Hypoteket Livskydd. OMÖJLIGT att teckna!

Har vårt bolån hon Hypoteket. Är nöjd med räntan, att slipa prutandet och så är jag rätt trött på storbankerna. Tidigare hade vi Handelsbanken, då ingick ett Livsskydd, halva lånet löstes om någon av oss gick bort. Detta har inte Hypoteket, så vi tecknade separata livförsäkringar.

Nyligen har Hypoteket lanserat Livskydd som en separat försäkring som man betalar månatligen, likt en livförsäkring. Bra pris, och halva lånet löses vid dödsfall.

Problemet är att det i princip är omöjligt att teckna detta skydd. För att teckna skyddet skall man svara på ett par frågor om sin hälsa och livsstil. En av frågorna är följande:

Skall man kunna svara “Stämmer” på denna får man tex inte ha konsulterat sin vårdcentral eller sjukgymnast om man haft “Besvär från muskler, leder, skelett och senor”, senaste 10 åren.

Man får inte ha “tagit labarotorieprover” av orsak “Luftvägsbesvär/sjukdom”. Så har jag varit förkyld och tagit ett covid test är jag rökt!

Man får inte ha konsulterat “annan vårdgivare” av orsak “Ögonbesvär/sjukdom, synfel”. Så har man glasögon och gjort en synundersökning är det kört!

Finns fler exempel om man så vill.

Ska jag då vara sanningsenlig och svarar “Stämmer Inte” på denna fråga kan jag inte tacka deras Livskydd.

I mina ögon känns detta som en lockprodukt, man har skaffat detta bara för att kunna säga att “Nu erbjuder vi också livsskydd”. Men i praktiken kan sånär som ingen teckna denna försäkring (om man nu skall vara sanningsenlig).

Jag tycker det är synd då jag verkligen tycker om Hypoteket. Jag har kontaktat deras kundtjänst och hoppas verkligen att de åtgärdar detta. Om det är fler av er som uppmärksammat detta och håller med så skulle det här vara ett lysande tillfälle att utöva lite konsumentmakt och kontakta deras kundtjänst.

3 gillningar

Vi har ju @DagWardaeus i forumet som är medgrundare till Hypoteket, han kanske kan svara. :slight_smile:

2 gillningar

Haha herregud :slight_smile: Vet inte hur det annars ser ut för livförsäkringar. Bra att de har med sista raden också ”andra besvär/sjukdomar, symtom, skada eller funktionshinder” för att riktigt täcka upp.

5 gillningar

Haha, oj, den missade jag! Man får alltså inte ha besökt vårdcentralen de senaste tio åren.

Man svarar självklart på frågor kring ens hälsa även hos andra försäkringsgivare. Men jag har aldrig sett något i stil med detta. :sweat_smile: Och hos andra bolag brukar man få komplettera med ytterligare info om man nu har någon sjukdom. Då bedöms det av försäkringsgivaren och premien kan såklart bli högre.

1 gillning

Är du säker på att man måste svara “Stämmer inte” på alla frågor för att få försäkringen? Jag fick liknande frågor i en hälsodeklaration för en sjukvårdsförsäkring, men fick senare förklarat för mig att det bara används som underlag för bedömningen (och premien?), inte att det helt utesluter en från försäkringen. Den innehåll också helt idiotiska frågor så som: “Lista alla besök på sjukhus och vårdcentraler du gjort de senaste 10 åren, uppge namn och kontaktuppgifter på de läkare du träffade”.

5 gillningar

Man måste svara Stämmer på samtliga frågor. Annars kvalar man inte in.

Förfarandet du beskriver stämmer med andra livförsäkringar jag tecknat. Ibland har man fått komplettera med journaler från tex vårdcentral.

I detta fallet känns det som ribban ligger svinhögt för att kunna teckna. Klarar man det inte görs ingen ytterligare utvärdering eller bedömning.

1 gillning

Jag är bara nyfiken o jag behöver inte en livsförsäkring.
Kan försäkringsbolag ta reda på en persons sjukjournaler som är mer än 10 års gamla? De digitala sjukjournalerna började 2016. Jag kunde inte hitta mina gamla sjukjornaler på 1177 och vissa sjukjournaler som jag hittade på 1177 var ofullständiga. Vårdcentralen som jag hade förut gick i konkurs.

Hej!

Ursäkta att svaret dröjt. Jag förstår att det känns som omöjliga krav att leva upp till för att få teckna en försäkring. Vi lanserade Livskyddet nu i vinter och jobbar konstant på att göra det dels tydligare och mer lättförklarat för er kunder men också med att justera det så att det blir mer nyanserat i frågorna och att vi kan ta emot fler kunder. Eftersom vi vill kunna erbjuda en digital process inledde vi med en nivå på frågorna, men vi kommer kolla på att utarbeta frågorna i olika nivåer, precis som ni är inne på, för att kunna ta emot fler kunder trots att man svarar Stämmer inte på någon fråga. Detta är ett samarbete med AXA försäkringsbolag så det är tillsammans med dem vi kommer utveckla processen och kraven, för att göra det här Livskyddet så lättförståeligt och ändamålsenligt som möjligt. Vi är supertacksamma för den här typen av feedback för det gör att vi är på tårna och hela tiden utvecklar och justerar våra kunderbjudanden. Tveka inte att höra av er till våra bolånespecialister (antingen via telefon 010-150 70 00 eller chatten på vår hemsida) om ni har mer specifika frågor kring det.

Passar på att önska alla en jättefin helg!

Med vänlig hälsning,

Dag på Hypoteket

4 gillningar

Om det rört sig om en sjuk- eller sjukvårdsförsäkring hade frågorna varit rimliga för ev begränsningar. Men för en livförsäkring? Tinnitus? Really??? :rofl:

1 gillning

Bumpar en gammal tråd.
Gick återigen in för att se om någon förändring skett kring kraven som ställs på Livskyddet, men tyvärr kvarstår samma omöjliga krav. Jag hade hoppats på att Hypoteket gjort någon förändring men inte.

Gör om försäkringen eller ta bort den. Ingen ärlig människa kan uppfylla dessa krav.

10 gillningar

Skandia gör likadant, men jag vet inte om de är lika tydliga med det i skrift. Blev nekad livförsäkring pga en rätt vanlig åkomma som knappt någon skulle tänka att man dör av. Alltså nekad- det var inte ens fråga om höjd premie.

Så nu har jag lämnat Skandia i de flesta andra ärenden också. De borde kanske tänka på att det är så det kan bli om man nekar folk livförsäkring trots att de bara har lindriga åkommor.

1 gillning