Ja innovation 2025 är nog tufft att satsa på, får nog nästan komma till en litegrann än att man jobbar heltid som innovatör, iaf i mitt fall
Det jag tänker skulle väl tex vara ett högst personligt exempel att ta fram 2 tomter där andra bara ser en tomt och skapa “lite mer ekonomi” än om jag inte hade gjort det. Lite den typen av exempel jag är ute efter i andra branscher och yrken.
I övrigt har jag svårt att se hur mitt agerande i arbetslivet inte bara kunde gjorts av någon annan. Gör jag det bättre än någon annan, fine men då kunde en konkurrent fått leverera annars osv. Man kan ju dock utöver det rent transaktionella också leverera en bättre service/kundupplevelse. Är den värd något på det stora hela mer än att man får nästa affär lättare?! Kanske?!
Ja ni fattar man kan lätt fastna i en loop av att arbete inte har någon större mening än just att kvittera ut lönen 25:e.
Men klart kan man finna/välja jobb där man får som mest lön för sin person och kompetens samt känner en mening med det man gör, ser till att leverera bättre än andra hade gjort i samma roll och med större kundnöjdhet. Ja då kanske man optimerat sin produktivitet och ska vara nöjd där?!
I det där finns det minst ett par perspektiv jag står och väger mellan.
Å ena sidan att man har ett ansvar gentemot sin flock som ger mening. Familjen, företaget, nationen där ett framgångsrikt företag eller patent som sätter mat på bordet åt kommunen/ lokalsamhället kan ses som att dra hem en mammut eller älg på stenåldern. Man bidrar till flockens överlevnad och därmed till något större än sig själv.
Å andra sidan upplever jag att många, iaf här på forumet, resonerar mer att man offrar 80 av livets 800 tusen timmar på “meningslöst” jobb för att sedan ha tid med allt meningsfullt som netflix, spotify, youtube, promenader i solen, sova, äta o.s.v.
Jag lutar mer åt det första tankesättet. Men jag kan ju blivit hjärntvättad av min tid på universitetet, drivna släktingar och vänner samt intervjuer och självbiografier med korporativistiska legendarer/gurus som Steve Jobs m.fl.
Jag vet inte om ett sätt är helt rätt och det andra fel, eller om det beror på livssituation och personlighet (kanske tid på dygnet) eller om det handlar om en balans där det gäller att hitta rätt nivå för en själv. Kanske finns det andra sätt att se på saken? @angaudlinn@tankespjarn
Lutar också starkt åt denna sida. Särskilt efter sista tidens politiska turbulens där jag känner en vilja att göra något mer än göra ett bra jobb. Något som på riktigt bidrar till sveriges ekonomi som helhet så vi står bättre rustade för det som komma skall. Vad det nu än må vara men är det inte krig är det nog klimatrelaterade problem. Jag har iaf svårt att effektivisera för att sen chilla bort tidsvinsten. Blir lätt bara en tanke så därav tråden tror jag. Bra inspel ovan, guld om det även kan komma fler exempel på individ/företagsnivå hur man kan skapa mer ekonomi. Mer ekonomi är nog bättre uttryckt än mer produktivitet.
Får vi som nation en bättre ekonomi för att alla jobbar över en timme eller startar ett företag? Nja…men allt annat lika borde ju alla göra det dom gör bäst så växer ekonomin som helhet för det kommer leda till att i tomtexemplet så kommer den “bästa” på det få fram 3 tomter istället för 2 (förenklar lite) vilket i sin tur skapar fler jobb än annars. Exemplet finns antagligen i många branscher på andra sätt.
Baserat på det skulle man kunna anta att hjälpa folk nå sin fulla potential genom caochning eller hjälpa arbetssökande hitta “rätt” jobb skulle ha hög samhällsnytta. Bättra hälsan så 100 personer (som vill jobba) kan jobba 5 år till.
Vad mer?
Se till att bli FI kanske så man kan fokusera helhjärtat på sådant.
Nej, det förmodar jag att du vet mer om. Jag uttalar mig om det jag själv mött. Men via särbon har jag hört om en del, så det finns förmodligen förbättringar att göra överallt, men på olika sätt.
Nej tyvärr, helt icke-ironiskt vet jag inte. Men inbillar mig trots allt ändå att vården borde kommit en bit och fått bort det värsta och att all buzz är överdriven - men jag kan ha fel.
Aha, jag tolkade det som att du jobbade i den svängen. Hursomhelst… jag är helt för att folk ska göra det som de är bäst på och det som behövs. Det andra gör bättre ska andra göra och det som inte behöver göras ska man skippa helt.
