Jag planerar att om ca 10 år (när jag är 55 år) göra FIRE. Vill om möjligt bo kvar några år i min bostadsrätt (pga hemmavarande barn) men tänkte så småningom sälja BR för att få loss kapital och flytta till hyresrätt.
Hur ser era erfarenheter ut att få en hyresrätt i Stockholm utan stabil inkomst av tjänst? Jag kommer ha lite tjänstepension och kommer säkert ha möjlighet att jobba på timvikariat om jag behöver (men helst inte).
Har ställt frågan till Bostadsförmedlingen och de kommunala hyresvärdarna, men än så länge är det ingen som kan svara.
Generellt sett blir det väldigt knepigt utan inkomst av tjänst eller pension. Hyresvärdar och deras organisation brukar vara mycket stelbenta människor som går efter interna regelböcker. Eventuellt kan man köpa en kapital/pensionsförsäkring som sedan betalar ut ett månadsbelopp och då kan det ses som pension.
Wild card, varför inte ta något eller några år ledig redan nu, umgås med barnen när de har lite större sug att umgås med dig och ta och jobba lite till efter det, kanske tom tills det är dags att sälja bostadsrätten och flytta till hyresrätt och sen göra FIRE?
Har bekants dotter som blev nekad då hon hade oregelbunden inkomst (jobbar som modell och har bra taxerad årsinkomst). Inte ens 6 månader förskottshyra, föräldrars inblandning/borgen kunde lösa det så lägenheten gick till någon annan.
Hyresmarknaden i Stockholm är rätt stelbent, så det kan bli svårt att få en hyresrätt med formellt låg inkomst. Därför är det troligen klokt att göra bytet av bostad så länge du har en ”normal” inkomst. Fördelen med detta är väl då också att du förstärker ditt kapital med intäkt från lägenhetsförsäljningen
Har själv haft olika hyresvärdar genom åren - både privata och allmännyttan. Det var då alltid kontroll av ekonomin innan kontraktet skrevs. Väl inflyttad var det bara att betala hyran i tid så brydde sig ingen om varifrån pengarna kom.
Till exempel byte av arbetsgivare var inget jag/vi behövde informera om. Så hade det istället varit FIRE så hade ingen märkt av det
“Du behöver kunna styrka kapitalförsäkring som det utbetalas ifrån.”
Precis som LeRocFleury var inne på alltså.
Har också fått info om att hyresvärden HEBA “utifrån sina nuvarande villkor kan godkänna sparkapital motsvarande minst 48 månadslöner”. Gissar att månadslön då är aktuell hyra + visst belopp kvar att leva på.
Svårigheterna du står inför är dels att olika värdar har olika typer av krav på inkomst. Generellt är de kommunala bolagen, som Familjebostäder, mer måttliga i sina krav än andra värdar. Så med begränsad inkomst så får du ett mindre urval bostäder. Dessutom brukar kraven ändras över tid, så de uppgifter du får nu är ingen garanti för framtiden. Däremot gäller kraven bara vid inflyttning, sedan så händer inget så länge du betalar hyran även om inkomsten förändras.