Tycker de är återkommande här på forumet, i fikarummet och överallt annars där man träffar människor att installerar man en laddbox så höjer man värdet på huset och att de då skulle rättfärdiga det mer.
Är de bara jag som tänker en laddbox kostar ca 10 000 kr (alternativt 20 000 utan bidrag) och måste utföras av en fackman/elektriker. Om jag köper ett hus där snittpriset är över 3 miljoner i Sverige. Lägger jag någon som helst vikt vid att de finns en laddbox för 10 000 kr på väggen? Jag gör inte det. Är ju i princip ett samtal bort och så har jag de på vilket hus som helst?
Då skulle jag snarare säga att den där verandan för 10 000 kr i material är värt mångdubbelt mer. För där kan de vara en fråga om att vissa inte orkar/kan utföra de själv och då måste anlita en snickare för att få de gjort så den har ett faktiskt värde som är högre.
Jag skulle nog gå så långt som att jag värderar ett rum som är tapetserat/målat som mer värt än laddboxen. För är de inte gjort så är jag ju utan de rummet tills man utfört arbetet. Tex om vardagsrummet har gamla slitna tapeter. När jag flyttar in måste ju detta jobbet utföras och under den tiden har jag inte något vardagsrum.
Ni som hyllar laddboxen och ökade värdet, vad är de jag missar?
Jag tror du har rätt. När jag tittade på hus var en av mina centrala observationer att allt som handlade om yta och utseende hade stor påverkan på värdering och budgivning. När det däremot handlade om mer tekniska saker som värmesystem (vilken sort), behov av olika åtgärder (inte akuta men kända) etc. så verkade ingen bry sig om dessa saker. Vi pratar nu om både års- och engångskostnader som är väsentligt högre än 10 tkr.
Ur ett krasst ekonomiskt perspektiv har du snarare rätt och andra är ute och cyklar. Men det beror nog snarare på att marknanden för bostäder är inneffektiv och/eller irrationell.
Ett för mig lika vansinnigt fenomen är diskmaskiner i bostadsrätter. En diskmaskin installerad verkar höja värdet med minst 100k. Trots att det inte ens är i närheten av kostnaden att sätta in en. Inklusive skåpsändringar. Min mäklare bekräftade den bilden kring diskmaskiner när jag köpte min bostadsrätt.
Det är säkert så att vissa människor har kravlistor av olika slag och att “matchningar” med dessa kravlistor ger högre slutpriser. Det kan handla om balkong, bastu, diskmaskin, tvättmaskin i lägenheten, inte ligga på bottenplan och säkert en rad andra saker också. Däremot tvivlar jag på att laddbox idag har nått den mognadsgrad att det blir en viktig grej på dessa kravlistor. Däremot kan förstås en parkeringsplats på tomten där det vore enkelt att sätta upp en laddbox vara något att titta på. Jag skulle tro att ganska många skulle föredra det framför att parkera på gatan eller på någon central parkering i området.
Jovisst, men det är ju fortfarande något som är enkelt att installera.
T.ex. vissa saker krävs ju för att kunna installera tvättmaskin. Men en diskmaskin kan alltid monteras i ett kök för signifikant mindre summa än 100k. Även om det innebär att byta ut ett skåp. Så frågan år varför inte kostnaden för installationen och apparaten matchar förväntad prishöjning. Det är ju rejält irrationellt.
Jag skulle gissa att det finns ett samband mellan att vissa saker finns och att man satsat på objektet mer allmänt. Det ger ett bättre intryck när en massa renoveringar är gjorda, även om de inte kostar så mycket. På motsvarande sätt kan ett objekt där grundläggande saker saknas ofta vara halvsunkigt.
En investering på 10k borde ju höja värderingen från 3 Mkr till 3,01 Mkr.
Nej men kan väl bidra till helhetsintrycket. Får folk att tänka att bostaden är mer modern i största allmänhet.
Du har rätt.
Det första man lär sig på husvisningar är att inget hus uppfyller alla punkter på önskelistan.
Laddbox lär komma långt ner på kravlistan hos det stora flertalet och går att fixa i efterhand.
Man kan ju också se det som. “Wow här har någon med pengar bott, då kanske resten av huset är i bra skick!”. Men för mig är t ex fiber mycket viktigare än en laddbox då det kan vara rätt dyrt att dra in om det inte gjorts i samband med resten av kvarteret. På inte tala om att det kan ta tid, man får gräsmattan uppgrävd etc
Sen kan man ju fråga sig om det är lönt för icke elbilsägare. Om några år kanske boxarna är betydligt bättre, smartare och billigare så när man väl säljer huset eller köper elbil kanske boxen är förlegad.