I vilka områden i livet nöjer du dig med det du har, istället för det du vill ha?

Nedan är från vårt Instagram, men jag var så nöjd med inlägget att jag lägger det även här.

Ett rikt liv handlar om medvetna val. Det handlar också om att vara modig. Modig nog att titta på sitt liv som det är. Varken bättre eller sämre.

Det handlar både om att fira framgångar, men också att ha modet att sluta kisa. Att ha modet att våga gå efter det vi vill ha. Modet att ställa sig tuffa frågor som:

Har jag…

• lönen jag får, eller lönen jag vill ha?
  • tiden jag har för olika saker (barnen, mig själv, hobbies etc), eller tiden jag vill ha?
  • relationerna jag har i mitt liv, eller relationerna jag vill ha?
  • hälsan som jag har, eller hälsan som jag vill ha?
  • bilen / boendet jag har, eller bilen / boendet jag vill ha?

Om svaret på en eller flera av frågorna är nej, grattis! :hugs::heart::clinking_glasses:

Det betyder att det finns ett gap. Det finns en önskan om något annat. Det är den potentiella startpunkten för en resa mot något nytt eller annat. För att konkretisera det. Välj ett område eller en fråga ovan. Därefter, unna dig att hänga kvar i frågorna utan att avsluta dem som besvarade:

1. Vad skulle jag vilja ha?
  2. Vem skulle jag kunna fråga om det första steget om hur det ska gå till?

För oss i forumet som är lite modigare än snittet, i vilka områden i livet nöjer du dig? :slight_smile:

11 gillningar

Jag kan börja - framförallt har jag nöjt mig med tid och ersättning.

Jag har fram tills nu inte prioriterat att läsa böcker, något jag verkligen älskar, ger mig inspiration idéer och massor värde.

Sedan även faktiskt i området ersättning. Trots att jag tjatar om att man ska ta bra betalt upplever jag från tid till annan att jag inte vågar fråga efter vad det är värt. :see_no_evil:

Även i området relationer är jag ibland lite feg. Jag har inga problem att stå på scen, hålla föreläsning eftersom det inte riktigt handlar om mig. Men bjuda hem kompisar på en herrmiddag har jag aldrig vågat göra.

14 gillningar

Nu fattar inte jag. T ex:

Det går ju inte att svara “nej” på den, om man inte är död iofs. Då har man ingen hälsa alls, men kan å andra sidan inte svara.

Avser du att det ska vara två olika frågekolumner?

Med de invändningarna ur vägen kan jag säga:

Jag har snart ingen lön och det är självförvållat och något jag gillar, för allt:
Jag inte hade tiden jag ville ha. Den köper jag nu.
Jag har fina relationer, men ibland kanske jag kan tycka att jag är lite mycket av en eremit. Det ska jag fundera på om jag ska göra något åt.
Hälsan tycker jag att jag sköter om och den lär inte få mindre uppmärksamhet den heller.
Bilen har jag för att den gick genom besiktningen. Boendet jag har är det jag vill ha just nu iaf. Men jag är inte främmande för att byta.

Jag tänker att tid varit primära önskemålet. Jag har frågat både mig själv, men även kloka på nätet, eftersom ingen i vardagen riktigt förstått vare sig önskan eller vägen dit. Forum som detta är värdefulla.

De flesta tror jag. Bilen är låg hängande frukt här. Den är i det närmaste överflödig.

Do it! Du har ju haft helt sjövilda internetbekanta där… :joy:

5 gillningar

Har lite lösa tankar på att satsa på att skaffa en IM titel i schack, något som jag aldrig prioriterat tidigare. Extremt ovanligt och svårt dock i min ålder och jag är inte beredd att göra vad som krävs.

I området relationer vill jag hitta en ny tjej men har rätt höga krav för det. Tackar nej om det inte är helt rätt.

I övrigt är allt på plats, tar också bättre hand om hälsan efter FIRE.

1 gillning

Hade samma fundering jag med :sweat_smile:

Men för att svara på frågan:

I vilka områden i livet nöjer du dig med det du har, istället för det du vill ha?

• Lönen har jag inte den jag vill ha, det skulle vara bra med mer.
  • Tiden lägger jag hyfsat på det jag vill göra, även fast jag jobbar.
  • Relationer jag har i mitt liv är väl okej, jag hade nog velat haft ett kompisumgänge för att vara helt nöjd, även om jag inte är missnöjd idag.
  • Hälsan är väl tillräckligt bra även om den skulle kunna bli bättre, men det går emot vad jag vill lägga tid eller energi på just idag.
  • Boendet är också tillräckligt bra och skulle jag inte flytta något mer så skulle det inte göra mig något.
  • Bilen har jag inte så mycket krav på så den är väl också tillräckligt bra.
1 gillning

Tror man att det bara finns matematisk logik i livet så tror man att det där är en ja/nej-fråga, men det är det inte. Det är en fråga som radar upp alternativ att välja mellan.

