Jag ville bara dela med mig av min fantastiska erfarenhet av att hyra ut mitt hem för film- och reklaminspelningar. Det har verkligen varit både roligt och lukrativt. Vi har fått mellan 10 000 och 15 000 kr per dag och uthyrningen har sträckt sig över flera dagar. Som en extra bonus fick vi till och med hotellvistelse och frukost! Det var ett extra tillskott till hushållskassan.
Jag kan varmt rekommendera [Borttagen Länk] och [Borttagen Länk] för alla som är intresserade av att hyra ut sitt hem för liknande ändamål.
Är det någon mer som hyrt ut sina hem till film eller reklaminspelningar? Är det någon som har nån mer location scout att tipsa om?
Jag uppfattar att tråden som sådan framstår som direkt oseriös. Detta beror på följande:
Det finns inget resonemang om hur det fungerar praktiskt i olika avseenden.
Det framgår inget om vilken typ av hem som TS har.
Det framgår ingenting om efterfrågebilden.
Syftet verkar vara att man ska klicka på länkar, inte föra en diskussion om fenomenet och hur man kan ”optimera” sina förutsättningar.
Jag skulle inte ha något emot att hyra ut mitt hus för filminspelningar. Det kunde absolut vara en en rolig grej. Däremot uppfattar jag att det är vissa faktorer som i praktiken styr efterfrågebilden mycket.
Utöver ovanstående har jag förstått att man även kan hyra ut inventarier för samma ändamål. Jag skulle gärna göra även det men det vore intressant att få en idé om vad som efterfrågas även där. Helt säkert är det vissa kategorier av saker som ofta behövs. Att lägga upp massor av ”blandat” skulle därför inte givet leda till napp.
Vi som bodde i en nyuppförd fastighet byggd av Riksbyggen fick erbjudande av ett filmföretag som Riksbyggen hade anlitat för att ta fram en knippe reklamfilmer att låna ut några lägenheter.
Var seriöst och hyfsat lukrativt men jag tvekade då jag inte ville ha en massa folk i min lägenhet.
Hade säkert fungerat bra - men för mig var det inte värt pengarna.
Har spenderat en hel del tid i olika hus och lägenheter på filminspelningar. Det har alltid varit lugna puckar. Kvittar om det varit lyxvilla eller i förorten, alla har fullt upp med sina jobb.
Jag håller med att det onekligen låter som om någon försökt promota sin business. Men jag har jobbat som locationscout i över 30 år. (fan vad tiden går), och texten skulle kunna vara hämtad från verkligheten. Har själv oftast betalat mellan 10 - 30" om dagen, beroende på objekt. Visst detta är inte för den som håller sitt hus som sin borg, Men för den som vill ha flis för en extra semester är det mumma. Jag kan ärligen säga att visst har det hänt olyckor, men det är så sällan. Men om du är en person som inte gillar att ha okända i ditt hus som tillfälligt vänder upp och ner på ditt hem så stay away. Dom flesta som nappar på detta är personer som tycker det först och främst är kul.
Mvh
Rickard Molin
Location scout
Har du tips om var man anmäler intresse för att hyra ut sitt hus? Har du några ”stalltips” om vad som är av intresse eller inte av intresse, i mer generell mening?
Hej Mr Spaceman.
Jag jobbar som sagt med detta och som jag förstått så är det inte populärt att göra reklam för sin egen verksamhet.
Mitt företag heter Locamundo, men jag skall för rättvisans namn säga att det finns flera aktörer. Bl.a. Statist.nu och Alocation.
//Rickard
Är alltså modellen att man tar bilder och skickar in som “erbjudande” till varje enskilt företag som sysslar med detta? Det finns inget annonstorg eller liknande där olika företag kan söka? Jag har tidigare förstått det som att det fanns något sådant ställe där man kunde lägga upp föremål av olika slag som kan tänkas vara intressanta för filminspelningar. Kanske är det olika upplägg för lösa inventarier och hela hem?
Hej. Jag varken kan eller vill svara på hur de andra tjänsterna fungerar, men vår tjänst fungerar som så att du köper ett månads eller årskonto och laddar upp bilder på ditt hem. Vår databas används av Sveriges Film och Foto verksamma för att hitta platser för inspelningar. Den innehåller ca 1,2 miljoner locationbilder från olika länder. Det som är speciellt med vår tjänst är att du behåller hela ersättningen själv. Vi lever enbart på kontoavgifter. Du kan läsa mera om du googlar vår tjänst och speciellt läser på boggsidan så att du vet vad du ger dig in på Hoppas att detta svarade på dina frågor. //Rickard