Hej!
Jag har följt detta forum ett tag nu och jag gillar verkligen tonen och kunskapen bland många av er.
Jag har sparat i både fonder och aktier ett tag nu, där innehavet är som följande:
Aktier:
- Alibaba
- Investor
- Latour
- Lundbergföretagen
- Kinnevik
Fonder:
- Avanza småbolag by Skoglund
- Avanza World tech
- Tin ny teknik
- proethos
- Avanza global
- Avanza emerging markets
- Avanza zero
- spiltan aktiefond investmentbolag.
(Jag månadssparar mer eller mindre i samtliga innehav)
Jag har dock svårt att få till en struktur, och jag vänder ibland kappan efter vinden (förutom mina investmentbolag) i och med all den diskussion gällande indexfonder vs aktivt förvaltade fonder.
Flera experter menar att aktivt förvaltade fonder är bättre än indexfonder även om forskning visar annat. Exempelvis när Jan diskuterade med Andreas från coeli där Andreas säger ” Det är mycket statistik och siffror, så jag har förberett, så nu tar vi verkligheten då. Inte statistik, utan verkligheten” och menar på att förvaltare oavsett forskning kan slå index över tid.
Med det sagt så är valet av fondförvaltare viktigt, och som jag förstått det, gärna förvaltare som följer pilotskolan, och har en god historik sen tidigare.
(Vad jag kan utläsa så uppfyller fondförvaltarna de kriterier som jag investerat i?)
Men om forskning säger att index går bättre över tid samt att ingen kan förutsäga marknaden, borde jag väl iallafall investera i index? Min ambition är att portföljen inte ska behöva justeras, jag ska kunna sova gott om natten och avkastningen ska över tid, helst leverera en avkastning mellan 8-10% per år. Just nu tänker jag mycket på mitt innehav, det tar upp min tid, jag är inne och pillar och jag tycker inte att jag fått till en enkel struktur i hur jag ska spara. Spartiden är på en 30 års period.
Min fundering gäller alltså:
1: Ska jag investera i ex lysa/avanza auto 90/10? (Känns som en enkel lösning, men missar jag en bättre avkastning)
2: Fortsätta spara som jag gör/ändra något bland innehaven?
3: Kombinera indexfonder och investmentbolag? (Tidigare historik för investmentbolag bör kunna uppfyllas även i framtiden…?)
Mvh