Idag lärde jag mig någonting jag inte tidigare visste

Finns massor av korta videos på sociala medier där de börjar med det uttrycket (på engelska) innan de förklarar något “revolutionerande”. Uttrycket blir automatiskt normalt när folk hört det tillräckligt många gånger.

2 gillningar

I was today years old when I learned that…?

Det är ju nästan lika stendumt. :smiley:

1 gillning

Ja det är ju ett slags slang/fenomen på sociala medier. Inte att folk skulle vara OK med det i någon faktisk text :wink:

2 gillningar

Folk hittar hela tiden på nya ord / uttryck som betyder väldigt specifikt någonting. Ibland tar de skruv och blir etablerade.

2 gillningar

För att inte totalkidnappa detta och göra det till en språkvårdstråd avslutar jag med att konstatera att: “Idag lärde jag mig någonting jag inte tidigare visste” hade varit en bättre titel.

5 gillningar

Visste tidigare? :sweat_smile:

3 gillningar

Det funkar också, men jag föredrar omvänd ordföljd. Man är ju av den gamla skolan, från den tiden det fanns skolböcker och pengar i verksamheten och barn som skrev fult fick gå i specialundervisning för detta. (been there - done that - got no t-shirt)

6 gillningar

Vättern är ca 300 m hög på mitten jämfört med en rak linje från Askersund till Jönköping.

4 gillningar

Lärde mig om 4B idag, det är från Sydkorea där barnfödseln är lägst i världen.

Handlar om att ta avstånd från män, riktigt intressant att följa då rörselsen håller på att explodera i antal medlemmar och kvinnor går med från hela världen.

“Child-rearing”? :thinking:

tillägg: Googlade och lärde mig nå’t nytt. Helt i linje med tråden. :smiley:

Dramatenväskan är inget som härstammar från Dramaten i Stockholm utan är en ordlek: Dra-maten…

6 gillningar

Äh. Jag praktiserar redan dess principer.

• har ej sex med män
  • föder ej barn
  • datear inte män
  • gifter mig inte med män
10 gillningar

What!?! Jag har gröna. Visste att jag var speciell. :clap::eyes:

7 gillningar

Idag har jag lärt mig att det bara finns ett ord som rimmar på month. :blush:

4 gillningar

Extra kul info när jag, som forumets språkpolis, ibland får påhopp för att jag använder ålderdomliga uttryck. :smiley:

Bonuskul, från Oxford English Dictionary:

How common is the adverb uneath?
Fewer than 0.01 occurrences per million words in modern written English

Och eftersom oneth är en variant av uneath och uneath knappast rimmar på month så är vi tillbaka där vi började. :smiley:

2 gillningar

Fast du väljer då att glömma att engelska ord väldigt ofta inte uttalas som de stavas.

1 gillning

Fast uneath är då urengelska, så i just det fallet känner jag mig ganska säker. :smiley:

När jag var valförrättare hittade vi i röstlängden en person som måste vara kandidat till att ha det längsta efternamnet i Sverige. Han kom sannolikt från Iran och hade ett fantastiskt långt efternamn med 72 bokstäver i (om jag minns rätt). Tyvärr kom han inte och röstade IRL så att vi fick möjlighet att prova att uttala det jättelånga efternamnet. Det var ändå imponerande att se i röstlängden. Jag har varit valförrättare på ett antal ställen, däribland flera med många invandrare, men aldrig tidigare stött på ett så imponerande efternamn.

I SVT hade de förresten ett inslag om ”diskriminering” på nyheterna. Där hade de hittat en person som också sannolikt kom från Iran. Han hade ett mycket imponerande namn överlag. Både för- och efternamn bestod av väldigt många bokstäver. Hur de skulle uttalas framstod för mig som ett totalt mysterium. Han var iallafall upprörd över att inte kallas till intervjuer. Jag tvivlar inte på att det han sade var korrekt. Han pratade helt normal svenska så det kunde inte gärna vara något annat än det mycket exotiska namnet som var den avgörande frågan. Skulle du kalla någon på intervju om du inte kunde förstå alls hur någons namn skulle uttalas? Jag skulle ändå själv säga att jag är ganska bra på att uttala utländska namn generellt men det här framstod mer som en parodi än något annat.

1 gillning

Språkintresserade här också. Men också logik-intresserad.
Det finns ett ord som rimmar på month. Sen att det inte är så vanligt idag är ju en helt annan sak! :wink:

3 gillningar

Då finns det säkert ännu fler, i andra språk. :smiley: