Hur vanligt är det att EU-invånare investerar?

Jag hittade den här tråden på Reddit. Där är frågan om folk investerar på aktiemarknaden i olika EU-länder.

How much percentage of EU people invest?

Jag blev förvånad att det verkar vara så ovanligt. Ni som har erfarenhet av andra länder än Sverige, hur vanligt är det att privatpersoner investerar?

1 gillning

Verkar dumt att basera det hela på erfarenhet när det för många länder finns statistik.
image

Men här på Malta investeras det i min erfarenhet mest i fastigheter.

5 gillningar

Hmm, här känns det som att man får hålla koll på exakt vad som inkluderas. T.ex. står att “pensionsfonder” är inkluderade, men i princip samtliga vuxna svenskar har ju aktiefonder i premiepensionen, och nästan alla har det via tjänstepensioner. Så här är det något som inte stämmer?

22% för Sverige är nog siffran för hur många som direktinvesterar i aktier privat. Dvs. inte ens privatägda aktiefonder är inkluderat.

11 gillningar

Hur är det med övriga nordiska grannar? Danskarna har väl fullt upp med sina huslån, men norbaggarna då, är det valla och brunost för hela oljepengen? :wink:

Står att ”Pension fonds” räknas med, borde inte sverige ha betydligt högre då? Då nästan alla har pensionstillgångar i aktiefonder.

Eller är Pension funds något annat?

Edit
Ser att @_Kalle ställde i princip samma fråga, men låter mina funderingar stå kvar.

2 gillningar

Sant! Men den där grafen är uppenbarligen för dålig, som vi redan ser på kommentarerna. “Source: HelloSafe” :thinking:

Om någon har tid att läsa en rapport, här något från “Fondbolagens Förening” om “Fondsparandet i Sverige och Europa - en jämförande studie över fondsparandet samt hushållens sparande i Sverige och övriga Europa”
https://fondbolagen.se/globalassets/faktaindex/studier-o-undersokningar/internationella-studier/fondsparandet-i-sverige-och-europa.pdf (från juni 2025).

3 gillningar

Har inte tid och mental att ork att läsa hela rapporten, men knappade in länken och texten nedan i Chatgpt. Fick en ganska lättläst sammanfattning, även beaktning av vem som beställt rapporten belystes.

Kan du göra en sammanfattning av denna, där skillnader mellan svenskar och andra europeer framgår när det kommer till sparande i fonder?

3 gillningar

Detta har jag sett tidigare från Finansdepartementet.

3 gillningar

På en del håll är det ju vanligt att man har en “property portfolio”, en investering med hävstång. Behålla gamla lägenheten när man köper en ny, köpa något på semesterort o.s.v.

1 gillning

Just det där är intressant, kan det vara så att det skiljer mer i VAD vi investerar i snarare än OM vi investerar.

Ofta anges det till en orsak till den svenska bomarknaden, vi har i första hand köpt bostaden för att bo i medans andra länder oftare köper. för spekulation

2 gillningar

En spekulation utifrån min erfarenhet av bostadsmarknaden i Frankrike: folk behöver amortera mycket mer i andra länder. I Frankrike ska bolån betalas av på 20 el 25 år. Mycket går troligen till amorteringar. Gissningsvis ses bostaden därför som ett nest egg när man börjar bli gammal.

Sedan kan det möjligen även påverka hur det ser ut med jämställdhet. Har man en hemmafru har man säkert ofta ett sämre utrymme att spara.

2 gillningar