Inte om hushållens ekonomi klarar dessa ett par procent. När inflationen ökar, ökar även värdet (i relation till lån/valuta) och för att inte tala om byggkostnader, om det finns betalningsförmåga som klarar detta.
Det har nog aldrig varit så billigt att äga hus som de senaste 10 åren, snor billig energi, obefintliga räntor, låg fastighetsskatt etc, några procent ränta klarar nog marknaden. Jag tror personligen på ett avstannande/inbromsning generellt sett över landet men ingen nedgång.
Egentligen så är det ju en regressiv fastighetsavgift som vi har. så ägare av riktigt dyra fastigheter gynnas.
Kan någon på ett enkelt sätt förklara den risken som TS syftar på när hen skriver att om huspriserna faller då räntorna stiger så kan hen bli huslös och belånad? Om man har en trygg anställning och med lätthet kan betala räntorna på lånen så är jag inte riktigt med på vad ett prisfall på hus rent generellt skall göra att du blir tvungen att sälja ditt hus? Handlar det om att banken då kommer kräva orimliga amoreteringar på lånen helt plötsligt? Även för banken så vore det väl dumt att sälja ditt hus om huspriserna är lägre. Bättre att tanka in räntan och låta dig bo kvar tills dess att priserna har gått upp igen eller?
Jag kan ju bara tala för mig själv men där vi letar hus har budandet lugnat sig rejält den senaste månaden. Många objekt gick tidigare på 3.4-4 miljoner men går nu på 3-3.2 miljoner.
Det ska mig veterligen inte fungera så längre så vida man inte vansköter fastigheten grovt.
Anekdotiskt så skulle jag säga tvärtom (norra Stockholm). Har kikat lite på en flytt och alla visningar vi varit på senaste månaden har varit smockfulla med efterföljande vilda budgivningar som slutar 20-30% över utgångspris på troligen rekordpriser för hustyperna. Lånelöften verkar inte ha justerats ner pga. ökad ränta ännu. Men det kan nog komma senare i år.
MEN, anekdoter betyder ju egentligen inget. De fåtal objekten kan ju mycket väl vara outliers. Endast statistiken är något att gå på.
Ganska stor skillnad på stockholm och en mindre stad i skåne dessutom.
Men ja det betyder inte betyda någonting.
Problemet blir väl om räntorna stiger så mycket att man har svårt att klara av dem. Då är det för sent att sälja villan och flytta till något mindre eftersom man ju i alla fall har kvar den del av lånen som försäljningspriset inte täcker och ingen insats till det nya mindre huset.
Fast det kan väl endast gälla om huspriserna rasar väldigt lokalt, dvs precis i det området där du bor? Annars rasar ju priserna på allt annat också så då kommer även det som är mindre och billigare idag bli lättare att ha råd med.
Dessutom låter det återigen som att grundproblemet är att räntan går upp och ev om dina egna inkomster går ner. Det har inget med värdet på mitt hus att göra som jag förstår det. Det jag var ute efter att förstå var om priserna på husen runt omkring går ner om det på något vis skulle påverka din egen lånesituation och därmed påverka om du kan bo kvar eller ej.
Jag vill tro att mitt hus kan rasa till 1 krona i värde men om jag fortfarande kan bevis att jag med enkelhet kan klara 10% i ränta så vore det väl vansinnigt av banken att skrämma iväg dig som kund?
Nej, det kan hända även vid generella prisnedgångar.
Säg att du har 2 miljoner till kontantinsats och tittar på två hus. Ett för 10 miljoner och ett för 6 miljoner. Du bestämmer dig för det dyrare huset och lånar 8 miljoner. Strax därefter tredubblas räntorna och priserna halveras. Om du nu säljer det större huset kommer du efter försäljningen att ha 3 miljoner i kvarvarande skuld och kommer inte att kunna låna ytterligare 3 miljoner som du behöver för att köpa det mindre huset, som nu kostar 3 miljoner. Enda alternativet är att dra åt svångremmen och bo kvar i det stora huset. Om du drabbas av t ex arbetslöshet eller skilsmässa kan det bli omöjligt. Då får du flytta till en hyreslägenhet och leva med en skuld på 3 miljoner, men med ännu högre ränta eftersom du inte längre har någon säkerhet för lånet.
Fast det låter mer som att hög ränta, arbetslöshet och skilsmässa är det jag skall försöka undvika än att mitt hus faller i värde. Kanske tänker jag fel men anställningstrygghet, höga inkomster och stora övriga tillgångar måste ju vara en drömkund för en bank. Hade dom inte lånat ut pengar till en sådan kund även om den redan hade haft 3 miljoner i skulder? Och därmed lyckas jag trots allt köpa ett lite billigare boende.
Klarar du bankens KALP-kalkyl - ja, klarar du den inte - nej. Jag upplever att individuella bankmän sällan får göra undantag längre, det är KALP-kalkylen (din löpande inkomst) som gäller. Klarar din ekonomi inte stressräntan (6% just nu) på samtliga lån du har, plus marginal att leva hyfsat men inte supersnålt, så beviljas du inget bolån oavsett hur trygg din anställning är eller hur stora andra tillgångar du har.
Sen kommer räntan på blancolånån, pandemi-tv… pandemismartphones… bil… Husvagn… pandemihund… sen börjar vi plötsligt kunna resa igen. Betala kollektivtrafik och käka lunch ute. Klokt att räkna en extragång nu.
Även FI tror priserna går ner nu. Tankar?
Vi har just nu KRAFTIGT negativa realräntor och lär ha detta under lång tid. Fortsatt gäller alltså samma sak som tidigare: Incitamenten för att låna så mycket som möjligt är på historiskt höga nivåer. Så länge det gäller så kommer bopriserna fortsätta upp.
Jag tror ändå att högre räntor sätter press nedåt på bostadspriserna. Iaf realt, för i andra vågskålen har vi ju en inflation som jobbar uppåt. Frågan är när? Om det krävs att bankerna justerar upp kalkylräntan kan det dröja ett tag, kanske inte förrän om några år när man har mer på fötterna om nedåtgående räntetrenden är bruten?
Efter att ha köpt för bara tre veckor sedan är det såklart spännande att följa. Ska bli intressant att se vad som har hänt om säg ett år, april 2023.
Bah, ja sjukt läskigt att köpa något just nu…
Det är kanske inte jätterolig läsning. Lite dystra siffror om man läser om deras eventuella scenarion som de ser framöver, ganska stora fall. Dock vet jag inte hur allvarligt man ska se på det - vill minnas att man såg liknande scenario i början pandemin. I någon mån blir frågan snabbt politisk då den regeringen som sitter vid ett sådant stort fall kommer få uppleva helt nya nivåer av “att sitta med svarte Petter”.
Nyckelordet här är nog “kan” och “eventuella”. FI har inte bättre spåkula än någon annan. Att olika scenarion skulle kunna leda till kraftiga boprisfall är det nog ingen som betvivlar. Frågan är hur sannolika scenariona är.