Idag börjar min sparresa, 44 år gammal! Bättre sent än aldrig :)

Hej allesammans!

Idag 20/3 2026 börjar min sparresa!

Jag är nybörjare i börsen och sparande, heter Leo och är 44 år gammal. Har följt forumet ett litet tag och tycker det är mycket vettigt och bra innehåll. Tänkte också följa era sparråd här och börja IDAG faktiskt :slight_smile: Bättre sent än aldrig :sunglasses: :sunglasses: :grimacing:

Kommer göra min första insättning idag 20/3 2026 - tro det eller ej - på 2000 kr och använda en fondrobot, förmodligen LYSA.se men inte riktigt bestämt ännu. Sedan tänkte jag spara 20% av lönen till att börja med. Höjer förmodligen lite sen.

Jag sparar faktiskt intressant nog till en bättre pension då jag gillar att jobba. Jag är alltså inte med i FIRE-communityt utan tvärt om, jag vill jobba men ha bättre pension!
Eller jag gillar mitt jobb rättare sagt och mina kollegor. Vill ej helst vara utan.

Tänkte också passa på att tacka forumet för så bra innehåll och inspiration.
Vad duktiga ni är!

Det känns inte kul att börja så sent i livet. Helst hade man startat resan för ca 20 år sen. Men jag tänkte bättre sent än aldrig. Räknar med pension om ungefär 30 år och det borde ge en rejäl extra slant till mina äldre dagar hoppas jag. Jag tänkte investera främst i indexfonder och lite utdelningsaktier också. Mest för jag gillar kombinationen.

Kul att vara här! :slight_smile: Hoppas också lära känna er bättre!

image

PS: Hojta till om ni ses i Stockholmstrakten eller så. Vill gärna mingla med likasinnade och få mer inspiration. Fika, föreläsningar, konferenser, vad som helst. /Leo

43 gillningar

Har du inget sparande alls sedan tidigare? :slight_smile:

1 gillning

Hej Leo!

Välkommen till forumet! Grattis till det bästa beslut du kan ta att börja spara, som du säger bättre sent än aldrig.

jag har också Lysa superbra på alla sätt tycker jag. Jag har sparkonto där och 2 olika ISK så det går ju att ha flera konton om man vill.