Idéer bortskänkes | Har du en idé man kan tjäna pengar på som du inte kommer göra något med?

Hej! Jag har en bra idé, men vill inte att alla ska läsa. Hur gör jag för att bara skriva till dig?

Jag har en ide att dela. Gratis :+1:

Det har uppstått ett gigantiskt behov av batterier tillverkade i Europa pga brist i planerad tillgång. Det lär finnas massor av möjligheter till bra finansiering med hjälp av skattebetalares pengar om man är duktig på att marknadsföra sig som grön och miljömedveten.

Man behöver inte vara smart. Man behöver inte heller kunna något om själva batteriproduktionen eller säkerheten på arbetsplatsen.

Det minsta man kan tjäna även om man gör allt fel och det går helt åt pipan direkt är 200 MSEK :moneybag:. Tänk stort!

Ja intresserade tror jag inte är ett problem! Däremot att lyckas fixa lokaler i en stad känns krångligt… Har som sagt varit inne på liknande idé själv och det är just det här med att ha en fysisk lokal som känns viktig men svår! Hmm får försöka hålla ögon och öron öppna när jag går på stan vart som kan passa

Hej, jag skickar ett DM till dig :slight_smile:

Drive through boba tea med appbeställning.
Underlättar även för de som inte har bil då foodora/uber-eats kan plocka upp lättare.

Kläder som kräver minimalt med handpåläggning.

Alla plagg är i ett fåtal nyanser som alla matchar.

Knappar som är fästa med metall eller något annat som inte lossnar.

Alla tyger är förtvättade i 90 grader innan sömnad. Dvs de tappar inte formen oavsett tvätt i höga temperaturer.

Inga detaljer som medför krav på fintvätt eller tvättpåse.

Givetvis enbart tyger som blir tillräckligt släta med hängtorkning. Inget strykningskrav.

Jag skulle bli kund direkt.

3 gillningar

Tror du är ca 100 år för sent ute :wink:

4 gillningar

Här kommer en gratis idé som kräver en hel del kapital men kommer bli garanterad succé… :slightly_smiling_face:

Bakgrund

Jag reser en hel del och det brukar se ut så här;

• Flygresan bokas snabbt, enkelt och användarvänligt på flygbolagets hemsida
  • Hotell bokas i Hotels.com app som listar olika hotell på destinationen, man väljer baserat på pris och recensioner, ofta får man till och med se bild på det exakta rummet man bokar.
  • Om resan kräver en hyrbil börjar ett ändlöst helvete med att boka och senare hämta ut en hyrbil, tex;
    * Extremt tungrodd hemsida typiskt för amerikanska storföretag
    * Tio sidor finstilta regler att plöja
    * 20 obegripliga pristillägg
    * Extremt otydligt vad som ingår i försäkringen
    * Samma pris för en dags försäkring som du betalar för en månad
    på din egen bil.
    * Personalen på plats knappar intensivt i 10 minuter utan att hitta
    din bokning
    * Trots att du uppgivit alla detaljer vid bokning online får du ändå
    skriva ditt namn och din adress med blyerts på en liten lapp,
    varefter personalen ändå skriver in det fel…
    * Du får aldrig biltypen du tror du har bokat
    * Priset är inte i närheten av vad som annonserades när du bokade
    * Totalt oengagerad personal som du försöker gå igenom
    eventuella skador på bilen med när du hämtar ut den.
    * Alternativt en obemannad kiosk som inte funkar och du får ringa
    nån support
    * Du får lägga en massa tid på att hitta funktioner på en bil du
    aldrig kört förut
    * Korkad process för att återlämna bilen.
    * Bonuspoäng för bokningen kommer efter sex veckor - eller inte
    alls
    * Etc etc etc
    * Du känner dig allmänt rånad och misshandlad i hela processen

Idén är alltså ett enkelt, tydligt, prisvärt och användarvänligt hyrbilsbolag riktat till privatresenärer.

Baserat på “low-cost” men ändå en trevlig kundupplevelse, t.ex;

• Riktat till privatpersoner på resa som garanterat lämnar tillbaka bilen i tid då de ska med ett flyg hem.
  • Behövs inga premiumbilar, ett fåtal enkla bilmodeller som “passar alla”, t.ex. Golf eller Golfkombi räcker
  • All bokning sker online på en enkel och tydlig hemsida
  • All nödvändig försäkring ingår till ett rimligt pris
  • Supertydligt vad det kommer att kosta, inga konstiga tillägg eller merförsäljning på plats
  • Gärna automatiserad uthämtning av nycklar etc men det finns alltid personal att prata med om nåt strular.
  • Bilen fotograferas/ scannas vid hämtning och lämning, inget tjafs om vem som har orsakat eventuell skada.
  • Enkel process för att återlämna bilen och hinna med flyget/tåget

Garanterad succé som sagt! :smiley:

4 gillningar

Min numera avlidna sambo hade en kollega - extremt stressad och något disträ VD på relativt stort företag - som förbluffande ofta lyckades tanka sin bil med fel sorts drivmedel.

