I vilka marknader har ni era portföljer?

Jag är ganska tung på Amerikanska Tech bolag, men fyller ut med Norden och lite i Tyskland, mest för att ha få valutor och marknader att hålla koll på.

Har kommit så pass långt i mitt sparande att jag kan tänka mig expandera till exempelvis Asien. Är det många andra här som också har en mer global aktieportfölj eller är det mer fonder eller andra verktyg som gäller?

Har varit intresserad av Japan en tid men även andra marknader i bland annat Asien. Funderar dock på om det är så smart att engagera mig i fler marknader.

Jag är ganska aktiv.

Lite samma här, för spekulationshinken dvs. Men för grundplåten i mitt sparande (90% av det totala ) så kör jag enligt RT’s Basportfölj och eftersträvar den här marknadsfördelningen i 100 % aktier:

:wave:

Storebrand Global all countries 100%. Då får man nästan allt utan att engagera sig och kan vara helt passiv långsiktigt :person_tipping_hand:

3 gillningar

Fast jag vill ju engagera mig.
Ligger på runt 20% avkastning om året.

1 gillning

Ok, Grattis till fin fin avkastning :ok_hand: Jag tror det är mest vanligt med aktieindex fonder & kanske lite räntefonder samt sparkonton här på forumet. Det är ju inte någon direkt action i aktieforum delen här på RT…Vilket är synd. Känner inte till enskilda aktier i Asien någe vidare tyvärr, men det låter spännande att investera där också!

Jätte bra. Då behöver du knappast fråga om råd på RT då jag kan inte tänka mig att många slår din avkastning på den här bloggen :grin:. Hur länge har du haft 20% årlig avkastning :clap: ?
Varför ska du ändra på något när du har så fin historik? Hur lång är din historik?

1 gillning

Jag skulle gärna ha lite exponering mot Asien och i synnerhet Japan. Har än så länge känts lite för “svåråtkomligt” dock.

Överlag är jag överexponad mot hemmamarknaden och har relativt mycket i USA. Men även spritt på Frankrike, UK, Kanada, Norge, Danmark, Finland. Överväger att gå in i Mercado Libre så har jag lite Sydamerika också :slightly_smiling_face:

Vad är dina mest spännande innehav utanför SE/US?

Har du bytt från dnb global?:blush:

Vilkeb fond/etf?

I några olika! Men funderar starkt på att gå in i denna globala börshandlade aktieindexfond ifrån State Street:

100% Dnb Global indeks S :person_tipping_hand:

I den tyska versionen? I euro?

Ja precis men den finns registrerad för köp inom Sverige.

Ja det är lite dyrt att handla enskilda aktier i Asien över telefonen hos Avansa :laughing:

Vad är det som gör det svåråtkomligt? I mitt fall handlar det mest om att nätmäklare inte riktigt är etablerade och jag behöver ändra fokus från halv-aktiv till aktiv trader något som är lite svårt med ett vanligt jobb…

Vestas har gått bra i DK, och lite mindre klimatvänliga bolag i Tyskland. Har inga innehav i Frankrike eller Kanada just nu

Språkbarriär, saknad lokalkännedom, större kulturellt avstånd… Kräver betydligt mer tid för research.