För mig är det riktigt flottigt att inte behöva spendera fem av sju dagar i veckan med att göra vad någon annan har bestämt. Det är närmast höjden av flottighet skulle jag vilja påstå. ![]()
Själv lever jag på ca 20000 netto/månad och anser att jag har en mycket god levnadsstandard. Sambon får betala för sin levnadsstandard själv så länge hon är frisk. Vi bor i ett radhus i en av Stockholms kranskommuner. Ett halvt utfluget barn som vi ger bidrag till studentboende mm. Jag tänkte fortsätta med samma levnadsstandard efter att jag slutat jobba. Men visst vill man ha villa vid vattnet, båt två lyxbilar, stuga i skärgården och lägenhet i Marbella så blir det nog svårt med FIRE.
Och hur jag vågar? Jag varit trygghetsjunkie med överdrivet stor förlustaversion i alltför många år av mitt liv. Det verkar för övrigt vara en samhällssjukdom. Ibland föreställer jag mig att jag skulle leva med samma standard som man hade på 1950-talet och funderar hur mycket olyckligare jag skulle vara då. Och sen tänker jag mig hur mycket olyckligare folk var som levde på 1950-talet. Och sanningen är ju den att de förmodligen var lyckligare då än vad vi är idag i snitt. Så ens lycka hänger bara lite löst ihop med vilken standard man har. Får man okej mat, okej boende mm så beror resten på andra faktorer.
Visst allt innebär en risk, jag kan förlora allt. Men å andra sidan så ska jag vara död resten av universums existens (och efter det också) sen och sett från ett sånt perspektiv så finns inget utrymme att fega ur när det gäller att försöka maxa livet.
För mig är tid jag själv bestämmer över mer värt än prylar, ledig tid är lyx.
Hög standard. Vad f*n är hög standard?! Vad ska du med bil och villa, när du mår så jävla illa? ![]()
Jag förstod det som att 5% tillväxt var fram till att han skulle gå i FIRE, men jag kanske missförstod? Förstår att man vill ha en glidepath när det närmar sig, men tyckte 5% lät lite. Efter FIRE tycker jag 5% låter för mycket tillväxt. ![]()
Fast realt och över tid är 5% rimligare. Som @saihtam skrev så förträffligt väl här:
Dra ner på flottet så mår du bättre Peps! ![]()
För mig personligen är det inte ett lyxliv jag skulle vara ute efter, utan mer:
- Ett bekvämt men inte lyxigt boende, i en större stad.
- Ha råd med minst en icke-budget utlandsresa per år.
- Ha råd med en bra men ingen lyxbil, och kanske ett husdjur.
- Inte behöva titta på priser för vardagsinköp, eller vid några enstaka restaurangbesök i månaden.
Jag landar på att för detta krävs det runt 35 000 kr/mån efter skatt för en person, eller runt 50 000 kr för två personer.
Med 3%-regeln så skulle det kräva ett kapital på 14 miljoner, vilket kräver en enorm uppoffring eller en väldigt hög lön.
Det beror nog rätt mycket på hur mycket lån man har för bostad och sånt
Hej,
Tror att vi alla ha lite olika syn på vad som är lyxliv. För mig är det en lyx om man kan förfoga hela sin dag utan en massa måsten, samt att inte behöva lägga energi på jobb, utan lägga det på annat man själv vill.
Jag har väl å andra sidan haft lyckan med mig på börsen så att jag med likvärdigt sparande fått ihop en större summa lite efter 50 än vad TS ger i sitt exempel. Jag har använt mig av hävstång på börsen, och ju längre tid det var till pension, ju mer risk/hävstång hade jag. Har dock försökt att undvika hävstångsproduktet vid ATH utan mer använt det efter ordentiliga nedgångar (som t ex 2009).
Så har man en rimlig sparkvot men vill ha mer åt fat-FIRE än lean, så kan hävstång vara en del av lösningen. Om man tycker att man bara vi ha fat-FIRE och näst bästa alternativet är att jobba vidare, så är hävstång kanske mer attraktivt än de som tycker 30 000 kr/mån är ok.
Man får inte glömma att de flesta som fått ihop en bra slant på bostäder har jobbat med ordentlig hävstång (bostadslån). Så de som har bostadslån och ärde aktier och fonder jobbar med hävstång oxå.
MVH Peter
Ja, men utan lån så behöver man ännu mer kapital sparat?
Att hyra en lägenhet för 10 000 kr/mån jämfört med att låna och köpa en för 4 miljoner blir ju samma sak kassaflödesmässigt. Och vid FIRE så kommer allt kassaflöde från kapital ändå.
Sen finns det ju inte bara två lägen: antingen FIRE vid 45 eller jobba till riktåldern. Att ha ekonomisk möjlighet att gå ner till deltid och/eller sluta jobba några år före riktåldern är också värt att spara för.
Just.
Jag tänkte mer att om du redan äger din bostad utan lån eller med lite lån så är 35’ per månad i utgifter ganska mycket.
@def Jag tror inte ens bostadsskjutsen är helt över i storstäderna. Jag tänker att man inte riktigt ”måste hitta något” utöver att ha en långsiktig sparplan. Det har ju funkat oavsett 60-90- eller 2010-tal.
@Trimmy Låter toppen! Inspirerande ord!
@savecake ja det är det svåra för unga nu. Man kan typ lika gärna hyra än äga i många fall. Är man helt avbetald blir kostnaden låg men det är en enorm summa att låsa in i boendet. Jag köpte för att det snarare inte går att få en hyresrätt i Stockholm…
Det går också att se det som diversifiering. Om man exempelvis tar en person i FIRE vid 50 (vilket trådstarten handlar om) som har fritt kapital på 25 årsutgifter, så står kanske boendet för 25% av det totala kapitalet om man räknar in allt (sparade, boende, pensioner).
Väldigt lätt för många att fastna på de där enstaka sakerna tidigare generationerna hade det lite lättare eller bättre med och helt blunda för eller missa de betydligt fler sakerna som är bättre idag.
Men det handlar nog mycket om inställning till livet och mindset, se problem vs lösningar, leta efter ursäkter till varför man inte kan lyckats vilket ger anledning till att inte ens riktigt försöka, se andras fel vs eget ansvar etc etc.
Även om det nu skulle vara en objektiv sanning att det är svårare idag att bli ekonomiskt fri vad spelar det för roll? Det mest konstruktiva vi kan göra är att spela handen vi fått så bra som möjligt. Ser vi till den informationen som finns tex levnadsstandard och andelen riktigt rika människor så talar väl väldigt mycket för att det aldrig varit enklare att bli ekonomiskt oberoende.
Nja. Låga utgifter men stora alternativkostnader för kapitalet.
Har vi inte redan bevisat i tråden 415. Bostaden: en missförstådd investering? | Med Henning Hammar - Nr 117 av janbolmeson att bostaden avkastar lika mycket som börsen? ![]()
Utan hävstången?
FIRE har ju inget med “flottigt” liv att göra. Det handlar om tidigare pensionering. Precis som du visar med dina uträkningar är det ganska enkelt att uppnå
Jag tycker ändå det finns en viktig (om än lätt akademisk) poäng i att FIRE populariserades under en lång period av extremt stark börs, låga räntor och stigande fastighetspriser.
Tycker du kan dra ned lite på språkkorrigeringarna och lätta lite på tonen. Vi vill vara hjälpsamma här trots allt, det brukar du vara ![]()
![]()