I lördags blev du ett par tusen rikare | Hur mycket blev det?

Håller med, inte helt enkelt att hitta där ibland. Men snurran finns på
Beräkna din premiepension

1 gillning

De betalar ju också bananas andrahandshyra och har dåligt utrymme att spara? Sen att de har en hemstad utöver Stockholm är ju en fördel om man skulle vilja flytta ut.

Jag är lika på att kritisera Stockholmare osv osv, men det rör sig mot en riktning där färre och färre har råd att bo här drägligt och det är en trend som ingen försöker vända på, eller ens kan ge förslag på hur det ska förbättras både politiskt och här. Alla kortsiktiga beslut och den sjuka värdeökningen lönar sig ju för mig med bostad i attraktivt område, men det får ju mina barn och deras klasskamrater betala för sen :frowning: Man skulle ju helst vilja lämna dem en förbättrande värld.

Snart flyttar jag väl till Skittorp där man får betalt för att bo…

3 gillningar

Lär sig något varje dag här på RT…

PPM kan överföras. Och;

När pengarna förs över minskas pensionsrätten med 7,5 procent. Det innebär att mottagaren får 92,5 procent av pensionsrätten. Om du för över 100 kronor så får mottagaren 92,5 kronor. Mellanskillnaden delas ut till alla andra som har premiepension, det kallas arvsvinster.

Oftast görs överföringen av en man till en kvinna. Eftersom kvinnor, statistiskt sett, förväntas leva längre än män så måste övriga pensionssparare bli kompenserade för den förlorade arvsvinsten.

8 gillningar

Det hade jag inte heller någon aning om.

Jag känner mig redan utdöd…

2 gillningar

Skulle inte förvåna mig om de minskar pensionsrätten om den går från kvinna till man också.

@Demmagog Ok, kan vara att man måste ha passerat åldern då man tidigast kan börja ta ut inkomstpension och premiepension? I mitt fall med riktålder 67 år då tidigast 4 år innan.

Det verkar så.

Om jag har förstått saken rätt minskar pensionsrätten med 7,5 % även om överföringen sker från en man till en annan man, i ett samkönat äktenskap. Eftersom kvinnor statistiskt sett lever länge. :face_with_spiral_eyes:

Det känns mer som ett generellt straff med krystade förklaringar

Hur jag än vänder och vrider på min pension så blir jag en 48-årig man. :sweat_smile:

1 gillning

Till fördel eller nackdel?

Jag är hellre jag. Men för pensionen är det nog bra. :laughing:

1 gillning

Japp det är bra om det är något positivt från det hela så bra för pensionen.

Det var ju diskriminerande. Är du säker på din ålder? :wink:

2 gillningar

Jag har legat på PPM-maxbeloppet under de cirka 10 år jag överfört min PPM till min fru, vilket med de 7,5 procentens avdrag torde ha genererat närmare tio långsjalar direkt till kollektivet. Ni behöver inte tacka mig allihopa på en gång! :grin:

2 gillningar

Sen 2005-10-01 Alltid maxbeloppet och SÅFA. Arvsvinst ca 125 sek/månad. Aktiefond 100%

Förstår inte varför 4,4% anges nedan när 5,2 är aktuellt. Andra siffror är likadana hos olika källor.

NÅgon som förstår varför innehavet visas sedan 2010-05-21 där?

1 gillning

AP7 Såfa - Om oss

Den 21 maj 2010 avvecklades Premiesparfonden och Premievalsfonden och ersattes av AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond. Med de här två fonderna som utgångspunkt kan AP7 idag erbjuda premiepensionsspararna totalt sex produkter varav AP7 Såfa (Statens årskullsförvaltningsalternativ) är förvalsalternativet. Utifrån vårt uppdrag ska förvaltningen göras på ett sätt så att spararna kan känna sig trygga och får bra avkastning utan att behöva vara aktiva på fondtorget.

3 gillningar

Tack så mycket Jan……du har rätt och jag har fått några extra tusen jämför med förrs årets i december. Vad beror det på att det kan sklja sig åt så mycket?? Mvh/suzan