Var har du bevisen för att jorden går under om 10 år? Begär bevis!
När du har fått tag på dokumenten som bevisar att jorden går under om 10 år kan du posta dom här. Och det är bara dokument från Ivy-leauge universitet som gäller. Jag har själv har inte hittat några men är intresserad att läsa dom.
Jag har inte nämnt att jorden går under däremot om temperaturen stiger så kommer det ha livshotande konsekvenser för många. Läs senaste IPCC för vad som troligen kommer hända vid ökade temperaturer.
Tackar för den. Ska rota runt och se om jag hittar några rapporter från ivy-leauge universitet och se deras bevis. Läste en IPCC rapport förut men den hade bara påståenden, utan konkreta bevis. Denna länk har förhoppningsvis mer!
Det radas upp påståenden i artikeln, men inga konkreta bevis.
Ganska vanligt i tidningar. Man vill påverka läsaren med olika påståenden, men fakta och bevis får du sällan i tidningarna. Ta pensioner tex. Många tidningar skriver att “svenska pensioner är väldigt bra!”, men de undviker att skriva hur mycket en 80 åring får i median pension, i kronor.
Hursomhelst ska läsa andra länken!
Vad menar du med att det inte finns bevis?
Det var 782 forskare (säkert från dina Ivy-League krav) som gick igenom 66000 peer-reviewed studier för att skapa rapporten.
Du kan läsa deras headline statements här:
Climate change is a threat to human well-being and planetary health (very high confidence). There is a rapidly closing window of opportunity to secure a liveable and sustainable future for all (very high confidence)
Du vet att klimatet kommer ändras oavsett om vi vill eller inte?
Istider kommer och går oavsett om vi människor finns.
Men finns det är mervärde för dig att vi människor får leva 500 år extra på denna planet om så vore fallet?
För mig kvittar det och nej jorden kommer ej gå under närmsta tiden.
Jag sjölv är runt 30 och känner mig trygg med att hinna leva mitt liv utan att klimatet kommer ha en större påverkan på mig.
Snarare skönt med några grader extra det kan vi i sverige behöva
Det största hotet är isåfall kärnvapen men knappast klimatet.
Det är kul att läsa gamla tidningsartiklar om klimatet, 2004 körde the guardian en artikel om att Storbritannien kommer ha sibiriskt klimat år 2020. Många städer skulle också ligga under vatten…
Du kommer inte dö idag pga klimatet. Men din kropp tror det eftersom du matar den med katastrofscenarion om framtiden. Det ger dig en kortsiktig dopaminkick och sedan abstinens. Vill du vara långsiktigt olycklig så fortsätt.
Annars hittar du sundare sätt att få kickar. Träning eller uppslukande projekt.
Varför inte? Vad tror du händer dig inom 10-15 år?
Ja. Du skulle må bättre av att leva som vanligt.
Kanske borde du göra några självskattningstest för att utesluta depression, autism och bipolaritet och i så fall söka vård för det.
Hård träning och intressen som tar fokus ifrån det negativa hjälper. Ibland är man nere och orolig ändå, men klimatet blir definitivt inte bättre av det.
Det är rätt så spekulativt, men som vi pratade om tidigare så måste vi har vår CO2-peak senast 2025, vilket jag inte tror på och troligen kommer temperaturen öka enligt IPCC. Så jag ser framför mig att vissa tipping points kommer rinna över under den tiden ± 5-10 år.
Jag tänker att världen är kaos på många sätt. Vi individer är riktigt små på jorden.
Man får någonstans släppa sitt kontrollbehov och inse att vi alla hyr vår tid här på jorden. Det finns många risker där ute. Klimatförändringarna är och kommer sannolikt att vara katastrofala. Vi ger absolut upphov till dem. Exakta utfall vet varken vi eller forskarna utan det finns både svansrisker och svans"chanser" till bättre scenarion.
Jag har löst det genom att släppa ett slags kontrollbehov jag själv hade när jag hade “klimatångest”. Men samtidigt inse att jag sitter i förarstolen i mitt liv och gör så gott jag kan. Inte ur @Indexmannen halvt psykopatiska förhållningssätt kanske av ren och skär individualistisk hedonism. Utan mera från perspektivet att jag kan styra mitt egna och mina närmaste medmänniskors liv oavsett vilka utmaningar vi stöter på som civilisation.
