Jag har en primär bank för lön, transaktioner och även bolån. Där har jag ett symboliskt sparande samt delar av min tjänstepension.
Sen har jag resten av mitt sparande (90%) hos Avanza.
Vad var och en har för erfarenheter av bankanställda kan nog vara väldigt olika. Vi har haft sådana som krävt mycket regelbundna och täta kontakter för att undvika ”smyghöjningar” av bolåneräntorna men har nu en betydligt bättre kontaktperson där vi förhandlar om vår ränteavvikelse 1gg per år. Sedan kan man alltid provtrycka nivån du ligger på genom att begära ut ett amorteringsunderlag, det ger ju en signal om att du funderar på att byta bank. Vi har inte heller accepterat kravet på att bli helkund, den diskussionen brukar ge sig efter en tid.
…
hm, kanske korkad fråga, men om man i n t e amorterar på sina bolån, vad heter det DÅ (det man “begär att få” för att “provtrycka”…f a ge en hint om att man överväger att byta bank?
Carlf, för du delar o ger input om det egna “upplägget”.
Mycket tankar just nu kring de nya bolånen som snart ska tecknas (är som för så många andra idag lite extra speciellt, tänker jag!)
Jag brukar vara supertydlig.
Typ ”vi är i sak nöjda med bankens tjänster men har möjlighet att lägga våra bolån hos en annan aktör till 0,x% lägre ränta. Vi förväntar oss att ni matchar detta så undviker både vi och ni administrationen det skulle innebära att vi tvingas flytta vårt totala kundengagemang.”
för svar både Lindqvist o Carlf! Är med…samtidigt blir nästa fråga NÄR jag kan göra detta. Löser bef lån i mitten juni…och ska teckna nya i mitten juli…det är inför de n y a lånen jag skulle vilja använda de medel som finns för att pressa ner räntan om det nu ska till att byta bank i detta skede…
NÄR I TID skulle nu som läser starta förhandling med banken jag haft innan?
(har redan en banks erbjudande klart…och ytterligare en annan där jag väntar på svar)
Banken vill att du skall bli helkund för att det då blir svårare för dig att jämföra priserna om du har flera olika tjänster som beror på varandra. På så sätt kan banken efterhand höja priset utan att du märker det.
Om du i stället väljer bank för varje banktjänst separat, är det superenkelt att jämföra vad olika banktjänster kostar på olika banker.
OK!
…“amorteringsunderlag” för det nya lånet alltså…? Bra, då ska jag i s f göra så i veckan!!
När jag nu i februari band om mitt ena lån, fick jag backning när jag bad dom kolla med ett förslag i slutet på november, endast två månader innan kunde de diskutera någon form av ny ränta. Detta gällde SEB men är säkert liknande för andra banker…
…OK
hela två månader (!) det är längre tid än jag trodde, utifrån tidigare erfarenhet (nov -20 då det “hette” 1 vecka innan)
NU vill kanske banker ha så kort framförhålln s möjl?..,p g a oro för nya bud fr Riksbanken o medfäljande räntehöjningar?!
I ett samtal (med banken) per tel idag flikade jag in önskemål om att få ett amorteringsunderlag. Fick reaktion direkt…
, får se vad det kan leda till…
Väntar på att bli kontaktad av ICAbanken ang bolån o ränta de kan erbjuda.
Nå’n här som har erfarenhet av de, såväl positiva som negativa?
Ica banken är nog varken bättre eller sämre än någon annan. Ett argument mot dem är att ränterabatten utgår från hur mycket man handlar på Ica. Jag bor nära en bra Coop och en Lidl och handlar på Mathem ibland så är nästan aldrig på ICA. Har man det tvärtom - en bra ICA precis där man bor och hungriga tonåringar hemma - så är det kanske ingen uppoffring att ränterabatten är beroende av att handla där, men passar inte mig.
OK,
för ditt svar morgan 007…just DET är de inte så tydliga med, det hade jag missat. Jag har också Coop närmast och handlar annars där det erbjuds bäst pris…däremot erfor jag en annan sak som inte heller stod nånstans på deras annars så pedagogiska och informativa hemsida:
Om bostaden man vill låna till har uthyrningsdel (och man “ämnar hyra ut”) så är det “nej”. Har köpt just en lgh m uthyrningsdel med egen ingång…för att ha möjligheten att kunna hyra ut av ekonomiska skäl (och om behov uppstår).
Min nuv. bank + en tredje bank jag lyssnar med har istället sagt att ser uthyrningsdelen som en extra inkomstkälla! Men. Inte ICA banken alltså. Så det blir i a f inte ICA banken för min del!
