Hur vet jag om denna offert på en Volkswagen ID.7 är en bra deal?

Det kommer nog fler valmöjligheter framöver. Svart och vitt hade varit najs

Hur trivs ni med mg5:an?

Har haft bilen i en vecka nu. Finns egentligen inget dåligt att säga om bilen. Den är bra på allt utan att vara bäst. Utrymmet, komforten, kvalitet, körglädjen, infotainment, AI assistenten. Allt är bra men inte bäst, lagom och balanserad. Skulle välja denna bil över Tesla MY, Audi, Polestar eller bmw alla dagar i veckan. Det enda dåligt med bilen är skatteverkets ställningstagande. Hade ett upplägg med 40% kontant och 20% restvärde. Nu fick backa från det. Kommer nog inte att köpa ut bilen efter leasingsperioden.

2 gillningar

Spännande! :slight_smile:

Vilka är anledningarna till att du gillar den mer än MY? (Är ju intressent på den själv)

och… utan bild så har det inte hänt. :see_no_evil::joy:

Vi trivs bra med den. Det är en bra “andra-bil”. Den används nästan uteslutande till att köra barn till och från förskolan samt till träning. Väldigt få långresor.
Som bYkICr nämnde så är den bra på allt men inte bäst på något. Skulle jag säga något negativt så är det väghållningen. Bilen känns förhållandevis lätt och trots att vi har dubbdäck på så glider den oftare på halt underlag än i princip alla andra bilar jag har kört.

2 gillningar

En uppdatering från min första post:
Vi beställde en ID7 GTX (sedan-varianten) och den kommer att levereras i början av nästa år. Vi fick samma pris som i offerten men med gratis däckbyte och däckförvaring.
Under tiden har jag hyrt en Cupra Born via Aimo Share för cirka 7000 ink. moms via mitt AB och har den såklart som förmånsbil.

2 gillningar

Kanske inte du vet något om men är lite orolig för att relationerna med Kina kan göra att mg i framtiden kanske inte längre kommer finnas på svenska marknaden längre med allt vad det innebär i form av garanti, service, relation och reservdelar. Annars känns mg som ett prisvärt alternativ med sina sju års garanti och hyfsade kvalitet

Kvalitet: mycket bättre kvalitet (interiör och exteriör) jf MY även om jag ogillar blanka svarta detaljer.
Komfort: bilen är mycket bekvämare att köra med i Comfort mode. DCC chassit är väl investerade pengar. Inte lika bullrigt som MY. Stolarna är verkligen bra, passar mig perfekt. Massage funktionen funkar bra.
Utrymme: det finns oceaner av utrymme invändigt.
Säkerhet: 360grader kamera och jag gillar deras travel assist, mycket bättre än Tesla Autopilot. Park Assist funkar också förvånansvärt bra i många situationer. Deras lane assist funkar förvånansvärt bra jf MY
Mysfaktor: inbyggd ledljus är uppskattad hos oss
Laddning: ingen större skillnader men plus till ID7
Köregenskap: ID7 är trygg och stabil för långa resor. Växla till sportmode om man vill ha lite roligare. Har ej upplevt att bilen kastar sig som nån annan beskrev tidigare
IQ Light: det bästa ljussystem på marknaden just nu enligt mig. Slår MY med hästlängder
Infotainment: bloatigt men helt ok när man är van vid systemet. Android Auto och Carplay finns. Föredrar Tesla infotainment men det handlar om smak. Lite som Android eller IOS.
IDA: hon är roligt. Kass i många situationer. Inget ChatGPT direkt trots integration med ChatGPT

2 gillningar

Mitt tips är att om man får en offert på en standardiserad produkt är det aldrig bra!

En bra produkt har en tydlig prisbild och en offert är oftast en överprissatt produkt där någon försöker vagga in en i en falsk trygghet där ”priset är unikt för just dig” vilket oftast bara är ett överpris.

Köp en Tesla istället för ett fast pris utan offert oavsett finansieringsform.

