Jag har en liten detaljfråga runt kreditkort med bonus som jag tänker på ibland och undrar om någon vet hur det funkar? Everydaycard ger 1 % bonus på inköp (förutom de första 20.000 eller vad det är per halvår som ger 0,5 %). Vi får tack vare detta ca 4.000 kr i bonus per år. Vi betalar 195+75=270 kr per år i avgift för huvudkort+extrakort, och utöver detta har jag i minnet informationen om att avgiften som kommer kortutgivaren till del får vara max 0,3 % för kreditkort inom EU sedan några år. Innebär detta att Everydaycard går back ca 4.000-270-1.300≈2.400 kr på oss varje år? Plus förstås deras kostnader för att hantera alltihop och de försäkringar som ingår. Eller får de större intäkter än detta på något vis som jag inte känner till?
Vi kör på samma upplägg och har gått i liknande tankar. Skulle tro att en annan betydande inkomstkälla utöver avgifterna är folk som väljer att delbetala eller missar att betala fakturan och därmed behöver betala skyhög ränta. Att de även äger datan kring köpen hos sina kunder har ju också ett värde.
Ett alternativ svar är att de kanske inte alls tjänar pengar, och planerar att försämra villkoren i framtiden efter att byggt upp en kundbas. Det hände exempelvis med Komplett-kortet som från början hade 1%-2% bonus men efteråt sänkte till 0.5%.
Man får väl anta att de räknar med att tjäna något på de stackarna som faktiskt betalar ränta på krediten.
Ja, det är kanske bara dessa två aspekter med i leken. Jag har bara tyckt det är så orimligt stort ”läckage” av kostnader för bonus för kunder som oss… Men med tanke på att andra aktörer gått ner till lägre bonusar är det väl bara att räkna med det är stor sannolikhet att även Everydaycard får göra det. Om inte deras upplägg av någon anledning lockar till sig ovanligt många kunder som betalar mycket i räntor och avgifter som väger upp det, och i så fall är det väl bara att tacka och ta emot en del av överskottet även framöver… ![]()