Jag har för mig att det inom tjänstepensionen är årskullen man ärver. Eller så har jag lika fel. ![]()
Du får hitta PPM-fonden som bara flippar lägenheter i Stockholms innerstad och ”hedga” med den. ![]()
Till alla unga i tråden - detts inlägget är väldigt visa ord:
Glöm inte leva. Det är viktigare än pengarna.
Försöker alltid numer att hålla det till 50% av innehavet och gjort så sedan förra året då jag haft turen att peta in några bra år med utveckling efter en fruktansvärd utveckling de första åren av PPM. 52år ~1570000 ppm
Precis de två karamellerna äter jag morgon och kväll.
hahaha det lär nog stämma! Forumet måste skärpa sig!
Du har sannolikt mycket liv kvar. Jag räknade ut att mina arvsvinster under senaste året utgör 0,56 % av mitt ppm-kapital. Stämmer bra med ettårsrisken att dö enligt den här tabellen från SCB. Notera att siffrorna i tabellen anges i promille.
Premiepension 0 kr stod DET för mig.
Hur många getter stod det?
De kan väl vara värda en del, getterna?
De flesta getterna låg ner så det blev inte så mycket. (Går och häller upp en extra kopp kaffe…)
11084kr för min del. Utveckling i år 12,4% hittills.
för förtydliga lite så bör man jämföra med de som är jämngamla som man själv är. Dvs de som är över 50år kan ha över 1mkr i ppm medan de som är kring 30år naturligtvis har mycket lägre pga färre insättningar och färre år att förränta ppm
Jag gav lite fler siffror i ett annat inlägg samt att Jan har skapat andra trådar där man kan se grafer på fördelning. Kändes onödigt att lägga in här också
Paradoxen är väl att alla som seriöst överväger FIRE och därmed en besatthet av pengar, åtminstone privatekonomi, egentligen värderar tid och LIV oändligt mycket mer än pengar. Pengar är ju ”a means to an end” och de flesta anställningar sker på grund av det. Jobbar man och trivs/tycker om det har man redan vunnit utan pengarna. Då har man ju tid och liv i nuet som man uppskattar. Så känner jag om mitt jobb just nu, men när man inte vet hur ens bolag kommer se ut om 10 år så får man ”hedga” med FIREplanering därtill, så att den goda tillvaron kan fortlöpa!
Jag med, vi har det genetiskt i släkten. Men med tabletter så är värdena optimala. ![]()
Blir mer och mer imponerad av minpension.se! Hittade en beräkningssnurra (“Beräkna din premiepension”) där man kan räkna ut vad premepensionen blir per månad med och utan efterlevandeskydd. I mitt fall blir beloppet -814 kr före skatt med skyddet aktiverat och det är ju inte någon större skillnad. Klart värt att avstå mtp. att hela beloppet går upp i rök för hustrun om jag skulle trilla av pinn först.
Jag tror du tog mitt något skämtsamma inlägg lite onödigt seriöst. Det var ju en återspegling till din käpphäst att det är synd om att alla unga vuxna i Stockholm inte får plats i sin överprissatta etta innanför tullarna.
Men det är klart. Trivs de/du på jobbet behöver de/du ju inte vara hemma. ![]()
Jag håller f ö med om det du skriver i stort, men jag menar att det är förenklat att säga att antingen trivs man på jobbet och behöver inte så mycket slantar eller så gör man det inte och siktar på FIRE. Det finns både en gråskala och en inverterad skala, menar jag. Man kan trivas utmärkt och ändå vilja göra annat och man kan vantrivas och ändå inte känna sig bekväm med tanken på konstant ledighet.
Jag tycker folk ofta överdriver hur stort man måste ha, ffa för att ha familj. Sen är det ju lättare för alla utanför Stockholm att tycka ungdomarna kan flytta någon annanstans eller gilla läget, men de har ju ingen referenspunkt eller anknytning. Det är ju mest att det är ett problem som ständigt blir värre som jag finner besvärligt.
off-topic: Men alla som inte har någon anknytning och ändå flyttar dit då? Hur överlever de? Är Stockholmarna bara mammigare och ängsligare? ![]()
(Ja, jag skämtar, men med allvar i motfrågan. Din invändning håller ju inte riktigt.)
Sedan är det ju på riksnivå helknasigt att boende blir dyrare överlag. Men som jag skrivit i vår andra diskussion: Annat har blivit billigare/bättre och kanske är det bara ett marknadsuttryck för detta. Pengarna ska s a s in i systemet oavsett.