Idag börjar min sparresa, 44 år gammal! Bättre sent än aldrig :)

Hej allesammans!

Idag 20/3 2026 börjar min sparresa!

Jag är nybörjare i börsen och sparande, heter Leo och är 44 år gammal. Har följt forumet ett litet tag och tycker det är mycket vettigt och bra innehåll. Tänkte också följa era sparråd här och börja IDAG faktiskt :slight_smile: Bättre sent än aldrig :sunglasses: :sunglasses: :grimacing:

Kommer göra min första insättning idag 20/3 2026 - tro det eller ej - på 2000 kr och använda en fondrobot, förmodligen LYSA.se men inte riktigt bestämt ännu. Sedan tänkte jag spara 20% av lönen till att börja med. Höjer förmodligen lite sen.

Jag sparar faktiskt intressant nog till en bättre pension då jag gillar att jobba. Jag är alltså inte med i FIRE-communityt utan tvärt om, jag vill jobba men ha bättre pension!
Eller jag gillar mitt jobb rättare sagt och mina kollegor. Vill ej helst vara utan.

Tänkte också passa på att tacka forumet för så bra innehåll och inspiration.
Vad duktiga ni är!

Det känns inte kul att börja så sent i livet. Helst hade man startat resan för ca 20 år sen. Men jag tänkte bättre sent än aldrig. Räknar med pension om ungefär 30 år och det borde ge en rejäl extra slant till mina äldre dagar hoppas jag. Jag tänkte investera främst i indexfonder och lite utdelningsaktier också. Mest för jag gillar kombinationen.

Kul att vara här! :slight_smile: Hoppas också lära känna er bättre!

image

PS: Hojta till om ni ses i Stockholmstrakten eller så. Vill gärna mingla med likasinnade och få mer inspiration. Fika, föreläsningar, konferenser, vad som helst. /Leo

43 gillningar

Har du inget sparande alls sedan tidigare? :slight_smile:

1 gillning

Hej Leo!

Välkommen till forumet! Grattis till det bästa beslut du kan ta att börja spara, som du säger bättre sent än aldrig.

jag har också Lysa superbra på alla sätt tycker jag. Jag har sparkonto där och 2 olika ISK så det går ju att ha flera konton om man vill.

Heja dig, fira ordentlig och önskar en trevlig helg, solen skiner :sun::blush:

2 gillningar

Välkommen till forumet och grattis till ett bra beslut Leo!

Håller tummarna för dig.

Låter som en bra plan och att du tänkt rätt, kör hårt!

3 gillningar

Kul! Det är bara att kämpa på! Om du har 0 sparat idag så har du miljonen om 20 år om du sparar 2000kr/månad. Med 10 år kvar till pensionen så kommer du ha 2,4 Mkr när det är dags. Ett ganska bra nöjeskonto eller tillskott om pensionen är knapp​:slightly_smiling_face:

Notera det magiska med ränta på ränta.

1Mkr- 20 år

2Mkr- 8 år

Grattis till ett bra val!

5 gillningar

King! Man ska alltid bygga för en ljusare framtid. Mäktigt beslut!

1 gillning

Jag har en bra buffert men tänkte behålla den.

Börjar spara i aktier nu om några minuter :slight_smile:

Gillar långsiktighet och tänkte jobba till 80 eller mer. Tänkte spara denna tråden som minne hehe. Hoppas forumet finns kvar så länge!

Edit: nu är jag igång med mitt sparande! :smiley: :sun:

8 gillningar

Välkommen till forumet och lycka till på resan :grinning_face::+1::smiling_face_with_sunglasses::sun::smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Jättebra att du börjar spara men planerar du inte lite för långt fram? 80 år tänkte du spara till men man vet aldrig om man blir sjuk o dör när man är 70-75. Bättre spara till 65 års ålder njut av pensionen innan de blir för sent vill jag säga med andra ord. Grattis att du börjar spara​:blush::partying_face:

3 gillningar

Bättre sent än aldrig. Kollat så att du har 100% aktier i Lysa? Se även över tjänstepensionen, med lång sparhorisont så är fondförsäkring med en global indexfond ett bra val.

4 gillningar

Bra jobbat! FIRE är ett ganska dåligt sparmål för de flesta tycker jag. Bättre att se en portfölj som möjligheten att ta en större kostnad i livet när det är viktigt att kunna göra det.

Kanske kunna ta tjänstledigt och ha tid för en sjuk förälder eller låta ett av barnen få en chans till på universitetet trots att CSN sagt nej.

Eller bara flyga hela familjen till en strand i något varmt land och njuta av att bråka om man ska äta pizza eller sushi :slight_smile:

6 gillningar

Välkommen och man får börja någonstans =P. Less is more. Så tänk inte att du måste välja en massa olika fonder/aktier för att lyckas. Det svåraste är börspsykologin. Hur reagerar du vid förluster? Kan du fixa en nedgång på 15-30% utan att känna, nu måste jag sälja för att rädda det som räddas kan. Din riskaptit måste du ha koll på. =)

5 gillningar

Jag hade typ inget sparat vid 44år, hade lagt allt i lägenhet o lite för mycket på stereon :wink:
Men nu 10år senare har jag nog på kontot för att påbörja min sista arbrbetsmånad snart

4 gillningar

Varför skulle CSN säga nej?

1 gillning

Då blir jag ju nyfiken på din anläggning? Är själv “investerad” i hifi och ser fram emot varje gång jag får möjlighet att sitta och bli uppslukad av musik. Naim, Chord och Audiovector här :slight_smile: Sorry för going off-topic!

4 gillningar

Tack för era svar! :slight_smile:

Ja - jag vet många ogillar sina jobb/trötta på karriären mm. FIRE är kanon som alternativ. Gillar det mycket!

Ett alternativ till FIRE:

Jag hittade en egen väg genom att byta jobb till ett som var lugnare och roligare än mitt förra. Med trevliga kollegor som tur var. Trivs bra där jag är idag..

Tror heller inte jag skulle vilja vara hemma på heltid! I alla fall inte just nu.. och starta eget företag mm. är inte riktigt för mig

Så, jag tänkte på FIRE innan jag skrev detta inlägg men beslutet blev att jobba kvar (där jag numera trivs) och ta en bättre pension istället, med lite aktieutdelningar mm. som bonus!

Just det:

Det blev Savr.se som spartjänst, inte Lysa.se.

Jag tog en global indexfond som start. Det var lägre avgift. Jag tänkte börja så och vänta lite till fondrobotarna är billigare och mer utvecklade. Sparsaldo i nuläget: 2000 kr :slight_smile:

44 år gammal haha. Bara köra så det ryker./Leo

7 gillningar

Otroligt befriande att läsa om någon som börjar spara efter de fyllt 40 och lägger 2000 kr i månaden. Stort tack för att du delar med dig.

4 gillningar