Det kanske inte är rätt term. Borde kanske förtydligat att det inte var ett skällsord heller… Psykopater kan vara självmedvetna och fullt fungerande i samhället, även om det inte är normen
Men din likgiltighet är fascinerande, annars brukar “klimatskeptiker” ofta dras med kognitiv dissonans. Men du bryr dig verkligen inte, enligt egen utsago iaf.
Att inte bry sig ett skvatt om våran civilisations eller nutidens människors överlevnad är ju dock… Någon form av böjning? Du måste ju förstå att 99/100 människor inte är funtade på det sättet och kanske blir upprörda när du säger det? Att vara likgiltig eller rentav emot mänsklighetens överlevnad går ju emot våra naturliga instinkter.
Jag undrar dock om det verkligen är så ovanligt nu blev jag nyfiken har i verkliga livet bara pratat med mina föräldrar om detta ämne jag förstår dock att de med barn vill att de åtminstånde ska växa upp i en bra värld men hur många tänker verkligen på generationen 300 år framåt?
Jag tror min filosofi jag dras åt mycket vilket är nihilism kan ha en viss påverkan på.min åsikt om.detta ämne.
Sen tänker jag såhär okej säg att det blir tuffare klimat på jorden men då blir det ju den som kan anpassa sig bäst som överlever klarar vi människor ej av o anpassa oss så är det ju inget mer med det dä tar något annat djur över istället kanske.
För mig är det självklart att vi ska ta hand om planeten vi bor på. På samma sätt som att när jag lånar en toalett så vill jag gärna lämna den i bättre skick när jag går ut än när jag gick in så vill jag också göra med planeten.
Många människor tycks ha glömt att även människan är en del av jordens ekosystem. Varenda naturfolk visste/vet att inte överutnyttja jordens resurser. Enligt principen ”man bakar inte på utsädet”. Men ju längre bort vi kommit från naturen i våra vardagliga liv desto mer verkar vi glömma att vi också är en del av naturen.
Hej! Tydligen dags för mig att lämna lurker-banan bakom mig, för att om möjligt skaka liv i denna gamla tråd.
Jag läste Peter Alestigs bok om nära förestående klimatförändringar (Världen som väntar, rekommenderas om du känner att du har ett överflöd av livslust…) och fick lust att byta ut åtminstone en del av mina “helt vanliga” globala indexfonder med låg avgift mot globala indexfonder med låg avgift som inte innehåller de allra mest fossila/minst gröna företagen.
Då till frågan. Hur hittar jag “grönare” globala indexfonder (helst med lägsta möjliga avgift)?
Det känns som att det borde vara superenkelt att googla detta, men jag tycker inte jag hittar nåt bra och aktuellt svar på den vägen.
Disclosureförordningen är en del av EU:s regelpaket kring hållbarhet för aktörer på finansmarknaden. Enligt förordningen måste fondbolagen klassificera sig baserat på fondens mål när det gäller hållbarhet.
En fond med artikel 8 är ljusgrön och en fond med artikel 9 är mörkgrön. Det är en mörkgrön fond du behöver, för de har hållbarhet som mål med sina investeringar.
Här är urvalet Nordnet har med Artikel 9 + indexfond.
Är fortfarande nojig och pessimistisk. Men jag försöker inte tänka på det. Har slutat läsa nyheter i samma utsträckning, blir bara utmattad och ledsen av det.
Jag försöker så gott jag kan själv för att vara snäll mot planeten, sen får det gå som det går.
Aha, tack för info om hållbarhetsmärkningen! För mitt eget samvetes skull känns artikel 8 helt okej det med - behöver inte vara fonder som har hållbarhet som mål utan vill mest undvika de värsta företagen ur klimatperspektiv. Jag har mest LF Global som verkar vara artikel 8, men kanske ska börja spara i någon/några med artikel 9 också då.
Det är fint att du tänker så iallafall.
Men jag skulle hyckla om jag sa att jag bryr mig tyvärr.
Det med toan var nog en bra jämförelse då jag är den som helt struntar i hur jag lämnar en offentlig toa efter jag varit på den.
Många toaringar man pissat ner för att man ej vill röra dom
En av de bättre försäkringarna vi som samhälle kan skaffa oss (förutom Nato) är att investera de miljardbelopp som krävs för att rusta upp infrastrukturen. Särskilt hantering av vattenmassor i städer, att så långt det går bygga bort bilberoendet och att verkligen säkerställa framtida matproduktion toppar listan men även mindre åtgärder som fortsatta anskaffningar av brandflyg mm. Om vi får samhället att göra det för oss kommer det lagom till 2050 vara bra mycket mer värt än en extra miljon i privat pensionssparande vars värde i en instabil värld inte nödvändigtvis kommer att kunna säkerställas. Säger alltså detta ur ett rent egoistiskt perspektiv.
Coolt att Sverige är ett av de länder med mest sötvatten per capita. Har det varit ett av de kallaste åren i Sverige någonsin eller har vi haft ännu kallare och regnigare år än det här?
Någon som kan hitta någon graf över temperaturen i Sverige över tid? Minns mycket varmare somrar.
EDIT: Hittade en bild över Sveriges temperatur över tid, det verkar bli kallare och kallare i vårt fina land, vad kan det bero på? Börjar golfströmmen ge upp?
De flesta är väl överens om att det finns stora osäkerheter i modellerna som används för att titta på klimatförändring. Men jag började ändå fundera när jag läste Alestigs bok på att vissa företag, fastigheter etc kan komma att öka/minska i värde på grund av klimatomställning och att det därför rent av skulle kunna vara lönsamt att plocka bort de företag som sysslar med gammal “smutsig” teknik.
Sedan tror jag kanske inte att “lösningen” på klimatfrågan är individuella initiativ utan att det behöver lösas med politik. Vill ändå kunna säga till mina barn när de blir stora att jag försökte göra något (antagligen alldeles för lite. Ska lyssna på dagens sommarprat vid tillfälle…).
Hittar inte mycket som tyder på att det blir varmare i Sverige, vad kan det bero på? Är väl medveten om att den globala temperaturen ökar, varför ökar den inte i Sverige är frågan?