Ber om ursäkt, missförstod nog lite. Egentligen säger vi nog samma sak lite. Väg in vad man är bra på och vad som är kul. Men väg definitivt även in framtidsutsikter och lönemöjligheter.
Japp! Tror också att vi i grunden menar samma sak.
Skriver under på alla dina inspel.
Tack för alla fina svar
, har bollat lite och kommer nog att hamna på IT hållet eller teknisk projektledare vilket kommer vara målet nu är det bara vägen dit som gäller!!!
Du kan också testa fristående kurser på Universitet. Testa något du själv tycker låter intressant. Sedan har man faktiskt all tid i världen att skola om sig senare i livet!
BI är ett väldigt brett område och superkul när man väl hittat sin plats bland alla plattformar och roller.
Du kan över tid gå en mer teknisk bana mot backendutveckling eller jobba med frontend och visualiseringar. Många går också vidare och jobbar som kravställare eller projektledare.
Ta det lugnt och hitta ett jobb så du får lite erfarenhet. Första tiden kan arbetsuppgifterna vara lite ostimulerande men ofta vägs det upp av roliga kollegor och att man lär sig mycket.
Jobbar själv inom området skicka PM om det är något du undrar över ![]()
Helt fel om du vill nå nivå 4 eller 5. Bättre att satsa på ett klassiskt program typ civilingenjör.
Edit: förlåt om jag lät dryg. Men min uppfattning är att de som läser fristående kurser oftast inte kommer från akademisk bakgrund och efteråt jobbar på kafe och liknande. Alternativt kan man iofs göra ett år av fristående kurser på kul innan man börjar ett mer seriöst program.
Om jag måst ge ett tips utöver att man helt enkelt inte vet och att de inte är nå fel på att testa många olika branscher, så är de nog att välj något du har nytta av privat.. Ifall du byter jobb så är inte kunskapen bortkastad
Jag började misstänka något när utbildningen visade sig leda till karriärmöjligheter (annat relativt närliggande område)
Visste tidigt (12-13 års ålder) att det nog blir medicin. Flörtade lite med tanken att bli pilot och kom som tur var inte in (hade inte stått ut med allt sittande). Så medicin blev det. Gick genom läkarutbildningen och tänkte vid de flesta kurser- inte det, inte det, … så slutligen blev 2-3 möjliga specialiteter kvar och sen fick slumpen avgöra. Valde där chefen var bra och det har lönat sig.
Slutsats: gå på magkänsla och sen kör. Skulle det bli helt tokigt så byter man.
Overthinking skapar bara ångest och gör en handlingsförlamad
Jag rekommenderar starkt att ni läser boken Range.
Det är absolut inte så att de flesta, ens de flesta framgångsrika, hittar “deras grej” direkt från början.
Jag pluggade fel men hamnade rätt ändå.
Misstaget jag gjorde var att tro att det jag tyckte var kul när jag var 18-19 var något jag skulle vilja jobba med.
Efter några misslyckade år på universitetet fick jag ett jobberbjudande inom logistik. Det var en del tur och timing i det jobbet. En projektanställning blev sen en fast tjänst
Nu 20 år senare jobbar jag fortfarande inom samma område och trivs mycket bra med det.
Studier gör man bara för att samhället tvingar en, sedan formas man till det man faktiskt vill göra och är bra på, det är en naturlig väg på grund av att man läser mera och man tar reda på saker som faktiskt är intressant. Man måst bara ha någon utbildning för att få arbete, det behöver nödvändigtvis inte va det man studera till.
Kan inspela att det är farligt att ha en övertro på studier. Att gå ut från rätt skola/program och/eller ha höga betyg är viktiga entrébiljetter till vissa yrken/företag - men i slutändan så är det ditt mindset, ditt nätverk och vad du själv väljer att sträva efter som väger tyngre.
