Hur tänker ni om parekonomi där man har olika mål och syn på ekonomi?

Nej, för helt ärligt kan jag känna igen mig i stora delar av detta när jag ser tillbaka på min relation till mitt ex. Vi tjänade iofs mer lika, men hade helt olika fokus. Jag tog upp det några gånger, men det var inte jättemeningsfullt och vi enades om att samtala om större utgifter (typ semester, renoveringar etc) och att dela 50/50 på övriga utgifter och sedan inte lägga oss i vad den andre gör med sin lön så länge det inte gick ut över barnen.

Det funkade faktiskt ganska bra även om vi inte lever ihop idag. Det var liksom inte ekonomin som var det stora problemet. Hursomhelst, mitt agerande lät mig köpa ut henne och överta huset och min ekonomi gav mig möjlighet att spara mycket trots ökande egna kostnader och min ekonomi ger mig nu möjlighet att planera för FIRE. Hon har valt en annan väg och tycker förhoppningsvis den var värd det.

Prata mer med varandra om drömmar och framtid, men var inte rädda att landa i olika beslut så länge det inte går ut över era känslor för varandra och andra eventuellt inblandade. Hämtmat är ingen mänsklig rättighet, men det är å andra sidan inte en motorcykel heller. Så ni behöver förstå varandras önskemål.

Och… välkommen till forumet! :smiley:

15 gillningar