Hyra ut hus / villa längre tid pga flytt utomlands

Hej!
Har fått ett jobb i USA så kommer flytta med familjen. Äger ett hus som vi tänkte hyra ut då vi tänkte återvända efter ca 3 år.
Vi har tidigare hyrt ut bostadsrätter under kortare perioder (6-12mån) Stockholm utan några problem. Men, vad ska man tänka på när man hyr ut sitt hus? Det är ju ganska mycket som behöver fixas kontinuerligt med ett hus (trädgård, pool, div teknik som kan gå fel osv), en risk som också ökar med durationen på uthyrningen. Har nu använt någon typ av förmedling? Anställt någon på hemmaplan som kan vara “stand-by”?
Vet att det finns måna trådar om hyra/sälja och även en del om familjer som gjort liknande flyttar utomlands men har inte sett någon tråd som tar upp specifikt det här.
Vore väldigt tacksam för era erfarenheter och tips. Såklart även andra viktiga saker man ska tänka på när man flyttar utomlands =)

Tack på förhand!

1 gillning

Har själv hyrt ut föräldrahemmet en period. Känner en del som hyr ut både hus, sommarstugor och lägenheter. Jag har också hyrt ut dragbil/specialsläp en period och hyr fortfarande ut en båtlyft emellanåt.

Bor själv idag i ganska känsligt/tekniskt äldre hus med pool, spabad, frikyla, div pumpar och många speciallösningar från förra ägaren. Lägger vi då till en påkostad och uppvuxen trädgård i ekvationen så ökar komplexiteten snabbt hur olika växter och trädgårdsinstallationer ska skötas över säsong.

Min bild är att många nya husägare (och framför allt de som ”hyr ett hus”) inte riktigt är insatta/intresserade/villiga/vana hur man rengör en kondensor i torktumlaren, byter filter i olika apparater, får igång en trilskande cirkulationspump efter sommaren, ställer in olika saker på olika apparater, rensar avlopp, sköter en trädgård, öppnar/stänger en pool, ”hör om någon apparat låter onormalt”, ”känner” om de är på väg ha sönder något =tar i på fel sätt, lejer in hantverkare vid behov och tar beslut om utbyte/reparation.

Min bild är också att de som ”hyr bruksgrejor och hus” inte är vidare intresserade av skötsel/underhåll/besvär. De hyr för det är praktiskt/bekvämt/tidsbesparande att någon annan äger sakerna och därmed även sköter de vid behov av underhåll/service. De kanske istället vill lägga tid/fokus på annat. Dessutom är de kanske inte ”vana” hur man sköter/använder olika saker =så risken för ”handhavande/nybörjarfel” är större med de som hyr än den som äger.

Min bild är också att den som hyr ofta fokuserar på ”bruksvärdet” där lite slitage/märken/estetik är mindre betydelsefullt eller helt enkelt inte viktigt.

Desto längre uthyrningstid/bortavaro, desto större risk och fler uppkomna situationer att hantera. Dessutom ger längre tid både naturligt OCH onaturligt slitage.

Ofta krävs en fastighetsägares ”engagemang/intresse” för att det ska funka smidigt över tid. Att då någon ”annan/hustomte” eller hantverkare ska ta tag och lösa uppkomna problem blir då snabbt krångligare.

Ett lite mer komplicerat hus är en heeeelt annan sak att hyra ut på distans än en lägenhet.

Ser jag mitt hus som 1) -mitt hem, min borg, min stolthet, mitt specialdesignade smycke, min plats på jorden så är det nog en hel del risker förknippade med att hyra ut.

Ser jag mitt hus som 2) -ett praktiskt boende för att sova och hänga. Man fixar allt som trillar sönder eftersom och löser det så ekonomiskt/enkelt det går. DÅ är det nog betydligt mindre risker hyra ut.

Ska man vara borta länge typ 3år så varför inte sälja och köpa nytt när ni kommer tillbaka? Ser ni huset som 2) ovan så är det ju inga större problem.

Ser ni ert hus som 1) då förstår jag att ni inte vill sälja det för att komma tillbaka till sen MEN då kanske det också passar sämre att hyra ut utifrån mina tankar.

Så mitt tips är nog att fundera igenom om det kanske är bättre sälja och köpa ett annat när ni väl kommer hem. Alternativet är att ni har någon pålitlig ”kontaktperson/granne/släkting” som kan agera ställföreträdande husägare åt er.

Sen tillkommer alltid risken med struliga/ovarsamma hyresgäster vid all uthyrning oavsett.

5 gillningar

Stort tack för ditt svar och reflektioner!

Att sälja har inte riktigt varit aktuellt pga: 1) tog ca 1.5år för oss att hitta ett hus som passade in (inte rekordstort utbud senaste åren där säljare inte varit i behov av att sälja till lägre priser än rekordåren). 2) Vi ämnar att komma tillbaka inom några år och 3) vi hade inte haft tid att få huset sålt då allt gått ganska snabbt.

Lyckligtvis har vi lyckats få till att en bekant som är händig gått med på att vara “kontaktperson/handyman” så om något skulle hända som hyfsat enkelt kan fixas har vi någon som snabbt kan rycka ut.
Stora underhållsposter är nyligen gjorda vilket således inte behöver göras på ett antal år vilket också känns betryggande.

Förhoppningsvis kan vi få tag i någon hyresgäst via stora företag som har personer som gör liknande grej som vi. Känns lite mer tryggt om man kan få en expat familj via ett företag jämfört med random folk på blocket.

Har väldigt många andra ekonomiska frågar gällande flytten så kommer kanske fler trådstartar på det om det inte redan finns i forumet.

Tack igen!
Oscar