Köpa eller hyra

Hej,

Ny här på forumet och hittade ingen likande tråd även om det säkert finns - hänvisa gärna vidare då :slight_smile:

Vi hyr just nu en lägenhet i Stockholm (förstahandskontrakt) där vi bor, och vi hyr ut min sambos bostadsrätt (också i Stockholm). Vi kan därför spara mycket pengar inför framtida bostadsköp. Räknar man dock på värdeökning av lägenheter är dock hittills en förlustaffär, och vi hade gjort bättre i att köpa.

Iom att jag dessutom är arkitekt och kan förbättra/öka värdet på bostaden funderar jag på vad som är rätt.

Någon som vill hjälpa och dela sina tankar?

Blir väldigt svårt att svara utan att veta hyran, beräknat värde och belåningsgrad på bostadsrätten, hyresintäkten från denna etc.

Rekommenderar dessa två avsnitt på bloggen:

och

1 gillning

Tack snälla för bra tips!

Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att räkna på att ens renovering av lägenheten påverkar slutvärdet. Speciellt av en bostadsrätt i Stockholm. Troligen hade slutpriset blivit detsamma utan investeringen i renovering. Givet att lägenheten är i okej skick förstås. Det är så mycket mer som driver bostadspriset än bostadens skick idag.

Jag har en vän med byggfirma som renoverat många helt fungerande kök (i Stockholm) för 100 000 kr innan kunden ska sälja och kunden säljer med 250 000 kr i vinst, jämfört med vad de köpte för några år tidigare. Men det är jämförbart med liknande bostäder på samma adress som inte renoverade köket. De personerna har egentligen sålt bostaden med 100 000 kr mindre i vinst än sina grannar, men kostnaden för renoveringen är svår att koppla till slutpriset.

Jag tror dessutom att det gjordes någon undersökning i London där de kollade på prisutvecklingen av bostäder som köptes av personer som renoverade och sen sålde jämfört med att bara hålla lägenheten under samma tid och sälja. De fann ingen skillnad i prisutvecklingen av bostaden, de steg lika mycket, och de som renoverat hade lagt ner en massa tid och pengar. De hade tjänat mer på att bara äga lägenheten än att renovera den. Så trots att de tjänade på det så gjorde de en förlust i och med kostnaderna för renoveringen.

1 gillning