Offerter behövs för t ex renovera ett badrum inte för en standardiserad fabrikstillverkad produkt som en bil

2 gillningar

Om man i dagsläget köper en elbil privat från VWs olika märken (VW, Skoda, Audi, Cupra) så görs affären genom ett agentupplägg direkt mot importören VGS. Där gäller fasta priser precis som för Tesla dvs du blir inte ”lurad” på det viset du beskriver. Du får exakt samma pris i Ystad som i Luleå med detta upplägg. Det är nytt sedan ett par år för Cupra och övriga märken hakade på för ca ett år sedan.

Kul att ljuset är bra! Jag insåg efter att ha skaffat en i3 hur grymt det är på min a4 allroad (där kallas det Matrix). På ID7 borde det rimligtvis vara ännu lite bättre. Ljus är viktigt märker man såhär års :slight_smile:

1 gillning

Vill ha uppdateringar på era id.7or!! Är ni nöjda?

1 gillning

Läste precis den här:

2 gillningar

Vi fick vår ID.7 GTX (sedan) för snart 2 månader sedan. Den har fått köra oss till jobbet dagligen (5 mil i vardera riktning), på 3 tjänsteresor (25 mil i vardera riktning) samt lämnat på förskolan mer eller mindre varje dag.

• Bagageutrymmet är märkbart bättre än på vår ID.4 GTX som vi tidigare hade. Måste vara för att den är längre.
  • Väghållningen är helt löjligt bra. Både i ECO och Sport-mode. Man känner sig som Schumacher vid varje omkörning.
  • Det ska vara i princip samma batteri som i ID.4 GTX men på något sätt har vi 20% mer batteri efter alla långresor, även med hänsyn tagen till säsong.
  • Rymligheten i kupén är fantastisk. Märkbart bättre än ID.4 GTX Det är en stor bil men ser ut som en ”vanlig” storlek.
  • UI:t är bättre, kan inte peka på något särskilt men känslan är att det är mer pedagogiskt.
  • WAF-värdet är högt. (Googla) :wink:
  • Designen och formen på sedan-varianten är riktigt snygg.
  • Barnen ser Spotify-bilden på den stora skärmen från baksätet.
  • Laddningen har aldrig krånglat, vilket den gjorde några enstaka gånger med ID.4.
  • Jag blir inte klar på klimat-vyn. Den är snygg men jag tycker det är svårt att göra en snabb och enkel ändring, exempelvis att höja värmen på morgonen, även bak. Valen som måste göras är för detaljerade för en snabb åtgärd medans man kör.
  • Akustikrutorna upplevs sämre än i ID.4. Jag upplever fortfarande att det är tyst i kupén på motorvägen men det var nog fanimej tystare i ID.4:an.

Jag har inte hunnit testa många av ”lull-lull-funktionerna”, mer om det i nästa avsnitt.

3 gillningar

Har kört en iD.7 GTX Tourer nu i snart sex månader, har avverkat 2.800mil så här långt.

Långtidsfärddatorn aldrig nollad så har faktisk siffra på snittförbrukning 2,26 kWh/mil.

Kan väl sammanfatta bilen som ”lagom” den är inte så mycket att köra bil, snarare åka bil. Körde en Audi Q8 innan så har kanske tokig referens. Uppskattar stolarna med massagefunktion och laddkurvan är väldigt bra, håller 140-170kW upp till 80% sedan dalar det. LED-matrix räcker inte riktigt till så jag installerade två mindre LED-ramper som komplement.

Men man tycker olika så jag uppmanar till längre provkörning innan köp.

2 gillningar

Upplevde du audins matrix-ljus som bättre än id7?

Jag har blivit bortskämd med matrix-ljuset på en a4 och kan inte tänka mig nåt sämre nu :slight_smile:

1 gillning

Nja dom är nog likvärdiga, sitter lite högre upp på Q8:an men jag satte LED-ramp även på den :slightly_smiling_face:

2 gillningar