Hej Aimhigher…
I Skåne är nog L/V pump en klart vettig lösning.
Men om du bor i Skåne är vad LL-värmepumpen har för egenskap vid extremt låg temperatur ganska ointressant ur ekonomisk synvinkel på annat sätt än att dåliga egenskaper där även hintar om halvdåligt medel SCOP.
Jag bor i Mellansverige och har inte varit med om mer än enstaka nätter senaste åren när temperaturen
gått ner så lågt ner att min LL värmepump får problem med att klara hela uppvärmningen själv och får ett COP nära “bara” 2,0 vid ca -15C eller kallare i mer än säg 1/2 dygn.
Mycket mer vettigt att fokusera på det viktiga dvs SCOP över hela året. SCOP 3,3 som säljaren räknar med verkar rimlig om inte din pump har nån bugg avseende avfrostningen eller varmvattencykeln eller temperatur till elementen ställs in olämpligt högt. Höjer man temp på utgående vatten till elementslingan/varmvattnet sjunker COP hyfsat snabbt vintertid i alla fall.
Håller med. Men jag ville försöka förstå hur COP blir vid extrema situationer och om vi då samtidigt har ett elpris på 5-10kr /kWh så vill jag veta vilka tillfälliga utgifter jag kan komma att få.
Säljaren har räknat på ett SCOP på 3,3 som jag angav ovan och samtidigt räknat med att elpatronen aldrig kommer slå till ett genomsnittligt år.
Jag försöker avgöra om det är värt att plocka bort fjärrvärmen och endast köra en LV värmepump.
Ok. Då förstår jag. Håller med om att det kan vara vettigt att fundera över. Med COP på 2.0 ett kallt dygn och ett energibehov på säg 100 kWh El till pumpen+ lite stödelement det dygnet kan det bli kostsamt.
1000 Kr för ett enda dygn. Finns statistik på temperatur på dygnets alla timmar sedan 40-talet att tanka hem från ex Bromma flygplats som är närmast relevant i mitt fall.
Jag kollade där och kom fram till att riktigt kalla dygn är i snitt 5 st per år där jag bor.
Flera år sedan jag såg -20 på termometern här faktiskt men jag kan ha glömt dom…
Sista riktigt kalla vintern jag minns var vintern 86/87 . (Uppdaterat: Kollade data. Det var -11 i snitt HELA Januari 1987 i Stockholm. Kallaste Januari sedan dom började mäta år 1850 )
kallare än -25 grader många dagar den vintern. Även en värmepump som klarar -15 i längden som lägst är rätt ok utan stöttning klara nätter (ofta vindstilla ) där temperaturen är nere och vänder på -20 C på natten. Oftast stiger det på morgonen.
I vanliga fall och hittills har det i princip aldrig varit lönsamt att köra LV istället för fjärrvärme - speciellt när elpriset är som värst.
Sen är frågan hur bra du kan kyla, jag har kanske missat men allt detta förutsätter att du idag redan har FJV? Oavsett, eftersom FJV ofta har flödestaxa blir det billigare ju lägre returtemperatur du kan få. Dvs du kan ha relativt lågt flöde och få ner returtemperaturen om radiatorerna är dimensionerade korrekt.
Har ingen flödestaxa på fjv, endast effektuttag.
Dock är det årsavgift på fjv och får prishöjning på 25% på kWh priset och avgiften från 1/1-2024.
Kan köpa el för dem pengarna
“Har varit hittils” är nog det viktiga uttrycket här. I ex Falun där jag har vänner kostar fjärrvärmen lite drygt 1 Kr/ kWh 2024 . Ca 1 Krona/kWh 2024 kostar det även även i Stockholm. Därtill kommer fast avgift…
Min gamla luft värmpump klämmer ur sig ett SCOP i Stockholm där jag bor över året ( i huvudsak mellan November till Mars den går kraftfullt på 2,7. Jag betalar nu inkl allt 1,8 Kr per kWh för elen (fast pris).
Dvs 1 kWh värme kostar mig 0,67 Kr. Om jag byter till en modernare pump kommer det jag betalar gå ned till ca 0,55 över per kWh löpande. (Varmvattnet är en annan femma . Där betalar jag 1.8 Kr/ kWh värme )
Visst man bör räkna avskrivning på LL värmepumpen. Min har sparat mig snart 100.000 kWh och att installera en ny bättre nu efter snart 18 år skulle kosta 15.000 med bidraget man kan få. Dvs. Lönar sig att köra LL värmepumpen även om man skriver av säg 20 öre per kWh den bidragit med.