Alltså typ diesel, när han skulle ha haft bensin (eller om det var tvärtom).

Efter en särdeles intensiv arbetsperiod, när feltankandet hade inträffat ett flertal gånger, kläckte jag idén om att man borde kunna göra det fysiskt OMÖJLIGT att tanka fel.

Detta genom att utforma mackarnas drivmedelspumpar och bilarnas “tankningshål”, på ett sådant sätt att det helt enkelt inte gick att föra in dieselpumpen i en bensinbil, eller tvärtom.

Tänk litet barn som försöker hamra in en fyrkantig träbit i ett trekantigt hål.

Det här var väl någon gång runt år 2005, och jag gjorde aldrig något försök att lansera idén.

Och nu, 20 år senare, gissar jag att någon annan har hunnit före.

Eller?

(Disclaimer:

Jag saknar körkort och kan ingenting om bilar, drivmedel eller mackar. Gissar att “tankningshål” heter något annat i verkligheten.)

3 gillningar

Munstycket för diesel är så mycket större än för bensin så det är nästan omöjligt att tanka en bensinbil med diesel på station. Det har varit så mycket länge.

Komiskt nog är det inte lika allvarligt som det omvända (som är möjligt).

1 gillning

kan nog bli lite svårt då volymen som filtret innehåller upp till en gräns beror helt på hur mycket du öppnat filtret?

Tjänst där man kan skriva in alla sina artister man tycker om och en radie hur långt man är villig till och åka. Sedan få notis när en artist har en spelning i ditt område.

(Finns bandsintown men riktigt dåligt utformade och fungerar inte optimalt)

Jag har funderat på möjligheten över att sälja målarfärg på bag-in-box via postorder. Då löser man ett flertal problem.

• Total överprissättning på färg. All färg har en nyans och en glans, något förenklat. Ingen större skillnad på färg och färg.
  • Mycket enklare att tappa upp ur en bag med en grov skruvkork än ur en hink. Inget spill, och relativt enkelt ett klämma ut den sista biten.
  • Lätt att spara det som blir kvar, ingen platskrävande stor burk.
  • Luft kommer aldrig åt färgen så den hålls fräsh länge.
12 gillningar

Skulle det vara intressant med en omvänd mäklartjänst med fokus på köparen? Om du söker bostad, så ange områden, typ av bostad, tänkbart prisläge, tillträde, mm.

Den som funderar på att sälja sin bostad kan lägga in sin bostad och få en lista på tänkbara intressenter och ta direktkontakt med en eller flera intressenter och helt undvika dyra fotograferingar, öppna försäljningar, höga mäklarkostnader och istället sköta det hela mera smidigt och diskret. Man kan också ha med kreditkontroller av köpare, koll av lånelöfte, etc.

Just nu är det 8 personer som söker en villa i ditt område. Lägg in ditt fastighetsnummer i systemet för att se hur många som söker ett hus som ditt

Oklart hur man skulle tjäna pengar på det men kanske en försäljningsavgift på 1000:- som betalas av både säljare och köpare om man finner varandra via siten. Man skulle också kunna få kickback från besiktningsmän och andra som säljer tilläggstjänster.

Det är inte alls säkert att man tjänar något på att ha en öppen budgivning. Ofta förekommer kryddade förhandsbud (“såld före visning”) för att det fanns en köpare som gav ett bra bud. Det är värt mycket för en intresserad spekulant att slippa en öppen budgivning. Den här typen av tjänst borde också kunna ta fram försäljningsobjekt som kanske inte var till salu egentligen, men att ägaren gjorde slag i saken när denne såg att det fanns intressenter.

4 gillningar

Fejk kontor som de kallas i Kina (60 kr per dag hyra) vore något för alla isolerade, tex arbetssökande hemmasittare som behöver rutiner och vill komma ut bland folk ibland och få nya impulser bortom den egna skärmen.

Det finns massor med tomma kontorslokaler överallt. Varför inte göra om en yta till kontorshotell med wifi, skrivbord och stolar och ett pentry? Öppen yta blir super billigt och även dagshyra för de som önskar sån flex.

Sen kan man ha brainstorming för arbetssökande som önskar, bolla ideer, få kontakter etc.