Mycket kommer att gå åt helvete. Det kommer finnas krig i världen. Kanske inklusive kärnvapen. Det kanske blir matbrist, otaliga flyktingkriser, inbördeskrig och allt däremellan. Jag kommer att dö någon gång.
Men jag kommer att hantera allt det. Inte undvika det.
Frågan “vad kan jag göra” hade en lugnande effekt för mig. 2018 hade jag ångest över inflationen som jag trodde skulle komma som en reaktion på de låga räntorna. Den vi upplever nu alltså.
Jag funderade på vad jag kunde göra åt inflationen. Väldigt lite. Jag påverkar en ytterst liten del av BNP. Jag har noll inflytande över penningmängden.
Hur påverkar inflationen olika samhällsgrupper? Jag gjorde en lista med tio grupper. Och insåg att jag knappt skulle påverkas själv. De det drabbar hårt skulle klara det. Även om det blir stressigt och synd om dem på flera sätt. De skulle också överleva.
Nu är vi mitt uppe i springande inflation och låg valutakurs.
Allt jag oroade mig för då är verklighet nu. Och jag mår bra ändå.
Hur stort ansvar och inflytande har du över klimatet?
Hur hårt kommer det drabba din vardag? När?
Har själv lidit av klimatångest och väldigt negativ framtidstro. Efter mycket kunskapsinhämtning och arbetat med mitt egna förhållningssätt på det jag har väldigt lite kontroll över har den nästan försvunnit helt och är tvärt om idag en väldigt teknik och klimatoptimist. Det ipcc pratar om är målet 1.5grader, är absolut inte slut på Sverige eller mänskligheten om det går över det. Ökar bara sannolikheten för fler eller kraftigare väderfenomen. Det du inte tar in i beräkningen är att det industriella och tekniska samhället är extremt mycket mer motståndskraftigt mot väder fenomen jämfört med 100år sen tex när det var ca 1.2 grader kallare. Det var 1.6 miljarder människor år 1900 och titta denna artikeln 📉 Färre än någonsin dör i naturkatastrofer med statistik fram tills nu med ca 8 miljarder människor. Fast med varmare klimat och den ökade mängde extrema väderfenomen är vi på rekordlåga klimatrelaterade dödsfall. Hade inte vi släppt ut växthusgaser och skapat vårt starka högteknologiska samhälle hade vi både haft svält sjukdomar och massa klimatrelaterade dödsfall. Min slutpunkt är att jag verkligen tror på den gröna omställningen som är i fullfart och vi kommer komma under 2 grader med ett starkare och bättre samhälle jämfört med om vi aldrig hade startat den industriella revolutionen. Så jag känner mig extremt hoppfull och förväntansfull på framtiden och den gröna omställningen inom transport, energi och allt annat som krävs för att människan och naturen ska kunna leva i symbios. Vill inte starta disskution bara komma med en mer positiv synvinkel ur allt mörker som sprids.
Tack för ett bra svar och Warp News verkar ju bra, så man ser mer positiva saker som händer. Jag får nog jobba lite på att tänka mer positivt för jag drar ner mig själv och möjligen andra när jag bara kommer med tråkiga saker.
Känner bara att jag är all over the place med mina tankar, impulsivt hit och dit, alla andra verkar så samlade och lugna medans jag gapar på i tråden.
Det var ett bra svar faktiskt och gillar ditt sätt att se på saken
Jag vet ej om mitt sätt att se på saken är halvt psykopatiskt dock, bara för att jag ej bryr mig om människans överlevnad över längre sikt så borde jag väll inte räknas som halvpsykopat.
Egoistisk det kan jag ta iofs
Men sen har jag en väldigt “speciell” åsikt och det är att jag kan tycka det blir positivt om vi människor tas tillbaks till jagar/samlar samhället men det är en annan disskution
För jag tror vi människor får bäst liv på drt sättet att leva.