Har du kollat med bank att du kan få bolån? Som många nämner, tror jag inte banken ger dig detta för uthyrning.
Men enligt skatteverket så får man hyra ut två bostäder. Man får göra schablonavdrag på 40.000 + 20% per bostad. Men sen kommer det luddiga " man ska ha ambition att bo där sjäv eller en nära släkting"
Jo precis. Jag tror Skv menar exempelvis ifall du bor tillfälligt utomlands med hyra så kan du hyra ut två stycken bostäder i Sverige utan att det ses som näringsverksamhet och därmed får de det avdraget. Dvs det är rimligt att tro att du har ambitionen att flytta tillbaka till Sverige.
Men om du bor redan i en permanentbostad, framförallt när de andra två bostäderna finns på fastigheten, så blir det ju svårt att hävda att du har för intention att flytta in i en av de två du hyr ut. Dessutom äger du de facto tre olika bostäder.
Men givetvis är detta en tolkning både från min och Skvs sida. Nu tror jag sannolikheten att du får en skattesmäll pga av de anser är näringsverksamhet är ganska liten men man ska vara medveten om risken.
Att det är näringsverksamhet anser jag vara självklart i ditt fall. Att du skulle få ett bolån på detta finner jag otänkbart. Du får hoppas på ett företagslån med 70-75 procents belåning.
Jag har redan köpt och har vanligt bolån. Men då var det två hus. Nu är ena huset ombyggt till 2.
Ett hus som innehåller fler än två lägenheter är alltid ett flerbostadshus, inte ett småhus. Endast småhus kan vara privatbostad.
Eftersom detta helt klart är näringsverksamhet så är det normala att du skapar ett ab och låter det köpa fastigheten och typar om den. Det kostar mer i stämpelskatt, men sedan kan driva verksamheten i ab. Det behöver inte vara en dålig affär då du kan lyfta din schablon utdelning på upp till 300k from 2026 till låg beskattning.
Men som tidigare skrivits, du kan knappast räkna med ett vanligt bolån utan mer åt hållet 60-70 belåningsgrad.
Kan tillägga att jag själv tittar på hyresfastigheter att köpa, nästan samtliga köper man med ett ab, i annat fall betalar man mindre för att köpa och lägga den i ett ab.
Man kan driva fastigheter i enskild företag och, beroende på hur mycket du lånat, skatta som inkomst av kapital via räntefördelning. Mao. krävs inte AB för just detta.
Fördelen är att ett AB är frikopplat, man riskerar inte personlig konkurs som det kan bli med en enskild firma.
Föreslår att TS kontaktar en redovisningskonsult för råd kring det administrativa, bolagsform, beskattning osv. Det är ett stort beslut med ett fastighetsköp.
Jo, så är det. Läser du vad jag skrev så ser du jag svarade gällande beskattning, inget annat. Jag skrev inget heller om några andra jämförelser
Javisst, min text riktade sig mer till TS.
Ändå skrev du in min text som du svarade till
Ja första meningen det var en kommentar till TS som fortsättning på ditt inlägg, resten var fristående och riktade sig också till TS som jag skrev
men ursäkta en gång till om du på något sätt blev stött. Med kommentarsläget öppet kunde jag inte scrolla upp hela vägen och se vad hen hette, det hade jag hunnit glömma ![]()
Problemet är att om en eventuell långivaren är orolig för bolagskonkurs så vill de ändå inte låna ut pengar utan personlig borgen eller mycket god säkerhet. Dvs i fallet med t ex bostäder som ägs av företag/AB så vill de oftast ha väldigt låg belåningsgrad, typ <50% för att vara på den säkra sidan eller personlig borgen.
Samma sak med Skatteskulder så kan styrelsen vara personligt ansvarig även fast det är ett AB.
Så utifrån konkurssynpunkt så är inte AB sånt frikort/riskfritt i praktiska fall som det ibland lyfts fram.
Man kan göra det mesta i enskild firma, men varför… Med ett ab betalar man stämpelskatt en gång, sen är det gjort. Av den anledning köps många hyresfastigheter med ett ab. Och, man kan ta ut sin utdelning. Finns vad jag kan se inga som helst fördelar att driva detta i en enskild firma, men jag kan säkert ha fel om du kan förklara varför.
- Banken kommer inte att låna ut 85%, möjligen 50-60%.
- Banken kommer också sannolikt att räkna fram högre utgifter än din kalkyl.
Ja, stämpelskatten kan vara betydligt dyrare i AB.
Man tar ut sin “utdelning” även i enskild firma. Så det finns andra anledningar till varför man gör om de till AB.
Jag säger inte att det inte finns fördelar med AB, det gör det säkert. Min poäng är bara att “utdelningen” är inte en av de. Dessutom kan det vara så att du kan beskattas mer i ett AB, beroende på hur stort lånet i fastigheten är.
Schablonkostnad för drift och underhåll är 500 sek per m2 eller något liknande. Det är så banker brukar räkna.
Mycket hänger på hur du kommer överens med banken. Resten blir då rena spekulationer.