Sådant kan ingen utbildning ge dig.
varför vill du studera?
högre lön eller roligare jobb?
för min del var det för högre lön. men jag ångrar mig vissa dagar även om jobbet är bra. jag hade redan ett jobb som utvecklare på ett huvudkontor innan jag började studera. om jag hade jobbat kvar där hade jag antagligen nått ingenjörslön utan att behöva studera. idag är jag högskoleingenjör och går lite med knytnäven i fickan över att de vänner som lallade absolut mest under gymnasiet, som idag är lastbilschaufförer, grävmaskinister, snöplogare och processoperatörer tjänade snabbt 50-60k/mån. nej jag överdriver inte, jag har alltså kollat upp detta med ratsit efter att de skröt så hemskt om det och det stämmer. storaenso har en genomsnittslön på 60500kr/mån exempelvis. förvisso innebär dessa jobb skiftgång, men en del gillar att jobba långa pass för att sedan få lediga veckor som man till och med hinner åka utomlands på. dessutom behöver de inte ta något stort ansvar
om man tar ett sånt jobb, och lever som en student i några år kan man spara stora summor. summor som en ingenjör kommer ha svårt att tjäna ikapp. dessutom innebär en högre lön också mer ansvar.
vår projektledare på min avdelning driver investeringar för 80-100 miljoner om året, utan att räkna in våra egna löner. vilken lön är det ansvaret värt? han deklarerade 56k/mån 2024, civilingenjör från ett sånt där ‘fint’ lärosäte. skamligt dålig lön. ingenjör är nya arbetarklassen
som Vantage ovan säger, ha ingen övertro på studier. tänk till, tänk rätt. studera om du gillar yrket
tandläkarbranschen är dock hotad, iallafall för egenföretagare. man har precis infört tiotandvården nästa år vilket innebär att fri prissättning inte längre gäller för pensionärer. blir mindre pengar i fickan. dock är det ett steg mot rätt riktning, dessa tandläkare täljer guld
Jag har pluggat i omgångar på olika ställen/lärosäten.
Mitt råd är:
-
Plugga ett område/ämne/kurs du är intresserad av.
-
Plugga ett område/ämne/kurs du kan tänka dig/vill jobba med i framtiden.
Fördelarna med ovanstående är att du är mer motiverad och då är antagligen pluggandet både lättare och mer inspirerande. Är du varken intresserad ELLER kan tänka dig/vill jobba med något så varför då plugga en massa inom det området, läs något annat i ställe är mitt tips. Vet man inte vad man vill kan man gärna prova någon kortare/fristående kurs först inom det området innan man läser ett helt program.
Sista gången jag satt på skolbänken som elev på en längre utbildning var jag 27-31 år. Dvs jag hade gjort/pluggat annat tidigare och hade kanske en något mer mogen/avslappnad approach till vissa saker. Då var det många andra elever som läste en speciell inriktning/ämne på det lärosätet “för att det bör/ska man om man pluggar här”. Jag ställde då ofta fråga 1 och 2 ovan till de. Förvånansvärt många svarade “nej” på båda frågorna och hade inget vettigt svar på varför de då pluggade den kursen.
Det allra bästa är så klart om du väljer ett område som ger både 1 och 2 ovan. Börjar man plugga och sen börjar jobba inom ett område så dyker alltid oanade/oväntade möjligheter upp genom åren som man kanske inte ens visste om att de fanns innan man började. Så genom att fokusera på DITT intresse/driv så är det lättare nå långt inom det området , eller åtminstone så småningom hamna på en plats där du tycker om att jobba.
Sen kan man så klart “bli” intresserad av ett ämne när man väl börjat plugga det men min erfarenhet är att mycket är lättare om intresset finns från början.
Sen som jag skrev tidigare. Under ett helt yrkesliv kommer du antagligen att jobba med flera olika saker så det kanske inte finns ett specifikt “rätt” när man ser på det över tid.
Ja, eller något du har nytta av i ditt privata liv.