Så var det i Sverige också tidigare. En börspost var ofta omkring 100 aktier men varierade från bolag till bolag. Förekommer väl fortfarande för tex optioner men med annan benämning.
Kan det vara 10-15 år sedan det ändrades här? Kontentan är oavsett inte IBKR:s fel.
Montrose Platinum är bättre än Avanza PB men utbudet är ju inte helt bra ännu.
OBS att i dagsläget är Montrose sämre än Avanza PB Mini, och endast bättre än Avanza PB i första halvan av denna graf (~25k SEK) iom växlingsavgiften är 0,3% i dagsläget och inte det som planerats enligt hemsidan för varje nivå.
IBKR är helt klart bäst, inkl flexibilitet med fractional shares, men utbudet kanske inte är på topp (ännu)
Lägger till en motvarande graf med courtage i %-form:
När du skriver att inte belåning finns - då syftar du inte på värdepapperskredit? För värdepapperskedit finns enligt deras FAQ. Se bilden nedan. Kan någon bekräfta att detta stämmer? Det är ju som en belåning i så fall. Använder det själv på Avanza.
“No you can not trade on margin in your ISK account but IBKR is planning to introduce margin trading at a later stage”
Nedanför detta, alltså det du markerat, tolkar jag som att dom beskriver hur det skulle gå till (vilket är samma hos de nordiska aktörerna såvitt jag vet).
Funktionen för värdepappersbelåning strikt finns, men den är idag inte möjlig för ISK konton (ännu). Jag har hört olika tidslinjer från folk som ska ha pratat med IBKR, där tidsplanen för derivat (och därmed även belåning) skulle komma inom en månad, så säg från och med November om man ska vara optimisitsk. Men det blir ju “En kompis kompis som säger X”
Så ja, min tolkning är att det på IBKR idag inte finns någon möjlighet till belåning på ISK konton, värdepapperskredit, marginallån eller vad man nu vill kalla det.
Jag tog ut mina pengar, orkar inte med IBKR. Jag vill köpa mycket mindre aktieposter än vad det går att göra. Så satte in dom på SAVR och köpte Japanska ADRs på NYSE istället. Toyota, Honda, Mitsubishi och Sony blev det. Högre avgift 0.20%+0.19% plus årliga avgifter för ADRs.
Är ett test. Vill se hur det funkar med skatten på utdelning om det blir dubbelt, både japansk och amerikansk. Eller bara japansk samt hur mycket SAVR får tillbaka. Har efter mycket googlande och frågat diverse AIs inte fått något entydigt svar. Någon som vet?
Slutsats för mig: IBKR riktigt bra avgifter, dock tyckte jag det var jobbigt och hitta aktier. Deras aktielista visade bara 50 stycken åt gången. Jag laddade ner deras IBKR desktop då kunde man se 200 åt gången. Finns säkert andra sätt. Men mycket information finns det. Dock tyckte jag det var lite segt och tog tid och trycka mellan olika flikar. Synd att det är så höga minimum avgifter. Även synd att många utländska aktier bara handlas i minst 100 poster. Ej IBKRs fel. Det är börserna sig själva som kontrollera detta.
OBS att i dagsläget är Montrose sämre än Avanza PB Mini, och endast bättre än Avanza PB i första halvan av denna graf (~25k SEK) iom växlingsavgiften är 0,3% i dagsläget och inte det som planerats enligt hemsidan för varje nivå.
Det är väl bara för handel av fonder som växlingsavgiften är hög på Montrose. Annars ligger den på 0,05-0,12 % beroende på nivå.
Det var det jag skrev? I dagsläget är det sämre pga den “temporära” höjda växelavgiften på 0,3%. OBS att grafen visar när Montrose har implementerat priserna enligt deras prislista (som du länkade)
Aha, aktiebiten visste jag inte om, antog att det definierats samma som för ETF:er som på IBKR. Avanzas är 0,125%, men som sagt är grafen ändå utifrån deras prislista. Dock är deras utbud väldigt kasst just nu, så ingen idé att hoppa dit för aktier (ännu).
Som sagt en hel del att sätta sig in i så det kommer ta tid innan man är helt med på hur allt fungerar. Men jag gillar vad jag ser så här långt. Och då har jag ändå inte hunnit kolla på desktop applikationen än.
AQR APEX UCITS kan handlas för minimum 10.000 EUR/USD/GBP. Så har man tillräckligt löst krut så går det
Detsamma gäller för AQR ALTERNATIVE TRENDS UCITS FUND, AQR DELPHI LONG-SHORT EQUITY UCITS, AQR MANAGED FUTURES UCITS, och sist men inte minst, AQR STYLE PREMIA UCITS
Som jag ser det är Apex, Style Premia och Managed Futures de absolut mest intressanta. Nyköp vid befintligt innehav är också minimum 10.000 EUR/USD/GBP.
Inte speciellt jobbigt. Jag gillar att de gör att man måste vara noggrann och tydlig med all information de efterfrågar när man öppnar ett ISK där.
Jag lyckades inte använda deras 3. parts tjänst via Plejd för att sätta in kontanta medel men överföring från bank till BG är på kontot nästa dag så det är ganska smidigt ändå.