Vill bara skriva av mig lite om hur dum man egentligen är och hur pass emotionellt out of touch jag blivit i förhållande till pengar…
Jag flyttade ut som 19-åring för att plugga på annan ort, och gjorde det med typ 5 000 kr på sparkontot och studiemedel ink lån. Det var allt jag hade, exklusive kläderna på min kropp och en laptop. På den tiden kände jag en total eufori över mitt liv i min lyhörda, trånga hyresetta. Jag hade egen bostad!
Jag höll en mycket strikt budget och kände mig verkligen rik på de 10 000 kronorna jag hade i månaden. 6 500 kr efter hyran var betald. Jag sparade i princip ingenting men kunde finansiera mitt liv precis som jag ville där och då i 3 års tid.
Varje gång någon frågade över hur det “fattiga studentlivet” var fattade jag genuint inte vad de menade? Jag hade ju precis allt jag behövde! Gemenskapen i studentlivet, egen bostad, ja till och med en gammal skruttbil och kläder på kroppen!
Jag kunde uppskatta det jag hade och hade ingen som helst ångest över pension, kontantinsats etc. Nettoförmögenhet visste jag inte ens vad det betydde! Lika lite som vad en aktie var.
Men sen när jag började jobba och tjänade “riktiga” pengar var jag givetvis tvungen att googla på hur man investerar… Det blev förvisso startskottet till att jag hittade till den här underbara gemenskapen och bloggen! Men också hur jag till och med idag blivit näst intill manisk i hur jag håller koll på mina tillgångar och ser risker på horisonten…
Jag tänker nästan dagligdags över värdet på bostaden i tider som dessa (köpte under pandemin…), fondportföljen, hur nettoförmögenheten kommer utvecklas de närmsta åren, när jag blir ekonomiskt fri, etc etc.
Jag har otroligt svårt att uppskatta nutiden och unna mig någonting alls. Jag är inte bara ekonomiskt ofri, utan alla trender har pekat neråt i över 1 år nu… Det går åt fel håll i raketfart… Det är vad mitt känsloliv skriker.
Rent rationellt förstår jag att jag faktiskt har en blomstrande karriär, buffert, fondportfölj uppsatt precis som jag vill ha den, etc etc. Men emotionellt finner jag hela min ekonomiska situtation som “defekt”. Jag kan inte leva förrän jag har åtminstone ett par miljoner i portföljen! Jag känner mig fattigare än någonsin förut.
Jag vet egentligen inte vad jag vill ha ut av tråden annat än att lätta mitt hjärta och kanske höra om någon känner igen sig eller har några tips för att bryta det här tankemönstret? Mitt student-jag skulle bara skaka på huvudet, ta en studentöl på kårhuset, och bränna resterande av pengarna på en resa eller något.
Den sortens lättja kring min ekonomi som jag hade under studenttiden var givetvis inte hållbar heller. Jag var bokstavligen en del av de där 1/4 svenskarna som inte har råd med en oförutsedd utgift på 10 tusen det rapporteras om i undersökningar och kvällstidningar till och från!
Men det är exakt vad jag skulle behöva mer av idag…