Hej,
Har någon här tillfälligt hyrt ut sin permanentbostad? Hur gick ni tillväga? Bra/dåliga erfarenheter?
Hej,
Har någon här tillfälligt hyrt ut sin permanentbostad? Hur gick ni tillväga? Bra/dåliga erfarenheter?
Hyrt ut vårt gamla hus i fyra år, bara bra erfarenheetr för vi har haft samma skötsamma hyresgäst hela tiden. Dock skulle jag med facit i hand tjänat mer pengar på att ha sålt huset och satt vinsten på börsen än jag gjort hitills idag.
Jag har hyrt ut mitt hus i några år. Erfarenheterna är till stor del specifika för objektet och lokala förutsättningar. Helheten har dock varit positiv.
Hyrde ut föräldrahemmet ett antal år. Bra och skötsamma hyresgäster MEN…
De som hyr är sällan intresserad underhålla/utveckla/sköta. De gör oftast bara det minimala som krävs. Så det blir lätt ett långsamt sluttande plan med eftersatt underhåll känns det som. Så ett antal år senare kändes det ganska oskött/trist eftersom det märktes att huset/tomten inte fått någon kärlek på många år =påverkar värdet vid en ev försäljning.
Du blir hyresvärd och måste delta i att lösa strul/uppkomna problem där det ofta blir en snabb lösning som prioriteras. (=kanske inte alltid den bästa/mest ekonomiska i längden)
Du står all risk för OM det är en dålig hyresgäst. Kan bli problem om du lämnar kvar lösöre osv som inte tas om hand om.
Så är det en “svårfunnen pärla/sentimentalt värde” med en permanentbostad som ni absolut vill bo i sen och ni vet en tydlig tidshorisont när ni är åter, så javisst. Är det “bara” ett random boende ni bott i en tid så skulle jag personligen hellre sälja och sen köpa ett annat när/om jag ville bo i samma område sen. Ni kanske då också har andra behov/önskemål/förutsättningar som gör att ett annat boende passar bättre.