Kan det vara för att du är inställd på Fixed pricing istället för Tiered? Mindre ordrar är oftast billigare på Tiered.
Jag har precis bytt till Tiered-prissättningen och resultaten är ungefär samma – “change” visar fortfarande ett högre belopp än hos Nordnet.
Det tar ett dygn ungefär innan bytet slår igenom. Kan vara därför. Testa imorgon igen (drygt, jag vet
)
Edit: kan vara “transaction cost”. Osäker på ifall du betalar den på NN.
Jag ska erkänna att jag är helt ny på IBKR. Kanske “någon” mer erfaren är mer insatt i detta här med hur kostnader är uppbyggt på IBKR.
Det har nu gått över 24 timmar. Tyvärr är resultatet detsamma – IBKR visar fortfarande ett högre pris i “preview”-steget.
Jag har även testat samma sak med 5x GOOGL-aktier för 240 $, och skillnaden är ungefär lika stor. Växelkursen som IBKR använder verkar rätt dålig – 11 519 SEK hos Nordnet (konverterat från 1 206 USD efter avgifter) mot 11 585 SEK hos IBKR (konverterat från 1 200 USD efter avgifter).
Även om IBKR alltså visar som 6 USD billigare, blir det ändå dyrare än Nordnet + 6 USD efter konverteringen.
@joao - Jag fattar inte hur det kommer sig att ditt vy ser helt annorlunda ut än mitt i IBFX app (?)
Jag kommer inte åt det just nu men kollade igår kväll och det är skillnader lite överallt.
“FX Cost” finns inte i min vy och jag kan inte välja “Standard order”.
Är du säker på att det är ett ISK konto du har öppnat?
Jag kan säkert posta en bild sen av hur det ser ut i min vy på IBFX appen.
Har du t:ex möjligheten att ändra till Market/Limit order?
Min skärmdump visar Nordnet i den övre halvan, så “FX Cost” hör till Nordnet. IBKR är den nedre halvan och det är den vyn man får när man trycker på “Preview” innan man genomför en affär.
Ja, jag har både Market och Limit orders – alla dessa var Limit orders.
Det är ju bra du uppmärksammar detta i alla fall. Har du testat att fråga IBKR supporten varav prisskillnaden uppkommer? de brukar vara bra på att svara snabbt ![]()
Skulle vara intressant att höra deras förklaring på det du har upptäckt. Jag kan tänka mig att deras Preview kanske visar ett för oss “negativt” estimat men är osäker.
Sen är det värt att se upp för att vissa mutual funds kräver en inträdeskostnad, till exempel Winton Alma Diversified Macro Fund (omkring 5 GBP) (en del andra har 0 sådan kostnad). Dock är kostnaden ens oavsett om man handlar för 100 eller 1000 GBP så vitt jag har kunnat klura ut. Så det är värt att se upp för att små handlar kan ha stor procentuell kostnad.
Verkar som att det finns vissa justeringar som tas med i “preview”-vyn. Så som det ser ut nu behöver jag nog faktiskt genomföra affären och jämföra på riktigt, eftersom “preview” inte verkar vara tillförlitlig.
Förhandsvisningen som visas av IBKR har en säkerhetsmarginal och det faktiska belopp du betalar är mindre än så. Det råkade sig så att jag köpte 5 aktier i GOOGL för 239,5 den 13 oktober och valutaomvandlingen gjordes till cirka 9,52 SEK/USD, vilket ligger mycket nära spotpriset vid köptillfället.
Ja! Jag har också precis genomfört tre köp av SPYI och växelkursen var helt perfekt.
Så gör inte som jag – lägg inte för mycket vikt vid “preview” ![]()
Bra att du kontaktade supporten på IBKR och testade köpet live. Hatten av, @joao ! Bra att vi fick bra matnyttig fakta av detta så man slipper fundera på om nu IBKR verkligen har bra växelkurs.
Mycket bra att veta. Tack!
Har någon av er lyckats luska ut ifall man får tillbaka källskatten om man har utländska aktier i IBKR:s ISK? Det känns som en rätt viktig aspekt vid valet av aktiemäklare, vore tråkigt om 15% av en fet utdelning skattas bort i onödan.
Jag antar då att det fortfarande inte finns något sätt att handla amerikanska optioner inom ISK? Handlar med optioner i min “lekhink”. Har just nu TastyTrade/TastyWorks som är väldigt smidiga och billiga men nackdelen är att allt måste deklareras för hand (skattemässigt) och att man måste hålla på med att överföra pengar till USA. Svenska optioner har jag handlat hos Degiro och jag vet att Avanza också erbjuder det men likviditeten är alldeles för låg i svenska bolag, hittar sällan optioner utan en massiv spread pga detta. Dessutom är avgifterna hos Avanza väldigt höga om man som jag sysslar med små poster.
Har tyvärr inte kollat upp det. Ställa fråga till IBKR eller Skatteverket?!
Jag har frågat IBKR nu, återkommer med informationen här ifall jag får något bra svar.
Nja, kanske inte det svaret jag hade hoppats på. Det här sker ju per automatik när jag handlar via Avanza. Av någon anledning så verkar det också ske per automatik för min ISK hos DeGiro (det hade jag inte trott med tanke på att de halvt lagt ned den tjänsten). Men för IBKR låter det som att det blir upp till mig att börja leta fram och fylla i blanketter:
Thank you for contacting IBKR Client Services.
For Swedish ISK accounts, we do not automatically report withholding tax on dividends to the Swedish Tax Agency. You will need to provide documentation when filing your annual tax forms.
We offer Dividend Tax Vouchers that serve as proof that taxes were withheld at the source. To request one:
- Login to Client Portal
- Select Performance & Reports menu
- Under Tax Reports, find Dividend Tax Vouchers
- Choose the Year and Sweden as the Country
- Click Request Dividend Tax Voucher
- Follow the prompts to select the specific dividends you need vouchers for
Note that tax voucher requests for the current year’s dividend payments are not available until mid-February of the following year. There is no fee for requests submitted via Client Portal.
The Swedish Tax Agency may also accept our activity statements to verify your tax reclaim. We recommend trying with one of our statements before requesting a tax voucher.
Kind regards,
IBKR Client Services
Så fort det går att köra med belåning på deras ISK går jag över. Enda anledningen till att vara kvar på Avanza nu
För mig är IBKR nu det absolut bästa alternativet att ha sin ISK:
Väldigt låga FX avgifter
Kan handla på i princip alla marknader
Låga courtage
Den enda som gör att jag har kvar lite på Avanza och Montrose är ISK konton till barnen och de billiga belånings möjligheterna samt direkta skatteåterbäringarna på Montroses KF konto för utländska aktieinnehav.