Hur tar man reda på vad man vill jobba med?

Hur tar man reda på vad man vill jobba med?
Det är något jag skulle gjort för 30 år sedan så kanske jag inte hade ogillat mitt arbetsliv lika mycket.
Vissa säger att man ska jobba med det man gillar att göra. Jag gillar att laga mat och att fotografera, men jag skulle absolut inte vilja ha det som jobb. Restaurangkök- stressigt, varmt, dåliga arbetstider och dålig lön.
Fotograf - Pressad att vara kreativ eller göra rutinjobb, dålig lön, nej tack.

Hur gör man för att ta reda på vad man vill jobba med?
För mig är det för sent, jag gör FIRE inom 2 år för att slippa skiten. Men det kan hjälpa andra att hitta rätt.

3 gillningar

Är inte frågan felställd? Hur kan man vilja jobba med vad man jobbar med? Amore fati.

Gamify/ ‘spelifiera’ olika moment. Gör det till en tävling.

Sätt en ära i att göra andras skitgöra och gå den extra milen. Det kommer synas vem som lyfter laget. Man får helt enkelt lita på att det lönar sig tillslut. Om inte annat så har man gjort vad som är rätt och inte försakats av bitterhet.

Kan man inte njuta av sysslorna kan man njuta av sällskapet. Kan man inte njuta av sällskapet kan man njuta av en spellista eller ljudbok.

1 gillning

Bra fråga, undrar hur många personer som verkligen har ett jobb dom
Passar för
är bra på
gillar det dom gör
Jag känner då inte många, min bror passar nog på alla tre ovan.

Som jag brukar säga. Fokusera inte på exakt vad du gör utan snarare hur du vill att din arbetsmiljö ska vara. Hitta sedan jobb baserat på det

1 gillning

Arbetslivet påminner ganska mycket om dejtinglivet. Man tänker att om man bara är en duktig, ambitiös och bra människa så kommer det löna sig. Tyvärr är så inte fallet. Man måste armbåga sig fram, fjäska för rätt personer, agera strategiskt, ta risker, lägga ned krutet på rätt detaljer, fejka, ljuga och spela teater. Det är vägen till framgång! Det gäller rentav livet i stort.

3 gillningar

Det finns positiva och negativa människor. Du verkar vara negativ och det kommer inte gå att ändra, du kommer aldrig bli nöjd.

Jag är positiv och känner tacksamhet oberoende av vilket jobb jag har, är glad ändå!

Kan du utveckla eller ge några exempel så jag förstår bättre vad det kan innebära?

Tänker såhär:

Beror nog på vad man menar med framgång.

Man är i mål när man vill jobba med vad man jobbar med. Då kan det vara gynnsamt att sätta en ära i ett göra rätt. Även om man blir utnyttjad och omsprungen. Man kommer alltid känna det, oavsett hur högt man klättrar.

Gällande arbetslivet är jag helt klart negativ. När jag har haft ett nytt jobb så är det intressant i 2-3 år sedan blir allt rutin och tråkigt.

Men den här tråden tänkte jag kunde hjälpa andra att hitta rätt i arbetslivet.

Många är inte intresserade av att göra karriär utan vill bara ha ett jobb de trivs med.

Du har rätt i att man måste särskilja det där med att göra karriär och att känna sig nöjd. Håller med om att det finns strategier som kan göra att man känner sig nöjdare. Där har jag också anammat det där med att man tex gamefierar och försöker vända det som bara känns negativt och tråkigt till något positivt. Ett annat sätt jag jobbat med för att göra det lite roligare än att lite personlig utveckling och försöka göra arbetsplatsen till psykosocialt bättre plats för alla.

Det jag vände mig emot var det där med att det kommer synas och att det kommer löna sig. Det ska man inte förvänta sig mer än att det kanske känns roligare för en själv.

1 gillning

Jag förstod och förklarade i mitt förra inlägg varför jag gick in på den biten. För att göra det roligare för sig själv kan man som sagt jobba med sig själv, jobba med hur man bidrar, förfina sitt arbetssätt, effektivisera sitt arbetssätt, göra lite mer än som förväntas, hoppa på annat som kan vara kul utan att be om lov osv

Jag tror inte det handlar om att hitta rätt. Det handlar om att vattna gräset man står på delvis. Sen ifall man blir uttråkad så är man helt enkelt på fel plats, vi ska känna oss utmanade i vårt arbete.

Sen finns det människor som älskar att ha rutiner och absolut inte ska utmanas. Väldigt blandat egentligen.

Mitt tips brukar vara enkelt, byt jobb tills du hittar något du trivs med. Men jag klarar inte av människor som inte trivs och inte förändrar sin situation.

If you are not changing it, you are choosing it.

3 gillningar

Jag skulle nog hävda att man hittar rätt genom att prova på samt ha människor runtomkring en som är villiga att lägga in tiden och energin på att lära en att ta an sig något nytt.

Jag började i unga dar med att jobba i en del service-yrken under studietiden, vilket fick mig att inse att detta var ingenting jag ville hålla på med resten av mitt arbetsliv. Det motiverade mig även att avsluta studierna, då inom kemi.
För min del så hade jag svårt med att skicka ut CV och behöva beskriva mig själv att jag stannade inom akademin för att doktorera inom analytisk kemi. En sak som detta lärde mig var ju att 90% av tiden gick åt att handskas med it problem alternativ laga instrument.

Spola fram några år när jag äntligen kom in i arbetslivet så hamnade jag på ett företag där hanteringen av applikationer till lab systemen var så dålig att någon hade lyckats avinstallera en databas med viktig rådata av misstag. Dåvarande IT chef la ner tid och energi på att få mig in på IT banan så att jag kunde hjälpa honom med att översätta vad verksamhetens behov egentligen var för dem olika systemen och implementera dessa i en säkrare it miljö.

I mitt fall hade jag väl tur att det fanns någon som trodde på mig och var villig att skapa en helt ny rollbeskrivning, men det jag vill få fram är att ibland kan man snubbla in på rätt bana utan att det var tänkt som så från början.

3 gillningar