Hur undvika att pengar samlas på hög på lönekonto

Vad blir skillnaden mellan att ha pengarna på buffertkontot mot att ha kvar dem på lönekontot egentligen? Vad är det för buffertkonto du menar? Sparkonto med ränta eller nåt ISK med aktier eller liknande? Eller är det bara ett vanligt konto utan ränta? Lite nyfiken, för jag behöver ha en bra plan för detta själv,nämligen.

Vet du ifall Nordea fortfarande har detta? Låter riktigt spännande!

Själv så gör jag inget maniskt investerande varje månad utan ibland samlar jag på mig pengar i 3 månader på spakontot o sen efter 3 månader sätter jag in dom i diverse investeringar etc om jag då märker att sparkontot börjar "gå över 1-2 års utgifter.

Ja, det ser så ut

Kollar alltid när lönen kommer vad överskottet är från månaden innan och det hamnar sen antingen i utdelningsaktie, fond och/eller på mitt 3% ränta sparkonto.

Dock har jag ett autospar i början av månaden också men ser det som min utmaning att maxa det som blir över sen i slutet av varje månad och slå rekord med det. Men jag hade sagt öka autospar om det är en jättestor mellanskillnad, annars rensa bort gamla lönen den 25e.

Sen på bollen, men jag gör tvärt om gällande lönen och pensionen (50% pensionär). När lönen landar bestämmer jag vad månaden max får kosta och för över resterande till buffertkonto med ränta. Funkar förvånansvärt bra, och vid tillfällen när det behövs extra pengar, till t ex tyngre saker, som kvarskatt eller dryga elräkningar, tullar jag på buffertkontot utan större ångest. Bufferten finns ju där just för ändamålet. Men jag använder aldrig buffertkontot för “villhöver konsumtion”.

1 gillning

Det där ser ju toppen ut, vilka fler banker stödjer liknande? Bara Nordea?

Hade varit trevligt att ha för mitt buffertkonto, som alltid ska ha en viss summa men allt över det vill jag fördela mellan andra konton.

Först automatisk överföring och varje månad för jag över överblivet saldo före ny lön också. Så där är endast under 1000kr när ny lön kommer.

Ingen skillnad egentligen. beror kanske på hur klåfingrig man är med slantarna. Jag avskyr att köpa saker och låter pengarna ligga kvar på mitt lönekonto bara. Det är först nu det har börjat bli intressant med räntekonton utan inlåsning, då får man i alla fall någon procent.

När jag räknar ut vår “buffert” tar jag alla kontakter vi har på alla konton utom servicekontot som används när vi handlar och betalar räkningar. Även fysiska kontakter, fysiskt guld, utländsk valuta och annat som enkelt kan omsättas räknas in i bufferten.

Låt du lönekontot vara ditt buffertkonto, det är tämligen enklast. Då slipper man övertrasseringseffekter som kan hända om du har en massa automatiska dumma överföringar, i kombination med datum för lön och större engångsutgifter och annat kan ställa till det.

/

1 gillning