Ihopfällbar elcykel

Hej!

Jag är sugen på att skaffa en ihopfällbar elcykel så det går att transportera den vika upp och sen cykla.

Har något ett tips på bra modeller och märken eller vad jag ska undvika?
Jag vill gärna att det ska vara begagnat så det blir ett bättre pris och gillar att inte köpa nytt.

Tacksam för hjälp!

Nackdelen med en elcykel är att den är tung (batteri+motor+extra kraftig ram för att klara detta) så den blir inte särskilt smidig trots att den är ihopfällbar.

Skulle också vara tveksam mot att köpa begagnat då det är osäkert vilket skick batteriet är i.

Brompton är populära vikcyklar och de har även en elmodell.

2 gillningar

Det är alltid en kompromiss mellan prestanda och storlek – är den minsta hopfällda storleken prioriterad, eller är det okej med hjul som är närmare en vanlig cykels storlek, trots att cykeln kanske blir lite svårare att ta med på till exempel tåget? Om man vill ha något som man kan ta med överallt, borde man nog börja med att överväga en Brompton Electric med 16-tumshjul (C-line). Om storleken inte är prio ett, kanske en Brompton G Line Electric, Gocycle eller Tern Vektron kan vara ett alternativ. Jag har själv en el-Brompton (C-line) som funkar utmärkt, men eftersom jag pendlar med tåg spelar storleken stor roll för mig. Om jag bara ville ha en cykel som går att fälla ihop och ta in på kontoret, skulle jag kanske välja något med lite större hjul.

Tack för tipsen!