IBKR lanserar ISK

Någon som vet ifall det finns begränsningar v.g. handel med optioner på ISK på svenska handelsplatser, t.ex. Avanza och NN?

Jag frågade också om optioner och fick detta svar:

“Thank you for showing your interest in setting up an account with Interactive Brokers. You should be able to trade Swedish options in your ISK account provided you have options trading permission. These permissions can be applied during the application process and/or after the successful opening of the account. Please refer the below link for details regarding commissions for trading options: Commissions Options | Interactive Brokers LLC ? Kind regards,Anshupriya TIBKR Client Services”

Låter konstigt att vi får olika svar.

Rättelse: Jag ifrågasatte det och de svarade då: “Please accept my apologies for the misunderstanding earlier. Options trading is currently not supported in ISK accounts. Kind regards, Anshupriya T IBKR Client Services”

1 gillning

Det svenska kartellet kommer vakna snart.

OK. För de intresserade gick detta relativt snabbt. BG transaktionen skickades igår och pengarna finns på kontot idag.

1 gillning

Det går inte att överföra värdepapper direkt mellan ett svenskt ISK och IBKR iallafall, man får sälja av och överföra cash.

1 gillning

Försöker förstå kostnaden IBKR vs Montrose, är idag premiumkund hod Montrose.

Handlar primärt WEBN,
Montrose
Växling 0,1 %
Courtage 0,1 %

IBKR
Växling 0,03 %
Courtage?

När det gäller belåning funkar det som hos Avanza vad jag förstår (krav på visst innehåll i portföljen?), men funkar det med det svenska ränteavdraget (i teorin)?

1 gillning

Hur lyckas ni skapa ISK-konto? Jag följer deras instruktion men för mig verkar det saknas valet för att skapa ytterligare konto

Det skapades 2 konton när jag öppnade ISK. Det ena är ett ISK och det andra är ett sorts transaktionskonto. Det går endast att betala in pengar till transaktionskontot i alla fall. Sen kan man givetvis föra över SEK till ISK:t.

Har du följt den korrekta länken för öppning av ISK?

Nu skall jag erkänna att jag inte handlat än på mitt ISK, men det står på deras sida att de har: “Brokerage commissions from 0.05%”. Så om det stämmer är det ju halva av vad Montrose tar.

1 gillning

IBKR för WEBN blir
Växling 0,03 %
Courtage 0.05%

För Fixed -IB Smartrouting Tyskland. Dock måste du köpa för 6000 EUR för att komma upp i min courtaget på 3 EUR. Kanske inte helt optimalt. WEBN på Montrose med 0.1% i courtage kan du köpa från 1000 kr för att uppnå minsta courtage på 1kr.

Hela deras prislista är här för aktier, välj mellan dom tre regionerna och sedan land. Vad roligt nu kan man handla APAC aktier, det har ingen svensk mäklare än! :slight_smile: Känns som julafton har kommit tidigt i år. :wrapped_gift:

5 gillningar

Ja det vill jag veta också. Finns också en del nackdelar med ISK vs KF för att få tillbaka källskatten:

• Max 15% automatisk avräkning från Skatteverket. Resten måste man söka själv från källstaten. En lösning köp ej aktier där källskatten är högre än 15%. Det är dock inte så många länder.

• Har man underskott av kapital kan man som mest få 500 kronor per år. Dvs alla med bolån får problem. En lösning kan vara att föra över bolånet i deklarationen till sin partner.

• Man kan inte få mer avdrag än vad schablonintäkten på IBKR ISK kontot blir. Dock lite osäker om man har flera ISK konton om man kan få avräkning på den totala schablonintäkten. Verkar allifall som att SKV bara räknar ISK konton som har fått utdelning där källskatt dragits. Om man har mycket utdelningsaktier kan det bli problem. ISK skatten kanske sänks i framtiden samt ISK grundavdraget borde påverka schablonintäkten?

Om någon är bättre insatt i detta än mig rätta mig gärna!

Med det sagt får klura lite på det här. Just nu köper jag utländska aktier på en KF i SAVR. Det kostar 0.20% i courtage + 0.19% i valutaväxlingsavgift. Men då kan man köpa väldigt små aktieposter från 500kr i runt 20 marknader.

