Hur välja och köpa sommardäck till suv

Behöver nya sommardäck till en audi q4 etron 2022

Har däckstorlek

235/50R20
255/45R20

Kollat en del tester, men de utvärderar ofta kvalitet och pris på mindre däckdimensioner, så brukar inte vara så visade för större däck

Någon som gjort research kring detta? hur hittar man prisvärda bra alternativ?

Linglong, prisvärda.. speciellt sommardäcken

Min research visade att Geolandar A/T får min SUV att se riktigt tuff ut samtidigt som man inte behöver ha skitbråttom att byta till dubbdäck på hösten, och att de ändå rullar helt ok på landsväg trots ljud och dålig bränsleekonomi :wink:

Skämt åsido: första steget är väl att reda ut vilka parametrar man vill optimera för? Behövs ens “suv-däck”?

menade mer större däck, i testerna kör de ofta prisutvärdering på 16 tums, sen när man kollar 20 tums är det inte alls säkert det är prisvärt längre

Kolla på Michelin Primacy 5 Energy.

Har samma udda bredd på min XC40 Twin 2023. Osäker om jag byter däck i år eller om det blir till 2027.

Men i alla fall har jag läst att Primacy 5 ska vara lättrullade och väldigt tysta. Michelin ligger alltid i topp.

Se till bara så du får rätt lastindex som ska va 100/101 som jag kunde se.

1 gillning

Jag köpte nya Michelin Primacy 5 förra året och är väldigt nöjd med däcken.

2 gillningar

Köper mina däck på costco nuförtiden. Michelin och bridgestone däck, gratis montering vid köp av 2/4.

Finns nog inte tester av samtliga dimensioner någonstans. Man får helt enkelt anta att egenskaperna som en viss däckmodell är bra på i mindre dimensioner gäller även för de större, och sen kolla priset jämfört andra i rätt dimension.

Men man ska inte överdriva heller. Köp ett välkänt märke/modell så hamnar du inte snett.

1 gillning

Hade valt nåt annat än Linglong.

2 gillningar

gjorde lite koll i bäst i test sommardäck 2026 från expressen, var 4 hjul som fick högt betyg, gick in på däck365 och bytahjul.se fyllde i de två däckstorlekarna (sökte fram sortera på billigaste däck) sen tog jag de första i listan som låg topp 4 i deras test (alla de var typ lika bra, små skillnader), blev dessa till slut

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 235/50R20 104V XL
FP

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 255/45R20 105T XL
FP

totalt 10 960 kr med frakt miljöavgifter osv till en verkstad nära, de tar sen typ 1000 kr för montering balansering etc.