Jag och min bror förvaltar mina föräldrars fritidsboende (villa) som ligger cirka 100 meter ifrån min bror. Det är ett härligt boende som gör att min lilla familj enkelt kan besöka och ha ett boende när vi träffar honom.
Vi har börjat med airbnb och har efter 1,5 månad på plattformen fått bokningar (juli + halva augusti) för cirka 60k.
Min bror pratar om momsplikt medan jag påtalar att det är vi endast om vi anses vara en hotellverksamhet. Något som vi vill undvika. Hur vet jag att vi INTE är det? Är det någon i detta kära forum som har längre erfarenhet av detta och kan dela tips? Jag har förstått att det finns kriterier och så länge man inte uppfyller alla så är det en privatbostad. Jag är ute efter det enklaste sättet att undvika anses vara en hotellverksamhet.
Informationen finns på den här sidan hos skatteverket
Du ska registrera dig och betala moms om du är en beskattningsbar person och din årsomsättning är högre än 120 000 kronor för kalenderåret eller något av de två föregående åren. Det är från och med den uthyrning som gör att du kommer över 120 000 kronor som du ska betala moms.
Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet och är därmed en beskattningsbar person om alla kriterier nedan är uppfyllda:
Bostaden ligger i Sverige.
Du hyr ut din bostad möblerad.
Din uthyrning är inte tillfällig, du hyr ut mer än enstaka gånger.
Du hyr ut bostaden kortare tid än tre månader i följd till någon hyresgäst.
Du marknadsför uthyrningen till dygnspris eller veckopris, eller erbjuder tjänster som till exempel städning, byte av sänglinne och annan service till gäster.
Jag antar att ni uppfyller kriterierna 1-5, så i princip är det årsomsättning på 120 000 som är gränsen.
Men, om det är dina föräldrar som äger fritidsboendet, så är det ju de som hyr ut sin bostad, inte du och din bror.
Kontakta dem och fråga. Tidigare har det iaf varit så att det varit kopplat till antalet nätter, inte till summan man drar in. Däremot behöver ni betala skatt på inkomster över 40000.
Här är flera saker att ta hänsyn till, utöver skattemässiga aspekter.
Förmodligen har ni inte (och inte heller möjlighet att få) bygglov för verksamheten. Bostäder får endast korttiduthyras ett begränsat antal gånger per år. Långtidsuthyrning är däremot ok.
Beroende på antal bäddar kan hotelltillstånd behövas från polisen.
Om ni har grannar tätt inpå så är dylik verksamhet mycket påfrestande för dem, och om de tröttnar kommer de att anmäla enligt de två punkterna ovan.
Hur funkar detta med alla lägenheter och stugor i fjällen som hyrs ut hela vintrarna? Förmedlas dessa olovligt via t.ex. Skistar eller kommer man runt det via att skriva kontrakt med dom?
Där har detaljplanerna förmodligen tagit hänsyn till att stugorna i första hand ska vara del av turistverksamhet, och verksamhetsutövarna har troligen ansökt om erforderliga tillstånd.
Skulle tro att man inte får bosätta sig permanent där, men är osäker på det.
Bäst du kollar bygglov med kommunen och tillstånd med polisen. Det är nu ett tag sedan jag satte mig in i detta.
Jag vill minnas man kunde hyra ut sin bostad, under förutsättning att man faktiskt bodde där, när man själv var på semester, upp till några veckor om året, Vill även minnas att gränsen för hotelltillstånd gick vid 8 bäddar, men är som sagt osäker på detaljerna.