Idéer kring utbetalning för kompensation av gammal arbetsgivare

Hej

Skulle behöva lite råd/ideer hur jag ska gå vidare med detta då jag inte riktigt vet vad som är bäst/mest lönsamt för mig.

Jag jobbade för en arbetsgivare till oktober 2021 under sommar 2022 hjälpte jag min före detta arbetsgivaren men en enkel sak som gjorde att dom sparade ca 200 tkr + moms.
Är ett fastighetsföretag så får ej dra av moms tror det kallas Omvänd skattskyldighet ? inte mitt expertområde.

Vi har kommit överens om en summa som kompensation för detta arbete.
Vad är mest lönsamt för mig som privatperson för att få ut denna kompensation?

Ska jag starta ett företag och fakturera (Detta vara en engångsgrej)
Utbetalat som lön ? (50 % försvinner av kompensation för arbetsgivaravgift + min skatt)
Pensionsavsättning ?
några andra ideer som jag missar ?

Ett fastighetsbolag som har hyreslägenheter är inte momsregistrerat. 200 000 + moms innebär 250 000. Omvänd skatteskyldighet är något helt annat.

Din arbetsgivare betalar 31 procent I arbetsgivaravgift. Denna kostnad är avdragsgill.

Hamnar du under brytpunkten för statlig skatt verkar lön vara det enklaste. Detta om din ersättning inte är allt för stor.