Förutsättningen för FJV är uppvärmning samt varmvatten går via FJV.
Ska vi vad helt ärliga är alla energijämförelser helt idiotiska eftersom ingen kan veta vad en kWh kostar imorgon… i Stockholm förra vintern köpte ett otroligt stort fastighetsbolag (kanske största i Stockholm t.o.m) in LV-pumpar för 50.000kr/st för stora fastigheter, de kördes 0timmar för att det inte var lönsamt.
Med FJV ligger dessutom ansvaret för drift inte på fastighetsägaren, viktig punkt i allt detta.
Sen ska vi inte glömma att ventilation kan stå för en stor andel förlorad energi, jag menar bara att det finns många faktorer som kan förändra vad som är värt att göra och inte.
Kan man charma FJV-bolaget och köra FJV on-demand så kan alltid välja mellan det billigaste dvs XX-pump och FJV om båda är inkopplade…
Enligt säljarens uträkningar ska inte elpatronen slå till öht under ett vanligt år.
Vet dock inte om det är rimligt.
Systemet verkar dimensionerad för det.
Min set-up idag:
Fjärrvärmeväxlare som är kopplad till en Nibe 310P.
Min 310P är en FLVP som inte har en elpatron utan är kopplad till fjv.
Golvvärme på bottenvåningen och element på ovanvåningen via vattenslingor.
Kan laga kompressorn och andra delar för 30k (på en 15 år gammal 310P).
Eller som förslaget är nu, kasta bort allt jag har, stänga av fjv och köpa ny LVVP istället för 135k.
Den tar dock inte vara på energin på frånluften.
Han har nog inte räknat med legionellakörning. Men det är såkorta tider att det inte påverkar totalen på energiåtgång. Tror dock inte att vår pump (nibe f1245) kör full effekt på elpatronen när den kör legionellauppvärmning. Och man ska ju ha lite otur om den kör samtidigt som förbrukningen i övrigt ligger på max. Effekttariffen hos oss är att den tredje högsta effekten under en timme räknas, oklart om legionellan skör å länge ens (beror ju på effekt såklart)? Går ju att räkna ut, men poängen är att du behöver nog inte vara rädd för att legionellakörningen ska kosta märkbara pengar.
Är inte så orolig över legionella-körningen. Dock kan jag inte bestämma mig över vad jag ska göra … Inte beställt nytt system än och det börjar bli kallt och jobbigt nu
Men om FJV är kopplat till en frånluftsvärmepump… borde det inte vara ett alternativ att byta till en modernare FLVP? Eller en med lite större kapacitet innan den behöver tillskott. Nu är de ju liiite dyrare än vad de kanske borde vara men samtidigt ska man inte underskatta värmeåtervinning från frånluften, borde vara svårt att få en L/V att vara effektivare i praktiken (förutsatt att du bor i ett någorlunda modernt hus o inte har onormalt effektbehov).
Beror ju också på vad den fasta avgiften är för fjärrvärmen egentligen? Den stora volymen spetsvärme borde väl vara under vintern, när el framöver lär bli dyrare.
Jag hade lagt pengarna på att laga den gamla Fvlp alt. bytt till nyare Flvp. Samt ev lagt resten av den summan på solcell+batterilösning för att hantera övrig hushållsel under året. Kombon FJV och frånluftsvärmepump är ju rätt bra, i alla fall inte ngn katastrof.
Men förstår funderingarna, är ju inte lätt att veta vad som är värt att satsa på idag. Är ju inte bara effektiviteten på den tekniska lösningen som spelar roll. Nätavgifter, skatter, avdrag, effekttariffer och olika finansieringseffekter kan ju äta upp besparingen i minskad Kwh åtgång för värme/varmvatten.
Vet inte vilken jag kan byta till.
Får inga alternativ av de säljare jag pratat med.
De verkar vara osäkra på hur de ska använda fjärrvärmemodulen jag har med en ny värmepump.
Är själv inte insatt på vad som finns på marknaden…
CTC har värmepannor som är anpassade för flera olika värmekällor, kanske kan vara något att kolla på.
Där finns även möjlighet för olika typer av styrning.