När jag kollar reglerna för att hyra ut rum vad som är OK för att det inte ska räknas som arbete klassas det som kapitalinkomst om det hyrs ut långsiktigt till en person.
Det jag undrar över är: Det stod här i ett inlägg att max av vad man fick tjäna var 80000 på ett år. Det är ju inte ens hälften av vad det kostar med bolån, uppvärmning, el, sophämtning, wifi etc
Jag vet redan grundreglerna och vad du kan hitta info om online…men inte just maxbeloppet för vad du får tjäna på att hyra ut en del av villan eller om det är OK att ha ett företag som hyr för att i sin tur hyra ut och sköta allt med att ta betalt och marknadsföra (skiljer sig från airbnb och booking, men kanske räknas som näringsverksamhet då ingen kommer att stå skriven eller bo på personligt kontrakt med mig).
Som du är inne på så verkar just arbetsförmåga vara en nyckelfråga. Hittade t ex artikel om airbnb-uthyrning: “Domstolen tvivlar inte på att kvinnan är sjuk men anser att hon ‘uppvisat en sådan arbetsförmåga att hon inte haft rätt till sjukpenning’” (Hyrde ut via Airbnb - krävs på en halv miljon kronor - Hem & Hyra).
Hade domen fallit i år, så hade troligen ” Försäkringskassan erbjudit henne en avbetalningsplan på 100 kronor i månaden.” inte gällt. Numera ska alla skulder betalas in inom 12 månader.
Tips till TS. Ha en dialog med FK. Det är de som sitter på rätta svaren.