I vilka områden upplever du att majoriteten har fel?

Med handen på hjärtat har jag bara skummat frågan från TS till inlägg nr 62 och detta lär bli nummer 145 eller dylikt, så kanske någon redan pekat på det som jag tänker när jag läser:

Jag är mindre intresserad av sakområden där ‘majoriteten har fel’ (enligt min personliga bedömning) och mer intresserad av metaperspektivet som för min del handlar om:
Om en fråga har blivit så stor, så accepterad, så självklar att alla tycker det, så kan det absolut vara av värde för mig, personligen, att fundera över hur många av dessa ‘alla’ som själva gjort jobbet. Vem har läst källorna, dragit egna slutsatser osv, och vilka av ‘alla’ har bara hakat på för att man ser att alla andra hakar på?

Min google-fu (duckduckgo-fu låter så kass, ärligt talat.) sviker mig, men… det finns en comic strip med en flock djur (zebra? gnuer? antiloper? Nått afrikanskt savanndjur om jag minns rätt) där alla springer åt samma håll. En av dem frågar sin löp-granne Varför springer vi? varvid löp-grannen tittar på honom, förvirrad, och säger Jag vet inte. Vet inte du?.

Ja. Nått sånt i alla fall.

Och det är väl vad jag landar i.
När ‘alla’ är ense om att något är bra/rätt/norm, så tycker jag det kan finnas ett värde i att SE fenomenet, och, om jag anser det vara viktigt nog, faktiskt göra lite av jobbet själv. Franska källorna, gå till djupet, försöka titta efter om det finns något bakomliggande som kanske inte syns/förmedlas osv.

Och innan någon skriker Konspirationsteoretiker! så vill jag säga, nej, det är jag inte. Men jag vill inte heller att man ska avfärda reella funderingar och frågor och farhågor man själv inte tänkt på med att dänga det i skallen på folk om/när det egentligen handlar om att man själv inte står stadigt nog för att kunna argumentera för eller förklara sin sak.

Och ja. Ibland är det ren och skär pyromani som gör att folk kastar in brandfacklor, utan rim och reson, så jag säger inte att det INTE finns folk som, enligt mitt tycke, är helt snett på det. Att använda min urskiljningsförmåga när det finns utrymme att lära mig mer om andra sätt, perspektiv, etc, och när det är en fälla som jag gör bäst i att hålla mig undan.

Är det förståeligt vad jag menar?

10 gillningar