Jag syftade på mer ekonomi som större ekonomi att dela på för alla alltså att man skapar ekonomi allt annat lika. Dvs inte bara mer ekonomi som i att spara mer pengar.
Jo, men det blir väl resultatet? Jag provtänker nu, då:
Det finns en djungel av intressanta makrogrejer att veta om vad som händer bakom kulisserna. Men det är ganska oviktigt för hur individen bör agera.
När du är kund i en matvarubutik hämtar du bara vad du ska ha och betalar. Det är allt du behöver tänka på. Hur logistik, kvalitet, löner, skatter, lokalvård, service och underhåll, förpackningsindustri m.m. är uppbyggt finns i bakgrunden men är utformat så att du ska slippa tänka på det. Du behöver inte veta hur en dator tillverkas för att använda webbläsaren. En babian på bananjakt klarar sig utmärkt utan att veta bananens näringsinnehåll, historia och biofysiken bakom varför bananer är gula.
Det är samma sak här, man kan gå in i detalj på hur den större ekonomin fungerar, varför lagar är utformade som de är, varför olika bolag uppstår o.s.v. men i slutändan är det bara en sak som styr:
Mer pengar in än ut.
Överväg alternativet och fundera på hur det skulle bidra till flockens överlevnad att dra in mindre resurser än man gör av med.
Försöker du tjäna pengar på ett otillbörligt sätt finns det i de allra flesta fallen lagar och normer emot det. Att stjäla, fiffla eller förstöra kommer säkert ge vinst ett halvår eller ett par år tills någon klämmer åt dig och du får krav på vite, om inte alla kunder och medarbetare redan lämnat skeppet och du blivit uthängd i media som världens sämsta flockmedlem eller liknande innan dess.
Mer info blir lätt ett hinder. Att koka ner en komplex struktur till så få relevanta tumregler som möjligt är mycket bättre. I det här fallet är det kanske så enkelt:
Mer pengar in än ut.
Vilket innebär att du i första hand behöver en idé om hur du ska dra in pengar och i andra hand hur du ska göra av med mindre pengar än det påvägen. Resultatet blir då positivt även på makronivå.
Hm.
Samtidigt som det ju krävs resurser för att du ska ha ‘de resurser’ (t ex representativa kläder om du behöver det, en bil för att ta dig till/från jobbet, eller ligga som säljare på vägarna, teknikprylar mm) du behöver för att kunna dra in mer stålar än du gör av med.
Så… kanske det vore mer intressant att inte titta enkom på resursen pengar utan faktiskt behålla lite av komplexiteten i frågan och titta på de totala resurserna som krävs för att dra in det du drar in? Och genom att göra matten kanske någon landar i att man kan klara sig på bra mycket mindre om man slutar ha fokus på att dra in (så mycket) mer än man gör av med?
Dock - vill bara kasta in att jag inte förespråkar att folk ska dra in mindre stålar än de gör av med, det vore ju rena Lyxfälle-fällan.
Haha - och nu läste jag slutklämmen ordentligt:
ExAkt.
Dock. vidmakthåller jag, att jag hellre sett att resurser ersatte ordet pengar.
Vad gäller:
…så skaver det ju numera i mig när man förespråkar Ett Rätt Sätt, så jag håller med dig här, det är inte så att dessa två sätten kan ställas mot varandra som Ett Rätt Sätt och Ett Fel Sätt.
Finns det något enda område där variation och artrikedom skulle vara av ondo?
Så fort man granskar något i sömmarna är det ofta mer komplext än man tror. Som vanlig anställd i det offentliga håller jag med om att det pågår en massa administrativt arbete, planering, uppföljning, dokumentation, mm som känns onödig. Men resultatet är både mer tydliga kunskaper och bättre överblick. Det går inte att komma ifrån att det är svårare att fuska och bete sig småkorrupt med dagens system.
Ta detta med Anna Kinberg Batras tjänstetillsättningar. Jag förstår verkligen att man ibland bara behöver få in en vettig människa med kort varsel, det är oerhört omständligt att anställa någon enligt den statliga proceduren. Och självklart tar man gärna någon man känner som man vet kan kliva in och göra jobbet. Skulle säga att i stort sett alla har behov av detta emellanåt.
Men här får man välja. Antingen har vi den omständliga vägen och procedurerna, eller blir det inte lika objektivt, rättvist och korrekt. Jag lutar ändå åt att det är det bästa alternativet för samhället i stort att ha de administrativa krumbukterna.
Stäng ner alla resturanger och istället skapa stora skolmatsalar där man får den mat som finns, skulle höja produktiviteten i matserverings branschen
Det andra exempel är att stänga alla små affär och istället ha stora köplador som säljer allt på bulk, skulle höja produktiviteten i försäljningsbranschen.