Hur tusan har man råd med tidig pension egentligen?

Den klassiska “det var bättre förr”

Med hindsight kan man ju alltid säga att X hade det bättre för han gjorde Y i rätt tid.

Förutsättningar för att göra smarta/ekonomiskt fördelaktiga investeringar har alltid, och kommer alltid finnas, kruxet är att hitta dom och våga löpa linan ut.

Någon som köpte en fastighet i slutet på 90-talet hade inga garantier för att det skulle vara en fantastisk affär.

Bitcoin’s otroliga utveckling är väl ett nutida exempel likt en bostadskarriär på steroider.

30år ung med 2 miljoner investerat då har du alla möjligheter att nå FIRE. Har du sparat för FIRE i 20år och ångrar dig så har du i alla fall ett generöst kapital.

FIRE och lyx är väl inte det jag tänker på utan det är den ledig tiden jag vill ha. Jag vill inte känna någon stress när jag gör något.

7 gillningar

I sitt sparande så har man redan investerat 15k/mån, men sedan tycker du att man ska jämföra med en höginkomstagares lön där man inte räknat med något sparande?

Tänker du att en person ska stå för allting? Vad bidrar den andra personen med?

Lean-FIRE och “flottigt liv” är inte direkt kombon man använder.

4 gillningar

Absolut, men du kan inte jämföra bitcoin med bostadsmarknaden sedan 00-talet. Alla behöver någonstans att bo, dem flesta köper inte bostad som investering. Mina föräldrar är ett bra exempel, dem köpt en villa i slutet av 90-talet för att bo i, dem har inte gjort något mer än att amortera enligt krav och nu står dem med en villa med ca 6 miljoner ren vinst vid försäljning.

3 gillningar

Hade jag haft 28500kr /månaden så hade jag då kunnat resa för 18500kr / månaden. Tycker iaf jag låter som extrem lyx.

Nä bor längsmed samma busslinje som du tar till din närmsta akademiska stad :stuck_out_tongue:

Fast vill du göra FIRE kan man ju inte bortse ifrån möjligheterna det skapar att sälja huset och flytta till någon billig hyres. Många i Lund gör just det, säljer sitt hus och tar en billig lgh centralt i allmännyttan, som kräver decennier av kötid och lever sen på kapitalet.

Före inflation och skatt ja. Men efter inflation och skatt borde man räkna med närmare 5% avkastning. Så kallad real avkastning.

Det är vad globalt index levererade i snitt under hela 1900-talet. Det är vanskligt att bara se till de senaste 50 åren till exempel.

2 gillningar

Aha! Dääär. :smiley:

Absolut, om det är en del av strategin. Sedan tillkommer ju det där med kötid isf och det är fortfarande hyreskostnad kontra föreningsavgift kvar i spelet. Men personligen tycker jag inte att man ska se bostaden som en spargris, det är väl min poäng.

Betänk allt som faktiskt blivit billigare sedan 90-talet: Kläder, telefoni, bredband, webhandel osv. Sedan bor ju varken jag eller du i något billighetsområde. Tar du pick och pack och flyttar till en mindre ort som ligger mer offside så sjunker ju bostadskostnaderna betänkligt och du kan investera som en tok istället. :smiley:

Å andra sidan… betänk att tidigare generationer inte hade tillgång till enkla, billiga, finansiella instrument för att investera. Så som indexfonder.

Det finns så otroligt mycket mer verktyg, kunskap och instrument för att investera idag att det trumfar möjligheten till att göra sig en hacka på bostäder. Tycker jag som bara är en handfull år äldre.

Vi behöver inte nödvändigtvis orientera oss på en aktiemarknad om vi inte vill. Vi kan bara trycka in pengar i index and chill från dag 1. Inte bli brända i någon IT-bubbla här och en finanskris där.

3 gillningar

Ja visst kan man flytta men då flyttar vi också målstolparna för diskussionen. Låt oss säga att jag hade gjort precis som du gjorde, men med dagens förutsättningar. Hade jag kunnat sluta jobba vid 50 då? Antagligen inte.

