Renovera hyresfastighet för att höja värdet istället för att betala skatt på vinsten - värdelöst?

Jan Bolmeson skrev ett inlägg några år sedan om hyresfastigheter, och där föreslog han att man kan öka värdet på huset genom att renovera det, höja standard med mera istället för att plocka ut pengarna som vinst, då pengarna beskattas hårt.

Jag håller på att köpa ett hyreshus (som jag tänker ha i enskild firma), och planen är preliminärt att spendera vinsten på renoveringar och andra värdehöjande åtgärder istället för att betala skatt på vinsten. Sedan ber jag fastighetsmäklaren att omvärdera fastigheten för att eventuellt låna pengar på värdeökningen. So far so good.

Men problemet är att jag tänker leja ut allt, vilket Jan verkade föreslå att man borde göra, och då undrar jag om det ens är en bra idé nuförtiden. Arbetskraften är väldigt dyr i Sverige, och jag tänker inte ta tag i någon omfattande renovering själv då jag är väldigt upptagen med jobbet för närvarande. Rent spontant känns det som att man kommer knappt gå plus/minus om man anlitar hantverkare för allt arbete; alltså, om jag lägger ned 200 000 kronor på renovering kommer det medföra en minimal värdeökning på huset, så man kan lika gärna betala 57% på vinsten i form av egenavgifter + skatt. Samtidigt känner jag inte till något bättre sätt att skatteplanera för expansion enligt min förutnämnda plan.

Vad tycker ni? Finns det något som jag inte vet?

Skatten varierar och kan bero på vilken kommunalskattesats du har. Givetvis också på din marginalskatt. Skatt och egenavgifter brukar ligga på knappt 50 procent för de flesta. Kom då ihåg att cirka 10 procent är avgift till din kommande pension, som du förhoppningsvis kommer att få tillbaka om du lever länge nog.

En renovering som inte gör att du kan höja hyran tillräckligt är givetvis ingen bra affär. Hyresnivån är det som i grunden avgör fastighetens värde.

Av egen erfarenhet så är det sällan en ekonomisk vinning i att renovera för att det ska se fint ut men det ger däremot bättre och nöjdare hyresgäster vilket är nog så viktigt. Däremot är grundrenoveringar för sådant som har uppnått sin tekniska livslängd och bättre värmeekonomi desto mer ekonomiskt försvarbara. Det gäller att hitta en balans och inte låta sig ryckas med fast inte framstå som en slumlord.

Om du tycker hantverkarna är för dyra så har du kanske inte rätt kontakter, privatpersoner betalar generellt mer än företag.

Min främsta fundering är hur mycket värde som man får för renoveringskostnaderna. Jag behöver inte nödvändigtvis tjäna en vinst på renoveringen, men om jag lägger ned 100 000 kr på att leja ut någon slags renovering så vill jag helst se att fastighetens värde går upp med en liknande summa, alternativt 80-90% av renoveringskostnaderna. Är det orealistiskt?