Husköp ingen faktura på elrenovering räcker det med elbesiktning?

Som det står i ämnet. Vi köpte ett hus och det fanns inte faktura på elrenoveringen. Vi har gjort en elbesiktning. Inget fel upptäcktes. Jag undrar om försäkring gäller? (Vi kan teckna försäkring men tänkte om något blir fel i framtiden, vad säger försäkringsbolag?).

Tack :pray:.

Är det besiktigat av fackman ser jag ingen anledning att det inte skulle gälla. Att dra el är inte nå’n magi, men det finns ju regler att förhålla sig till såklart. I ett hus med ursprungliga installationen fortfarande i bruk finns inte heller nå’n specificerad faktura på elen.

De gånger man ska se upp är om det är nå’n bror duktig som varit och rotat i elskåpet och uppenbart inte har en jävla susning. Men det tycker jag brukar märkas och synas om man bara plockar av ett täcklock eller ett eluttag och tar en titt.

Det är även en utmärkt fråga att ställa till försäkringsbolaget :slight_smile:

1 gillning

Grattis till husköpet.

Det är verkligheten som gäller. Har svårt att se att ett papper skulle förändra situationen. Är det korrekt installerat behöver det inte bevisas. Är det felaktigt installerat hjälper inte ett papper som säger att det egentligen är korrekt.

Är det en elfirma som gjort jobbet kan deras ansvarsförsäkring täcka mer än hemförsäkring, om t.ex hantverkaren har klåpat till det. Så det kanske ger någon extra trygghet med en gammal faktura.

Vet dock inte vilken typ av ansvar som besiktningsmannen axlar här. Men jag skulle litat på utlåtandet. Som tidigare talare skrev brukar det märkas fort om en klåpare varit i farten.

1 gillning