rejäl ström av klimatflyktingar.

Det är som att vi lever i någon slags parallell värld i Sverige, vi fortsätter göra vår sak utan att bry oss nämnvärt. Påminner mig om när det var stora bränder i Australien och svenska turister var på semester ett par kilometer/mil bort, det är så ironiskt.

1 gillning

Baserat på all historisk data så har börsen alltid gått upp över långa tidsperioder. Kommer knappast ändras för att vissa har klimatångest.

Australien har alltid haft episka bränder historiskt, okontrollerbara ”bushfires”, det är inget nytt fenomen, de har till och med en ”fire season”.

…has increased by at least 30% since 1900 as a result of anthropogenic climate change.

Ja temperaturen ökar absolut och det påverkar, men det är inget nytt fenomen, det har alltid varit stora, episka och okontrollerbara bränder i Australien.

Läs på här för att lugna din klimatångest:

I den ena studien jag länkade:

When the first half of the study period, from 1988 to 2001, is compared to the period between 2002 and 2018, the average annual forest burned area in Australia increased 350 per cent . That figured ramps up to 800 per cent when the fires of 2019-20, which burnt more than 24 million hectares of land, are included.

De största bränderna var ju under 30- och 70-talet, där pratar vi över 100 miljoner hektar, inte typ 20, som du kan läsa på Wiki.
Du har helt rätt att det blir värre dock på det stora hela och jag vill inte tolkas som någon klimatförnekare.

Vi behöver hjälpas åt för att hantera klimatförändringarna. Tack för diskussionen!

Fast du förminskar folk som har klimatångest, hänger inte med riktigt.

Tack för diskussionen.

Jag tror att en bra insikt är att det sannolikt inte är ”kört” och heller inte att ”alla och envar kommer att få gigantiska problem”.

Det som mer sannolikt är värt att notera är följande:

1. Många av de idéer som t.ex. Hans Rosling fört fram är hotade. Att det med tiden går bättre för alla är inte självklart sant längre.

2. Det kommer att uppstå bristsituationer som kommer att slå hårt mot olika utsatta grupper. Så länge ”matpaket åt alla” kan bekostas via någon marginell höjning av skatten är det inte så stor sak. När det blir en betydande kostnad är det inte lika populärt att betala för.

3. Många av de olika ”ideologiska ramverk” som västvärlden gjort till ”nationell ideologi” är hotade. Att ”alla” ska tillerkännas olika saker kommer inte att fungera längre. Länder kommer att gå under i storskaliga svältkatastrofer kombinerade med inbördeskrig och kaos. Vi kommer att få stå vid sidan och titta på. Detta kommer inte att drabba alla men tillräckligt många för att löftena om att olika rättigheter ska garanteras ska framstå som rejält ihåliga.

För min egen privata del funderar jag över det kloka i att köpa en sommarstuga eller att låta bli. Det skulle teoretiskt gå att upprätta en checklista att gå på visningar med. Alla objekt som har förhöjd risk går bort.

Samtidigt är riskerna inte bara kopplade till det enskilda objektet. Det finns minst lika stora risker kopplade till vägen dit och kringliggande i infrastruktur. Att just mitt hus står kvar ”efter katastrofen” går nog att säkerställa men att bo där ska ju fungera också. Det framstår som riskabelt att äga fler hus än nödvändigt eftersom det leder till en ökad utsatthet.

I större städer finns ett befolkningsunderlag och en skattekraft som möjliggör rejäla investeringar. Många risker går att hantera, även om det är dyrt. I mindre kommuner och i glesbygden är det svårare att upprätthålla rätt standard.

4 gillningar

Kul att höra. Gjorde du något självskattningstest sedan?

Jag kom på att oavsett eventuell diagnos så är det bara att lära sig att leva med sig själv som gäller. Styrketräning och annan träning är bra av 1000 skäl och har samma kliniska effekt som många behandlingar.

Jag tänkte på en sak angående din klimatångest. Att försöka förstå andra som inte har klimatångest ger antagligen dig en känsla av frustration och illamående. Kognitiv dissonans kallas det och är välbelagt.

Alltså sitter du i en snara; ju mer du försöker ta dig ur klimatångesten desto mer kognitiv dissonans utsätts du för. Men t.ex Eenoks inlägg går inte i strid med grundläggande antaganden om världen. Det perspektivet reducerar åtminstone min klimatångest rejält.

Det var inget som kom upp vid självskattning men jag har försökt att sluta bry mig. Finns ingen poäng att ta upp ämnen som dessa (likt kost, politik, osv.) då det inte finns något slut på diskussionen, något som jag varit blind för tidigare. Vi har alla olika synpunkter, och mina har inte mer vikt än någon annans, och det år bara följa med strömmen vart den än går. Tänker inte lägga mer energi på detta.

Kan en @moderatorer stänga denna tråden när de har tid? :pray:

3 gillningar