Min research visade att Geolandar A/T får min SUV att se riktigt tuff ut samtidigt som man inte behöver ha skitbråttom att byta till dubbdäck på hösten, och att de ändå rullar helt ok på landsväg trots ljud och dålig bränsleekonomi
Skämt åsido: första steget är väl att reda ut vilka parametrar man vill optimera för? Behövs ens “suv-däck”?
Finns nog inte tester av samtliga dimensioner någonstans. Man får helt enkelt anta att egenskaperna som en viss däckmodell är bra på i mindre dimensioner gäller även för de större, och sen kolla priset jämfört andra i rätt dimension.
Men man ska inte överdriva heller. Köp ett välkänt märke/modell så hamnar du inte snett.
gjorde lite koll i bäst i test sommardäck 2026 från expressen, var 4 hjul som fick högt betyg, gick in på däck365 och bytahjul.se fyllde i de två däckstorlekarna (sökte fram sortera på billigaste däck) sen tog jag de första i listan som låg topp 4 i deras test (alla de var typ lika bra, små skillnader), blev dessa till slut
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 235/50R20 104V XL
FP
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 255/45R20 105T XL
FP
totalt 10 960 kr med frakt miljöavgifter osv till en verkstad nära, de tar sen typ 1000 kr för montering balansering etc.