I Sverige kan man inte bli rik på lön som i USA, åtminstone inte utan stor sparkvot och lååång tidshorisont. Med det sagt är FIRE i USA något som ofta lockar sparsamma typer med låga utgifter också. Hela konceptet bygger ju lite på vad man är villig att uppoffra för mer fritid.

Den som säljer ett bolag till megavinst eller får ett saftigt arv tänker nog ofta inte på ”FIRE”. Då är man ju ekonomiskt oberoende på ett helt annat sätt än att ha planerat efter stränga utgifter med lite marginal i flera år.

Det svåra är om man vill bo i en storstad och dessutom skuldfritt som du säger….

Jag spenderar ca 15kkr på en månad i Stockholm och tjejen 10kkr. Det kommer förmodligen öka lite när vi får barn, men 35kkr/mån verkar ändå som mycket att röra sig på för vår livsstil. Allt är relativt. Vi är strax under 30, vår sparkvot är 70% atm, och FIRE är intressant

1 gillning

Kanske inte, om du gjort exakt som jag. Men jag har ju också tagit “dumma” beslut utöver de bra, så du kan ju skippa mina dumma istället. Att ta CSN-lån och inte betala av bostaden utan istället investera är väl de lägst hängande frukterna som skulle ge en enorm skjuts på marknaden som inte jag fick.

Så jag menar att det hade du, om vi inte menar exakt. Men det är ju bara agree to disagree som gäller i sådana specifika jämförelser. :smiley:

2 gillningar

Om man sparar lika mycket som man spenderar och får fem procents real avkastning varje år så har man efter tjugo år tillräckligt för att pensionera sig enligt treprocentsregeln, eller efter sjutton år enligt fyraprocentsregeln.

Och det finns ju inget tvång att bo i Sverige om man tycker att det är för dyrt eller så.

4 gillningar

Dock är ju ett hem något alla måste ha medan bitcoin är en perifer tillgång de flesta inte tänker på. @Erik00 har definitivt rätt i det. Däremot ser jag eventuell kollaps utav allmänpensionen som ett mycket större hinder för aspirerande FIRE entusiaster under 30.

Det har alltid varit dyrt med kontantinsats och innan 08 så var räntorna mycket högre än nu. Farsan köpte lägenhet på 90-talet med typ 10% ränta. Sen att han tjänade netto 4kkr i månaden på att bo där är en annan sak. Jag känner två som sålt sina mindre lägenheter senaste månaden för vinst på 720kkr respektive 1,3M, så det är inte omöjligt med bostadskarriär nu heller.

2 gillningar

Jag tror att risken för hög förmögenhetsskatt är större än kollapsad allmänpension.

3 gillningar

Frågan är hur man definierar kollaps, men ja, jag håller med.

Det skulle kunna bli en betydligt lägre andel av slutlönen än vad som utlovas nu. Å andra sidan skulle lönerna kunna blivit så höga tills 2060-70 att det är ett lyxproblem. Tack vare AI och generell ökning av produktivitet.

Det är helt riktigt, däremot så är det ju ett aktiv val dom gjort att köpa sin bostad utan vetskap eller intention om framtida värdeökning årtionden senare.

Man får se framåt och hitta egna möjligheter, inte gräma sig över att någon annan hade turen att leva just där och då med dom förutsättningarna som fanns.

Inte alla som precis blivit vuxna i slutet av 90talet har gjort en fantastisk bostadskarriär.

2 gillningar

Fattar inte riktigt hur du tänker här. Om du är intresserad av att göra FIRE så sparar du troligen redan mer än 30% av din lön, så att leva på 70% av lönen blir ju inte någon minskning av levnadsstandarden.

Begå inte misstaget att jämföra lön fire FIRE med utgifter efter FIRE.

2 gillningar

Du tänker för mycket. Man klarar sig bra med så hög pension och kapital som du tar upp. Men vill du leva lyxliv kanske det är svårare såklart.

1 gillning

Systemet är inte byggt för att du ska sluta jobba vid 50, utan mer vid 70 om man är i din ålder.

Du får ta i lite hårdare om du tror att du ska halvera din arbetstid och iaf vara “höginkomsttagare” som fire-pensionär.

1 gillning