Hylla din hyresrätt

För att det är kul att läsa lite. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Nybyggt (2022) 45m2 mellanstor stad, liten men smart tvåa, 7000 i månaden. Gratis internet/varmhyra. Bra grannar, lugnt och tyst på kvällarna. Fick stå i kö 10 år för att få den men det känns underbart. Allmänyttan som åtgärdar ev problem omedelbart. Skräms av tanken att samäga en fastighet med massa främlingar och vara solidariskt ansvarig för husets lån under styre av vettig/ovettig ordförande. Viva la hyresrätt!

4 gillningar

Förvånad att ingen ännu har nämnt att man slipper gå på brf-stämma :grin:

8 gillningar

Bodde tidigare i hus med fru och barn i övre tonåren. Sedan lite över ett år så bor jag själv med barnen varannan vecka i en 4:a på 105 kvm i en medelstor stad i ett bra område med blandat villor och minde hyreshus. Bor på första våningen en trappa upp med två balkonger och det finns en gemensam uteplats med gräsmatta.
Hyran är ca 11000kr/mån och i den ingår parkering med motorvärmaruttag.
Trivs väl okej men saknar huset vi bodde i och grannarna. Skulle hellre bo i hus än i lägenhet och hoppas kunna göra det igen i framtiden.

3 gillningar

Sålde precis villa, skall nu hyra hus på boendeorten, utbudet är bra på villor som inte säljs.

Har dubbelt boende på arbetsort, en 2a på 44 kvm betalar där 7500 kr/mån efter avdrag ca 3500 kr/mån.
Betalar lgh utöver hyra försäkring och el på ca 250 kr/mån.

Motsvarande kostnad hus exkl underhåll och amortering ca 7000 kr/mån efter hyresintäkt.

Fördel med hyresrätt vs ägt boende

• Nära tåg stn och mitt konsultarbete ca 500 meter, vinner tid=pengar.
  • Helt riskfritt, nästan.
  • Billigt då jag gör avdrag för dubbelt boende men betalar lägre skatt i en annan kommun.
  • Har inget kapital bundet i boende
  • Slipper oroa mig för dålig riskspridning och osäker avkastning.

Mycket intelligent!
Boende: Östermalm. Penthouse 60 kvm, terrass, 4,5 takhöjd. Hyra 9000kr/m.
100% nöjd.

/KM

Hur? För billigt.

Eller menar du 9000kr/meter takhöjd? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jättetrevlig central 5a, sekelskifte, 130 m2, balkong. 17000kr/mån.
Sålde Brf lgh för ngr år sedan för att investera i sommarställe. Bra kombo som funkar för mig. Känner att jag får både och

1 gillning

Naturligtvis, 9000kr/månad.

Älskar de två typerna av hyresrätt här: nybyggda dyra halvdåliga deals vs innerstadskontrakt i sthlm till 20 % av marknadspris

Skillnad på folk och folk!

1 gillning