Om man vill försvara nedsidan och undvika potentiellt höga utgifter pga höjd ränta, bör man nog binda räntan.
Det är inte särskilt mycket dyrare, givet att du har en hyfsad lön och tror på lönehöjningar framöver. Däremot om räntan höjs mycket i ett extremfall (vilket mycket i omvärlden tyder på kan hända under närmaste åren) så kan du förlora mycket.
Så det kan vara en bra hedge.
Motsätter mig till “Det är inte särskilt mycket dyrare,”
Vad lönehöjningar och hyfsad lön har att göra med bunden och icke bunden ränta vet jag inte?
Har du lån på 5miljoner och får en rörlig ränta på 1,5% och en bunden ränta på 3% så kommer det kosta dig 1,5% extra att binda. Har hyfsad lön och bra löneutveckling och är inte i närheten att få samma ränta på rörligt som bunden på tex 3 år. Har svårt att se att någon får det med tanke på vad tex Riksbanken sa igår på Agenda med att de räknar med 2% styrränta vilket förmodligen ger 3-4% bolåneränta om 3 år.
För att bundet ska vara värt det då så behöver den rörliga ha hunnit bli över 4% efter halva tiden om man räknar att den är 3% om 3 år.
Om du har lägre ränta idag via rörligt så måste ju den rörliga räntan bli högre än den bundna i framtiden om totalbeloppet ska bli högre.
Min tro är att man binder räntan om man vill ha en försäkring och inte klarar en högre ränta tillfälligt.
Jag skulle rekommendera rörlig ränta ändå. Det är det billigaste i längden. Betala motsvarande 5-års räntan till ett konto där lånet betalas ifrån. Då kommer du få en buffert där efter ett tag. Bunden ränta skyddar inte mot höja räntor det bara fördröjer höjningen tills räntan ska skrivas om. Då kommer det en riktigt stor höjning istället.
Hur skulle du/ni resonera?
Ska låna 1600 000:- (50% o ej amortera) för lägenhetsköp.
I min nuv. bank erbjuds jag ca 3.2% på 5-årigt…och för att räntesäkra det + 0.2 = 3.4%.
I en annan bank erbjuds jag 1.29% de första 3 mån, kommande mån. “rörlig ränta minus ca 1.3% rabatt”…detta gäller 9 mån. framåt.
Efter detta första “erbjudande-år” gäller ny förhandling av ränterabatt och att antingen forts m rörlig ell binda…
Har räknat och gissar att det finns utrymme för att förhandla med min nuv. bank. Räknat “baklänges” för att se hur mkt rabatten varit innan (jmf m både listräntan o genomsnittsräntan). Skulle vilja ha max 2.7-2.8%…
Och annars göra som fler tipsa om: ta erbjudandet med den rörliga räntan enl ovan (dvs byta bank!) och sätta undan motsvarande “femårsräntan + lite till”…
Vore intressant att höra hur du/ni skulle resonera!?
Varför lägga in så mycket på en gång?
Även med låst ränta på 3.4% så kommer du förmodligen tjäna mycket mer på att lägga mycket av de pengarna i indexfonder.
TACK för ditt svar! Tvingar mig tänka till: ja, varför la jag inte en del av pengarna i indexfonder?
det var nog det där ordet “förmodlingen”…!!
Att det f i n n s en risk var nog svaret på varför!
Med vinst från en husförsäljning hjälper de 1.6 milj plac. i lägenheten att sänka månkostnaden. Ser det som att få 3.5% “avkastning” på pengarna i 5 år (har bundit räntan så)
Vill inte ta risken att pengarna från husförsäljningen försvinner i en fondplacering. Känns som att jag på så sätt inte satt tryggheten på spel.
Hade kunnat köpa hela lgh utan lån men har ist köpt en tomt i “attraktivt läge”, nära vatten med ett torp jag rustar. (Jobbar på att så småningom kunna stycka av en dag o sälja halva tomten.)
“Avkastingen” på “tomten-med-torpet” är att det är VÄLDIGT ROLIGT att “utveckla”…i vår/sommar -23 kan det hyras ut några veckor. Köpte f i princip taxeringsvärdet o tror det går att sälja för betydligt mer tack vare “attraktiva läget” (och trots nuv. läge på bostadsmarknaden) Om jag vill sälja!
Så tomten med torpet ser jag som mitt alternativ till indexfonder för det är nå’t jag “förstår mig på” och aktivt/praktiskt kan påverka.
Jag h a r tjänat pengar på börsen men insett att jag bara hade tur!!! Tror att det inte är min grej men kanske ändrar mig…!!?