Bara en idé som kunde funka i tomma lokaler som bränner pengar i onödan.

2 gillningar

Jag har en tjänst jag gärna skulle vilja betala för, som om man skalar det bra, någon säkert kan ha som huvudsyssla, men skulle funka minst lika bra som bisyssla på kvällar och helger om man hellre vill det. Tänker också att många tycker det är roligt och är kunniga och ändå “hänger på blocket/tradera och onlinebutiker”

Personlig säljare

Jag köper mycket ny teknik, och ofta har mina gamla prylar som telefoner, datorer, verktyg med mera ordentligt med livslängd kvar och ett ganska bra andrahandsvärde när jag byter upp mig.
Men jag tycker det är så ofantligt tråkigt att fota, beskriva, lägga ut, skicka grejerna, kommunicera med köpare att jag drar mig för att sälja av alla gamla prylar. Jag gör det typ en gång vart 18:e månad eller så i bulk, men tycker fortfarande det är pest att göra det, och mycket av prylarna har säkert tappat massa värde medans de legat och skräpat hos mig.

Jag hade LÄTT betalat 10-25% av försäljningsvärdet om det fanns någon som var villig att genomföra hela processen åt mig. Typ, skicka en låda med alla prylar till någon som löser hela försäljningen efter bästa förmåga och sedan skickar en sammanställning och alla pengar utom provisionen till mig när det är klart. Självklart behövs något upplägg med minimiavgifter osv görs för att en som åtar sig detta inte ska förlora pengar på det. Men om man göra detta lite professionellt går det göra det ganska effektivt i bulk.

Personlig inköpare

Detta är lite klurigare ur affärsperspektiv, men beskriver ändå “problemet”.
När jag ska köpa grejer jag inte är så intresserad av, i mitt fall till exempel basplagg till mig eller barnen, städprodukter, vissa och grejer till trädgården. Då hade jag också LÄTT betalt 10-25% extra för grejerna om jag slapp gå igenom hela processen att hitta produkten jag ska köpa, slippa nitköpen när man köpte en felaktig produkt eller för billig produkt med för kass kvalité för att man inte har tillräckligt bra koll etc. Det är idag dessutom svårare än någonsin med all enshitifaction av hela internet att hitta något man letar efter.

Exempel på grejer jag hade velat att någon hjälpte mig att bara lösa när jag behöver dem

• Alla typer av basplagg, i mycket bra kvalitét och som håller länge, skiter fullständigt i vad det är för märke (kan vara ett präktigt märke också, spelar inte heller någon roll). Det får så klart gärna vara så prisvärt som möjligt, så länge kvalité och hållbarheten inte tummas på.
  • Bra basvaror för städ och underhåll i hemmet.
  • Allehanda grejer till barn, allt från leksaker, till vardagskläder, ytterkläder, fritidsprylar etc.

Jag tänker att jag skulle gå plus på att betala mer för servicen att välja rätt varje gång, och spara massa tid. Och den som hjälper skulle kunna göra det väldigt effektivt, har man tillgodosett mitt behov och en annan person har samma önskemål kan man bara copy-paste:a. Andra personer kanske inte alls har samma preferenser när det gäller kläder, men så många varianter borde det inte bli att den personliga inköparen behöver researcha massa varje gång.

Problemet här är väl att man bara kommer sälja in samma grej till en kund en gång och många kommer åka snålskjuts på det. Typ att en kund bara köper en pryl av X, sen beställer resten själv av samma för att slippa provisionen, eller att man köper ett gäng sjortor efter sina preferenser, och nästa gång köper man dem själv istället.

Sellpy för hårdvaror kanske kan fungera faktiskt. Gå in på en sajt/app och säg att du vill sälja en TV, dator, playstation, telefon, tv-spel, annat. Du får rätt emballage hemskickat gratis och skickar iväg sakerna som de säljer och du får x %.

Jag har en massa tekniksaker som jag inte orkar sälja men kan ge ett par tusen om man enkelt kan skicka iväg och man litar på de.

Moderna luftskepp för medeltunga lyft inom skogsbruk och gruvor. Markburna fordon kräver vägar, slits och drar mycket energi. Att ersätta dumper/lastbilar skulle spara massor, med dagens teknik skulle dom kunna agera som drönare (utan pilot). Självklart blir dessa transporter inte över tättbefolkade områden.

Har massor med business-idéer.
En maskin som gör dygnet längre.
En app som skapar fysiskt guld när jag öppnar den.
Oändligt med mat.

Kan bidra med flera om det finns ekonomiskt incitament.
Ingen ångerrätt.

1 gillning
3 gillningar