Ska erkänna att jag inte tänkt så mycket på detta så kanske snubblar jag nånstans…
Men om man har barn så måste utgångspunkten (oavsett äktenskap, samboavtal mm) för bägge parter vara att barnen ska ha ett bra liv och att pengarna (om det finns några) landar hos barnen förr eller senare.
Så, under förutsättning att man tänker långsiktigt på barnens välmående så spelar det ingen roll vem som betalar vad eller om man har olika syn på ekonomi. Prata om pengar och försök få en gemensam syn på saken men i slutändan blir det ändå som det blir.
Det man bör se upp med ifall skilsmässa kommer på tal är att inte slösa bort pengarna på att tjafsa om saken (t ex på advokatkostnader) mm. Jag förstår att det är svårt att tänka så rationellt när man blivit ovän med sin partner…
Men jag vill tro att min fru kommer sätta barnen först och därför spelar det inte så stor roll ifall hon eventuellt skulle “få ut” mer än mig på en skilsmässa.
På samma sätt tänker jag om mitt sparande. Min horisont är inte bara 5-10 år, utan snarare oändligt då jag tänker att det är något som kommer gå i arv… Med sparande, i detta fall, inkluderar jag även t ex bostad och annat som håller värde.