IBKR är ju extremt mycket billigare på säg 0.05% courtage + 0.03% i valutaväxling för Tyskland. Dock blir det mycket större aktieposter, 6000 EUR i det fallet. För Sverige 20,000kr, USA kanske runt $2500, lite svårt och räkna på USA, dom tar betalt per aktie som handlas, Japan 100000 Yen ≈ 6360kr, etc etc

Då är frågan om den billiga courtaget och valutaväxlingen väger upp eventuellt missad källskatt samt större aktieposter? Som jag tolkar prislistan så är courtaget för fractional reserves samma som för den vanliga prislistan? Då har man fortfarande samma “Minimum per order” och det blir extremt dyrt att handla med fraktioner av aktier?

Ja samma här. Jag var tvungen att skapa en ny användare och välja ISK där, sedan kan man om alla personuppgifter är samma välja “merge all accounts under one username”. Fast det verkar som om min “professional” klassificering gick förlorad samtidigt, så nu får jag försöka fixa det…

Deras system är rätt klatrigt tycker jag.

1 gillning

Tjena!

Bifogar lite länkar jag tyckt saknats här, ska försöka göra TLDR också.

Onboarding sidan för ISK, har även FAQ längst ner.

Courtagejämförelser

https://nitter.net/kulturdesken/status/1970192338820505898

Begränsningar:

Du kan idag inte flytta över ISK, du måste sälja ditt innehav och göra insättning på ISK (ifall du byter mäklare).

Du har inget valutakonton, eller multi-valuta. Du har endast SEK som automatiskt konverteras vid köp/sälj till 0.03% i avgift (se jämförelsen ovan). Jag tror detta är något som dom jobbar på, men jag vet inte.
Dom har för tillfället;
Inga derivat. (optioner), inte svenska aktier, fonder, eller ETFs. Ingen belåning i dagsläget. Detta är något dom har sagt att dom ska implementera, och man kan ju tycka att det är något som borde vara högt på listan.

Man tillåter ju inte blankning av aktier på ISK, så det är inget som kommer funka här heller. Men när det kommer derivat så har man andra verktyg som kommer fungera bättre än ETPer (enligt mig)

Officiella länkar

Belåningsränta (återigen, inte tillgängligt än, men för att få en hänvisning på vad lånen kommer kosta)

SEK
Under 900k - Benchmark (STIBOR) +1.5
900k - 9M - Benchmark + 1.0

Officiellt courtage:

Vad du kan investera i på ISK

Tldr:
Billigare än de andra mäklare på nästan alla sätt. Har idag vissa begränsningar som gör dom lite mindre attraktiva, men samtliga av dessa verkar dom jobba på.

När jag räknat på KF vid utdelningsstrategier, så verkar KF vara fortfarande vara värt. Främst på Montrose (varning för ChatGPT matte)

5 gillningar

Lite irriterande, stoppade in 7k SEK och tänkte köpa Toyota på japanska börsen för att testa plattformen. Det borde ha blivit ca 100,000 yen för att uppnå mincourtage 80 yen vid 0.08% courtage. Men det gick inte. Man måste handla minst 100 aktier och sedan multipler av det på japanska börsen. Intressant upplägg. Vi småsparare i Sverige är väldigt bortskämda med att handla på svenska börsen i små poster. Sedan SAVR med 1kr i minimicourtage på över 20 marknader är helt underbart.

Får nog bli lite mer rik innan jag satsar på IBKR tror jag. Men bra att det blir konkurrens och kul att ni finns det en möjlighet att handla på APAC börserna kostnadseffektivt, dock i större poster.

1 gillning

Det är är väl japanska börsens regler och inte IBKR?

Japp helt korrrekt! Därför jag skrev att vi är bortskämda i Sverige med svenska börsen! :slight_smile:

1 gillning

Gjorde en test order på indiska börsen men den gick inte alls och handla på. Googlade lite snabbt och verkar svårt och handla på den börsen som utländsk privatperson. Det var tråkigt. Obs inte IBKRs fel! :slight_smile:

Dock (gissar jag) att det måste finnas en hel uppsjö fler indiska fonder/etf att handla via IBKR Än vad vi är vana vid i Sverige. Har du kollat mutual fund screenern?

Nej så långt har jag inte kommit. Nu ändrade jag precis courtage inställningen på kontot från fixed till tiered för att se hur det slår på avgifterna. Man kan trycka “preview” innan man lägger orderna så får man kostnaden på dom olika marknaderna för ett enskilt instrument. Tror tiered är lite billigare överlag för mindre ordrar. Men lite kringavgifter som är svåra att räkna på. Men inställningen verkar inte slå igenom direkt. Håller på och kollar på USA marknaden nu för att se hur den faktiska kostnaden blir och hur IBKR står sig mot SAVR.

1 gillning

Det är mycket att kolla. Lite av en inlärningsprocess i sig själv😀

1 gillning