Idén om att någon typ av betalningsmedel ska fungera efter någon sorts apokalyps, med eller utan zombies, framstår som något av ett fantasiscenario. Om vi nu ska tänka i termer av förberedelse för någon typ av kris vore nog följande relevant:
Att lägga upp ett personligt beredskapslager med konserver, torrvaror och annat. Dessa saker kan också fungera som bytesvaror, betydligt bättre än typ guld.
Skaffa en bostad som kan värmas upp med ved, där det finns brunn eller annan källa till färskvatten och gärna med en vedspis.
Köp mark för odling. Mängden som odlas behöver inte nödvändigtvis vara enorm. Det är mest ett komplement till beredskapslagret.
Bygg en jordkällare.
Att likt Farbror Joakim ha en pengabinge på tomten och fylla den med guld och annat lär inte bidra till något meningsfullt över huvud taget. En dummare strategi får man leta efter.
Om man sitter på någon information som är utöver vad resten av mänskligheten har så måste man givetvis investera därefter.
Annars är indexfond (vilken redan är justerad efter risk sett till nuläget och den information vi har) det mest säkra alternativet.
Men man kan såklart betta åt ena eller andra hållet, precis som du kan satsa rubbet på rött eller svart. Hälften vinner och hälften förlorar. Efteråt kan de som råkade vara vid rätt sida av slumpen sitta i olika intervjuer och förklara för varför just de kunde förutspå att allt skulle bli precis så.
Det här är ingen enkel fråga men att näringslivet både har och kommer att ha en avgörande roll för att hantera mänsklighetens problem är givet.
De företag som har störst potential att kunna bidra till lösningar är de som är ”världsmästare i innovation”, som gång på gång lanserat revolutionerande tekniska lösningar. Dessa företag kan ticka den boxen och de är dessutom stora och väldigt lönsamma. Det gör att deras lösningar kan ge verklig påverkan och att de själva har möjlighet att skala upp dem.
Det är inte Azelio eller något annat källarföretag med någon ”ny mirakelteknik” som kommer att rädda världen, om någon nu trodde det.
Glömde svara på denna och tack som frågar. Är fortfarande rätt så orolig men tror jag är sådan som person.
Kollade på bilden du skickade och känner mig rätt så träffad. Sen tror jag inte att jag riktigt gör en övergeneralisering för det är ju rätt så akut, eller? Men absolut, mitt sätt att argumentera och dra slutsatser är något jag får bli bättre på…
Varför håller Livsmedelsverket på med att få oss att äta mindre kött och sådant som har högt utsläpp. Är det också taget ur tomma intet?
Vi i Sverige har 3-4 gånger så högt utsläpp jämfört med genomsnittet, vi är en stor del av problemet.
Att sitta och säga att det är lugnt är väldigt naivt.
Nyhetsartiklar är dåligt stoff för statistisk analys. Om du baserar din världsbild på vad tidningarna skriver är det klart du får panik. Kolla vad IPCC skriver i sin rapport för forskare, inte den för politiker…
Svartvitt tänkande. Klimathotet är knappast 100% akut för dig här och nu eller 100% “taget ur luften”. Oavsett så kommer din oro inte lösa några problem. Bara försämra omdömet.
Kombinera det med att effekterna de skisserat skulle ske på högre temperaturer sker tidigare än väntat. Kombinera det med att som läget är nu, kommer vi nå noll av de 17 målen FN satt upp.
Läget är allvarligt och det är inte tid att vänta och se längre.
Att inte säga att det är akut är att ljuga för framtida generationer. Min brorsdotter som är två år kommer troligen få ett jobbigt liv med torka, krig och matbrist på grund av mitt och tidigare generationers beteende. Att vi sitter här på ett forum där många av oss är väldigt privilegierade ekonomiskt och pratar om hur vi ska få mer avkastning som att vi inte redan har tagit vår del av kakan är dystopiskt.
Vad är meningen med att jag satsar på något som har en 10-15 års tidshorisont med nuvarande prognoser?
Jag gör allt jag kan själv för att vara snäll för planeten, cyklar, flyger inte, äter växtbaserat, köper bara när jag behöver saker, men till vilken nytta?
Jag vet att jag är negativ och dyster, men hur ska man se på det på något annat sätt? Ska jag bara ignorera det och leva precis som vanligt?
Va? Verkligen inte, hon kommer få det bättre än vad vi har det. Lyssna på Hans Rosling som visar hur mycket bättre allt har blivit och kommer bli bättre oavsett vad tidningarna skriver.