Naturligt språk != logikspråk

3 gillningar

5 gillningar

Har absolut jobb, tid, relationer, boende, hälsa och bil som jag vill ha :slight_smile: Är genuint jättenöjd med dessa. Däremot har jag inte lönen jag själv vill ha eller tycker jag är “värd”. Dels pga lathet med löneförhandling, och insikten att företaget är relativt lågavlönat jämfört med andra. Har än sålänge blundat och valt att “nöja” mig ändå.

Tidigare har framförallt tid, ledig gemensamt samt egentid, varit en bristvara, men detta är något som vi jobbat på för att få till mycket bättre :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jag jobbar på följande konverteringar:

Pengar → Tid

Tid → Livskvalitet (vitt och brett)
Tid → Hälsa
Tid → Erfarenhet och relationer inom familjen
Tid → Vänner
Tid → Hobbies

Och sist:
Hobbies → Pengar

:nerd_face:

Den mest eftersökta resursen är definitivt tid. Pengar har inget större värde längre utöver just möjligheten att köpa tid.

6 gillningar

Är ganska nöjd med tiden, dock saknar jag att kunna sitta och spela lite längre. Svårt under småbarnsåren men men :joy:

När det kommer till relationer är jag supernöjd. Har en underbar sambo, superhärliga ungar och ett kompisgäng jag umgås med/har kontakt med frekvent.

Hälsan har tyvärr börjat svikta på senaste. Har börjat få panikångest, konstant huvudvärk och är allmänt trött/omotiverad. Arbetar som konsult inom en bransch jag inte längre är intresserad av. Tror det är den bidragande faktorn till mitt mående. Drömmer dagligen om att vara egenföretagare i en helt annan bransch. Får börja ta mig i kragen och göra något åt det snart… :smile:

3 gillningar

Det är okej Jan, du har andra kvalitéer. :rofl::heart:

3 gillningar

Tog inte långt tid innan den frågan blev ifrågasatt. Jan har det inte lätt. :smile:

5 gillningar

Well, det här var deprimerande. Jag vill ha mer av allt. Jäkla Jan. @janbolmeson :kissing_heart:

8 gillningar

Jag vet inte om jag är för gammal men jag är nöjd med “good enough”. Jag är nog för gammal för att maxa livet.
Visst har jag en del relationer jag inte skulle ha något emot att vara utan - men vilket samhälle får vi då? Folk som ställt upp och varit viktiga för oss under olika delar av livet och som nu inte är så “kul” längre kan man väl inte skära av?

Jag tror att jag skulle vilja lägga in en fråga mellan 1 och 2

Vill jag ha det med de konsekvenser det skulle ge/få?

5 gillningar

Jag tycker att man ska vara glad för det man har som är bra och så försöker jag tänka.

Visst skulle jag vilja ha högre lön men jag nöjer mig ändå med den lön jag har och tycker att den räcker till mycket.

Det finns relationer jag skulle vilja ha men jag har för länge sedan tvingats lära mig att man inte kan få allt man vill ha och då ska man försöka vara nöjd ändå och det är jag. Varför vara missnöjd med det bra man har bara för att det också finns annat bra?

2 gillningar

Är nöjd med det jag har och det som jag själv åstadkommer i livet.
Det som jag saknar ligger ofta utanför min kontroll.

1 gillning

Jag håller med men samtidigt skulle man också kunna undersöka:

• Vad håller jag fast vid enbart av bekvämlighetsskäl utan att det gett mig något under flera år?

Tycker att det finns en viss risk när man är 40+ att man låter sig bli FÖR bekväm och bara sitter i baksätet och låter livet köra runt med en. Man mår bra av att styra lite tänker jag.

5 gillningar

Det är rätt skönt att ha privatchaufför. :sweat_smile:

2 gillningar

Till helikoptern?

3 gillningar

Alla fem punkterna är egentligen bara en balansering av tid kontra pengar, förutom relationer.

Visst, bra relationer kräver en investering i tid, men så vitt jag vet går det inte att investera tid / pengar och få de relationer man önskar. Om inte den andra personen i relationen har rätt kvaliteter eller vill åt samma håll så hjälper det inte att lägga ner mer tid och pengar.

2 gillningar