Hur vanligt är det att EU-invånare investerar?

Jag hittade den här tråden på Reddit. Där är frågan om folk investerar på aktiemarknaden i olika EU-länder.

How much percentage of EU people invest?

Jag blev förvånad att det verkar vara så ovanligt. Ni som har erfarenhet av andra länder än Sverige, hur vanligt är det att privatpersoner investerar?

Verkar dumt att basera det hela på erfarenhet när det för många länder finns statistik.
image

Men här på Malta investeras det i min erfarenhet mest i fastigheter.

2 gillningar

Hmm, här känns det som att man får hålla koll på exakt vad som inkluderas. T.ex. står att “pensionsfonder” är inkluderade, men i princip samtliga vuxna svenskar har ju aktiefonder i premiepensionen, och nästan alla har det via tjänstepensioner. Så här är det något som inte stämmer?

22% för Sverige är nog siffran för hur många som direktinvesterar i aktier privat. Dvs. inte ens privatägda aktiefonder är inkluderat.

6 gillningar

Hur är det med övriga nordiska grannar? Danskarna har väl fullt upp med sina huslån, men norbaggarna då, är det valla och brunost för hela oljepengen? :wink:

Står att ”Pension fonds” räknas med, borde inte sverige ha betydligt högre då? Då nästan alla har pensionstillgångar i aktiefonder.

Eller är Pension funds något annat?

Edit
Ser att @_Kalle ställde i princip samma fråga, men låter mina funderingar stå kvar.

2 gillningar