Hyra sommarhus och renovera?

Hej! Någon som har tips på bra upplägg med hyresvärd för när man vill hyra ett mindre fritidshus på flera års sikt och under tiden investera eget engagemang i att rusta upp huset? Hur gör man detta utan att bli blåst? Kanske en lägre månadshyra i början när huset behöver fixas? Och /eller säkra tillräckligt lång hyresperiod för att inte riskera förlora det man investerat i det som är nån annans hus (t ex undvika uppsägelse när huset är färdigställt osv)? En tanke är att fastställa en årlig renoveringsbudget som värden står för, och allt över det får hyresgästen stå för, är det rimligt? Annat alternativ är att värden får ersätta hyresgästen för dennes arbete i huset ifall värden väljer att avsluta hyresperioden i förtid. Skulle gärna jobba gratis med att renovera ett hus om värden stod för materialkostnaderna men vill säkra att engagemanget återspeglas i avtalet på något sätt. Tar tacksamt emot tips på hur man gör detta bäst för hyresvärd och hyresgäst.

Jag har svårt att se ett sådant upplägg fungera om hyresvärden inte är någon du känner väl. Jag tror inte på något “vattentätt” avtal utan upplägget skulle i min värld behöva bygga på att ni litar på varandra och har löpande dialog. Renovering är naturligt något som är svårt att planera för. Saker går fel och kan bli jobbigare och/eller mer kostsamma än man tänkt sig.

2 gillningar

Jag är med i ett par renoveringsgrupper på FB där denna fråga kommer upp då och då.

Jag tror det är svårt att få till ett kontrakt där båda känner att de är nöjda. Ägaren kan ha skilda åsikter mot dig om vad som är brukligt vid renovering, det är också svårt att värdera vad din tid är värd och hur en betalning/rabatt för ditt arbete skulle kunna värderas. Det är stor skillnad på glad hemmafixare eller van byggnadsvårdare och är ägaren inte nöjd med hur renovering och underhåll genomförts, vad händer då? Eller om ägaren är jättenöjd med renoveringen så denne väljer att höja hyran eller sälja stugan när arrendet går ut?

Sen är det skillnad mot underhåll och renovering, behövs lite ny rödfärg eller en hylla lagas, eller behövs det strukturella åtgärder. Jag har själv hyrt stuga där ägaren stod för materialet när det gällde husets omvårdnad, men tapeter och dylikt fick jag bekosta själv.

För 10 år sen cirka så hyrde jag en liten stuga med målet att köpa loss den efter jag bott in mig, men när det var dags att köpa så visade det sig att ägaren inte ville ge arrende på mer än 5 år i stöten och avgiften var väldigt hög, nära vad jag betalade i hyra. Så jag drog mig ur köpet och köpte en annan stuga i stället.

Att köpa är säkrare, men hyra kan också ha sina fördelar, för det är enklare att byta. Om ett drömställe skulle dyka upp till salu.

Hoppas det löser sig och om du väljer att hyra och renovera i samråd med hyresvärden, se till att ha allt på papper. Kan bli en dyr historia för er båda annars, om det uppstår tvister.

Jag har hyrt en månad på sommaren mot låg hyra + målning av torp utvändigt. Vi tyckte det var en bra deal. Men då var det väldigt tydligt vad vi skulle göra. Tror att det är nödvändigt att det är väldigt specifikt vad det är man ska göra så att man kan beräkna ungefär tid och om det motsvarar nedsättningen. Man kan tex inte ge uppdrag på nivån byta ut köket eller nåt sånt vagt.

2 gillningar

Har inte själv varit med om detta men; en som på eget initiativ kontaktade ägaren och ville renovera, bodde i huset gratis i ca 3 år mot att renovering av huset genomfördes under samma tid, renoveraren fick stå för materialet själv. Det var ömsesidigt och blev hur bra som helst.