Hur tar man hem fysiskt guld från Ghana?

Märklig fråga, men jag jobbar i Ghana, och är gift där sen 6 år … Min hustru har 35kg! guld, 4 tackor … Jag undrar hur man tar hem sånt här?

2 gillningar

Med de mängderna skulle jag anlita säkerhetsbolag.

Låter klokt, tack Kent!

Vi vill sälja också …hur fanken?

En säkerställd förvaring på hemma plan är också av största vikt. Inget man vill ha hemma.

Nej inte direkt … Man kan ju vara nervös för mindre

Nu förvarar vi det hos hennes advokat, får anlita något bolag här hemma

Ni kan sälja till någon handlare som tex Libertysilver eller Tavex.

Då man säljer stora objekt, som större tackor, så ordnar de försäkrad transport och upphämtning med väktare.

1 gillning

Jag skulle sälja alla stora objekt och i första hand behålla mindre mynt om ni har sådana också. Dessa är mer lätthanterade både i förvaring och försäljning.

Går ju att köpa guld via etf om ni vill fortsätta ha samma investering i guld.

Jag skulle nästan övervägt att kolla i London. De har världens största marknad och handel för guld. Kolla LBMA:s hemsida för samarbetspartners och nysta vidare därifrån.

Räkna med problem kring guldets ursprung och en hel del dokumentation. De borde inte vara ovana vid den typen av problem.

3 gillningar

Tack för alla svar, vi har alla papper tänkbara på guldet, men jag gissar det blir knivigt att få hem allt

“Största vikt” :slight_smile: Det kan man ju säga :slight_smile:

Jag har lite pesewas mynt från -65 … tror inte det är nått värde i dem dock

Jag googlade “international gold transport” och fick rätt många träffar, verkar finnas en del alternativ.

Tex denna: AVA

Ja, ser det. Googlade också

Går det inte att sälja dem på plats?

Är ju lite lättare med att föra över pengar internationellt mellan banker.

Ja jo, jag har nämnt det, men hon vill få det hit … Jag diskuterar inte frågan så mycket

1 gillning

Inte sälja allt, kommer att ha kvar lite också

1 gillning

Ni kan väl dela upp det på några resor och ta det i handbagaget?

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2307.0

Det verkar inte vara några problem att ta med sig tackor eller mynt så länge vikten inte överstiger maxvikt påstår en flygplatskunnig i länken jag delade.

Den största risken är väl korrumperade tulltjänstemän…

/H

1 gillning

Jisses 35 Kg guld!?!

Jag hade sålt det på plats om det går.
Är du säker på att du vill ha det i källaren eller nedgrävt på tomten?
Jag hade en gång guld och silver mynt för 100000 kr hemma.
Sedan i bankvalv, sedan hemma igen när de stängde ner valvet.
Sedan sålde jag det. Fanns inget riktigt bra ställe att förvara det på.

Jag såg ett program om illegal brytning av guld i Brasilien och Afrika. Seriösa smelters måste numera ha dokumentation på guld de köper in. Guldet kunde vara alltfrån naziguld till guld som brutits med kvicksilver, eller stöldföremål som smälts ned.

Du bör ju också kolla med handlare här vi förväg vad de kräver för dokumentation för att ta emot guldet. Vore inte kul att göra sig besväret att flyga hit guldet bara för att upptäcka att det inte går att sälja. En annan fråga. Kommer du att behöva skatta för det? Kanske inte tull och moms, men snarare reavinst och inkomstskatt.