Ja, absolut en ökning på 2-3 grader Celsius sedan 1920 och industrialiseringen, men inte sedan 2010, det är där intresset ligger. Vad beror det på att temperaturen inte fortsatt upp? Inte ATH idag på din graf heller ju.
Men du måste kolla på trenden över tid. Du kan ta valfritt spann på 10 år i den grafen och du får en liknande graf som den du visade.
Verkar som att det var ungefär lika varmt 1934. Det har ju också blivit kontinuerligt varmare sedan istiden, eller har jag fel? Borde väl rimligen bli varmare varje år efter en istid?
Förstår såklart vad ni menar men känns ibland som att media vill skapa oro och det säljer ju mycket att sprida skräck i samhället, kollar man på siffrorna är det inte mycket varmare än för 100 år sedan i Sverige.
Ja det är ju kolungt om vi fortsätter värma upp atmosfären med 2-3 grader per århundrade.
Temperaturen har ju inte ökat senaste 20 åren, så trenden efter industrialismen verkar inte hålla i sig?
Men trollar du eller?![]()
Kolla på den grafen jag skickade igen och säg att den inte pekar uppåt?
Upplever du att din graf indikerar en stor temperaturökning senaste 20 åren?
Ja den går definitivt uppåt.
Du frågar efter de senaste 20 åren och skickar en bild med de senaste 10 åren?
edit efter att du uppdaterade bilden:
Kurvan går fortf uppåt
Uppdaterade, stämmer fortfarande. Känns inte så alarmerande som du får det att låta.
Du får tolka data precis som du vill. Jag delar inte din analys helt enkelt.
Ja alltså jag försöker inte trolla men vill ge en nyanserad bild av temperaturen senaste decennierna i Sverige, det är ju inte så att den stiger jättesnabbt, kan du hålla med om det i alla fall? Lokalt i Sverige då.
Globalt stiger temperaturen och klimathotet är allvarligt, men i Sverige är det inte ett stort hot direkt, än så länge, vad jag kan utläsa av all data.
Men du cherrypickar ju data för att passa ditt narrativ. Det är som att jämföra hur en fond har gått 1 år respektive 20 år.
Om du kollar de första graferna vi länkade så är det klart att temperaturen stiger. Du måste ta med hela bilden för att göra en rimlig bedömning tycker jag.
Ja absolut, håller med om att temperaturen steg från 1920-2000 men inte 2000-2022. Är det verkligen cherrypicking att kolla 20 år bak och se att temperaturen inte stigit nämnvärt i Sverige? Inte så att det är värt att sprida någon panik på gatorna.
Efter industrialismen steg temperaturen, men inte så pass mycket att det är ens nyhetsvärde sedan 20 år tillbaka. Har jag fel? Öppen för diskussion såklart.
Men kolla på din graf 2000-2023 igen.
2000-2010 är snittet ca 8 grader.
2011-2022 är snittet ca 8,5 grader.
Det blir en ökning förutsatt samma förändringshastighet på ca 2,5 grader per hundra år. På vilket sätt är det inte alarmerande?
Det handlar fortfarande om trenden över hela tidshorisonten. Vi kan ta ett slumpvalt 20 års intervall så kan jag dra liknande slutsats som du gör.
Men alltså för många tusen år sedan steg temperaturen med 5-8 grader på 30-40 år. Om ni levde då skulle ni ju tro att världen gick under, men mänskligheten har ju levt i 100-200 000 år minst.
Vill personer med er personlighet att temperaturen aldrig ska förändras? Det är klart att den går upp och ner, det har den alltid gjort. Nu går den upp extra snabbt på grund av våra större industrier, men känns fortfarande som att många inte vet hur temperaturen förändrats historiskt.
Förväntar ni er att temperaturen ska vara statisk? Det har den aldrig varit. Hur skulle ni reagerat för 10 000 år sedan när all is smälte i Norden?
Fundera istället på om ni har en orolig personlighet, speciellt om ni tänker på att inte investera i indexfonder för att ni är rädda för jordens undergång.
Intressant läsning:
Jag ska fundera på om jag har en orolig personlighet så återkommer jag sen. ![]()